Klager og reparation af elektronik

Når du fx køber en mobiltelefon eller et tv, er der to års reklamationsret på produktet. Vær opmærksom på, at garanti ikke er det samme som reklamationsret.

elektronik

Reklamationsret – hvis elektronikken går i stykker

Reklamationsret er den ret, købeloven giver dig, til at klage over fejl og mangler ved en vare, du har købt. Reklamationsretten dækker alle fejl, der var til stede, eller hvor årsagen til fejlen var til stede, da du fik varen leveret.

Hvis der viser sig fejl ved fx mobiltelefonen, computeren eller tv’et inden for de første to år efter leveringen, skal du altid klage til butikken eller netbutikken, hvor du købte produktet – også selvom fejlen eventuelt også er dækket af en forsikring eller en serviceaftale.

Du kan komme ud for, at butikken/netbutikken henviser dig til importøren eller producenten, når du vil klage over en fejl på det elektroniske produkt, men det skal du ikke umiddelbart acceptere.

Butikken/netbutikken skal selvfølgelig have mulighed for at undersøge varen, og hvis den ønsker, at producenten eller importøren også skal undersøge varen, må den selv sørge for, at det sker. Den tid, der går med det, tæller med i den samlede tid, butikken/netbutikken har til at få varen i orden, og det skal være uden udgift for dig.

Er fejlen dækket af købelovens regler om reklamationsret, er det butikken/netbutikken, der skal betale for at få fejlen udbedret.

Læs mere om reklamationsretten.

Hvis den samme fejl opstår igen

Har du inden for de første to år efter leveringen af varen klaget over en mangel, kan du fortsat klage selv efter udløbet af de to år, hvis den samme fejl opstår igen. Du skal dog klage hurtigst muligt, efter du har konstateret fejlen, og senest tre år efter.

Er der en fejl på den ombyttede vare?

Har butikken/netbutikken ombyttet varen, løber der fra ombytningsdagen en ny 2 års reklamationsfrist for nye fejl, som viser sig inden 2 år efter ombytningen.

Læs mere om reklamationsretten efter to år.

Hvad er en garanti?

Garanti er noget, som butikken/netbutikken eller producenten frivilligt kan vælge at give dig.

Når du får en garanti på fx dit nye tv, skal du have nogle fordele ud over de rettigheder, du allerede har efter købeloven. Garantien skal fx vare længere end de to års reklamationsret, du altid har efter købeloven, eller den skal dække mere, fx også slid.

Er fejlen, du klager over, dækket af en garanti, bør butikken/netbutikken ikke opkræve et gebyr. Når der er givet en garanti, er det altid garantigiveren, der skal bevise, at en fejl ikke er dækket af garantien, og han må selv betale undersøgelsen.

Læs mere om reklamationsret og garanti her

Tillægsforsikring eller serviceaftale

Har du købt en forsikring eller en serviceaftale, der kan dække fejl ved fx tv’et, skal du kun tage den i brug, hvis købeloven ikke dækker. Det kan fx være fejl, du selv er skyld i eller uhensigtsmæssig slid. Når reklamationsfristen er udløbet efter to år, kan du bruge din forsikring eller serviceaftale, så længe den løber.

Er du selv skyld i skaden/fejlen?

Er du selv skyld i, at din mobiltelefon, computer eller tv går i stykker, kan du frit vælge, hvem der skal reparere skaden. Det gælder også, selvom der stadig er reklamationsret eller garanti på produktet.

Har du en tillægsforsikring eller serviceaftale, skal du dog kontakte forsikringsselskabet eller forhandleren, før du får varen repareret.

Opstår der problemer i forbindelse med reparationen, skal du klage til reparatøren.

Viser der sig senere en fejl på din vare, som er dækket af købelovens regler, skal du klage til butikken/netbutikken. Du skal være opmærksom på, at butikken/netbutikken kan afvise din klage, hvis den nye fejl er opstået på grund af den tidligere reparation. I stedet må du klage til reparatøren.

Har fejlen ikke sammenhæng med den tidligere reparation, har du ret til at få butikken/netbutikken til at reparere fejlen.

Får du foretaget reparationen hos en uautoriseret reparatør, skal du være opmærksom på, at det kan betyde, at en eventuel garanti bortfalder.

Sidst opdateret 30.08.2018

Kunne du bruge siden?


nyhedsbrevHold dig opdateret
- abonnér på vores nyhedsbrev

FacebookGør som mere end 15.000 danskere
- følg os på Facebook

TwitterFå aktuelle tips, råd og nyheder
- deltag i debatten på Twitter