Regler og rettigheder
Her finder du information om, hvad der gælder for dig som forbruger i forhold til fx reklamationsret og fortrydelsesret. Reglerne kan variere alt efter om du handler i en fysisk butik eller på nettet, i Danmark eller i udlandet.
Pressemeddelelser
Se alle pressemeddelelser-
Store prisforskelle på tandlæger i samme by
Tandlægepriser kan variere meget inden for samme bygrænse, viser stikprøveundersøgelse foretaget af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. Forbrugere kan nemt selv undersøge på sundhed.dk, om de kan spare penge ved at bruge en anden tandlæge.
Læs mere
-
Ny podcast giver råd til forbrugerne
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen lancerer podcasten ”Råd til forbrug”, som giver forbrugerne tips til deres hverdag. Allerede nu har vi offentliggjort episoder om bytte- og returret, køb af flybilletter samt planlægning af fester
Læs mere
-
Lejede sommerhuse kan byde på overraskelser
Vinteren er ovre, og mange søger til skærmen for at leje sommerhuset til sommerferien eller booke en skøn weekend i forårssolen. Langt de fleste ophold gennemføres uden problemer, men tidligere klagesager viser, at det er vigtigt at gøre sit forarbejde.
Læs mere
Reklamationsretten gælder i 2 år
Købeloven giver dig to års reklamationsret, og det er ikke muligt at aftale en kortere frist, eller at reklamationsretten ikke gælder for alle dele af varen.
Fortrydelse og returret
Når du handler i en fysisk butik, er det op til sælgeren, om han vil tilbyde returret. Ved nethandel har du derimod som udgangspunkt 14 dages fortrydelsesret.
Gavekort og tilgodebeviser
Gavekort og tilgodebeviser forældes 3 år, efter at de er udstedt, medmindre der er aftalt en anden tidsfrist. Fristen må ikke være urimelig kort.