Regler og rettigheder
Her finder du information om, hvad der gælder for dig som forbruger i forhold til fx reklamationsret og fortrydelsesret. Reglerne kan variere alt efter om du handler i en fysisk butik eller på nettet, i Danmark eller i udlandet.
Pressemeddelelser
Se alle pressemeddelelser-
Forbrugerne lader algoritmen vælge hotelopholdet
Danskerne har taget bookingplatformene til sig, når de reserverer hotelværelser, og vi påvirkes af de søgeresultater, som platformens algoritme har valgt. Faktisk betyder sorteringen af søgeresultaterne mere end prisen, når vi vælger hotelværelse. Det viser en analyse fra Konkurrencerådet.
Læs mere
-
Guide: Gode råd til flytning ved studiestart
Studiepladserne er fordelt, og mange står foran at skulle flytte. For nogle er det første flytning hjemmefra. Vi giver her gode råd, som kan hjælpe til at lave en huskeliste til flytningen.
Læs mere
-
Flere tager toget på sommerferie: Kend dine rettigheder
Udlandsrejser med tog er populære og ofte kendetegnet ved mange skift, flere togselskaber og kryds af landegrænser. Det kan give udfordringer, hvis et tog er forsinket eller aflyst. Derfor er det godt at kende sine rettigheder inden afgang.
Læs mere
Reklamationsretten gælder i 2 år
Købeloven giver dig to års reklamationsret, og det er ikke muligt at aftale en kortere frist, eller at reklamationsretten ikke gælder for alle dele af varen.
Fortrydelse og returret
Når du handler i en fysisk butik, er det op til sælgeren, om han vil tilbyde returret. Ved nethandel har du derimod som udgangspunkt 14 dages fortrydelsesret.
Gavekort og tilgodebeviser
Gavekort og tilgodebeviser forældes 3 år, efter at de er udstedt, medmindre der er aftalt en anden tidsfrist. Fristen må ikke være urimelig kort.