Penge og forsikring

Kundeklubber, bonusprogrammer og samlemærker

Kundeklubber og bonusprogrammer. Har du styr på butikkernes tilbud? Få råd om, hvad du skal være opmærksom på, før du tilmelder dig. Læs også om samlemærker, rabatkoder og gratis gaver.

Læs mere om kundeklubber

Der er forskel på, hvad kundeklubberne tilbyder deres medlemmer. Nogle klubber giver medlemmerne rabat på varer og ydelser. Det kan fx være, at du får rabat på butikkens varer, når du har fødselsdag eller andre særlige medlemsfordele.

Andre kundeklubber kører med et særligt pointsystem, hvor kunden samler point sammen. Pointene kan senere fx indløses for penge eller bruges til at købe varer for.

Det skal du være opmærksom på:

  • Om du sparer penge på tilbuddene, eller om du kan få varerne billigere et andet sted
  • Om du har brug for de varer, butikken tilbyder
  • Om du får rabatter på alle varer i butikken, eller om det kun gælder udvalgte varer
  • Om du skal bruge de opsparede bonuspoint på et bestemt tidspunkt eller under særlige betingelse. Fx om du kun kan bruge dem på bestemte varer
  • Om du ønsker at modtage nyhedsbreve fra butikken
  • Om du skal afgive personlige oplysninger for at blive medlem, og hvilke oplysninger der er tale om. Fx dit køn, dit telefonnummer eller din fødselsdato

Nogle kundeklubber retter sig mod børn. Skal dit barn være medlem, gælder der særlige regler. Dit barn må ikke selv melde sig ind i en kundeklub. Du skal give dit samtykke. Det skal tydeligt fremgå, hvad du giver dit samtykke til, og hvordan du eventuelt trækker det tilbage igen.

Du kan fx give dit samtykke per mail eller per post.

Er dit barn under 16 år, må kundeklubben desuden ikke sende reklamer direkte til dit barn. Butikken skal sende reklamer og nyhedsbreve til dig i stedet for.

Flere flyselskaber har deres eget bonusprogram. Jo mere du rejser for, desto flere bonuspoint optjener du til fx at købe nye flybilletter for.

Som kunde optjener du bonuspoint, når du køber alt lige fra flybilletter til hotelophold.

Nogle flyselskaber tilbyder desuden deres kunder, at de kan få et særligt betalingskort, fx et MasterCard. Når du bruger betalingskortet til fx at købe benzin eller shoppe for, optjener du ligeledes point.

Det skal du være opmærksom på:

  • Hvordan du optjener bonuspointene
  • Hvad du kan bruge bonuspointene til
  • At flyselskabet ikke løbende må slette den bonus, du har optjent
  • Om den bonus, du har optjent, bliver forældet efter et vist antal år
  • At de bonuspoint, du opsparer, typisk er personlige, men at du kan bruge dem til at købe flybilletter mm. til fx familie og venner

I nogle kundeklubber får du et medlemskort, der egentlig er en kreditaftale eller et betalingskort. Dit medlemskort kan være:

  • Et betalingskort (konto- eller kreditkort), som du kan betale med, når du handler i butikken eller hos butikkens eller indkøbsforeningens samarbejdspartnere. Det kan være et kreditkort, hvortil der er knyttet et lån, som du skal betale renter af
  • Et rent fordelskort, der giver dig adgang til særlige medlemstilbud, når du benytter det i butikken eller i de butikker, der er knyttet til aftalen
  • Et kombineret fordels- og kreditkort

Er kortet et betalingskort, er det typisk udstedt af butikken selv i samarbejde med en bank. Kortet vil typisk være knyttet til en særlig bankkonto, der er oprettet til formålet. Der er forskel på, hvordan de forskellige tilbud er sammensat, og hvilke vilkår der er knyttet til.

Første bankdag i hver måned vil du typisk skulle overføre det beløb, du har brugt, til din medlemskonto - enten via Betalingsservice, netbank eller indbetalingskort.

Tillader butikken, at du køber varer på kredit med kortet, vil der være et loft for, hvor stor din kassekredit må være, og du skal typisk betale en månedlig rente for det beløb, du skylder.

Det skal du være opmærksom på:

  • Hvor meget du skal betale i rente til banken, hvis du køber varer på kredit. Undersøg altid, hvad de årlige omkostninger i procent (ÅOP) er
  • At det kan ende med at blive meget dyrt for dig at købe varer på kredit
  • Hvad det koster at have kortet. Fx om du skal betale gebyrer i forbindelse med medlemskabet

Når du betaler med dit betalingskort, må virksomheden i en række tilfælde bruge betalingsoplysningerne.

I følgende tre tilfælde må virksomheden bruge dine betalingsoplysninger.

  • I forbindelse med selve gennemførslen af en betalingstransaktion
  • Til udbud af tjenester, der direkte henvender sig til dig. Det kan fx være en virksomhed, der tilbyder at udarbejde budgetter eller forbrugsoverblik. Her skal virksomheden dog have dit udtrykkelige samtykke til at bruge betalingsoplysningerne
  • Derudover må virksomheden anonymisere dine betalingsoplysninger og bruge dem til statistik og generel markedsføring. Oplysningerne må ikke bruges til individuel prisfastsættelse.

Virksomheden må ikke videregive dine oplysninger til en anden virksomhed, medmindre det fx er nødvendigt for, at betalingen kan gennemføres, eller tjenesten kan udføres.

Dine betalingsoplysninger må ikke bruges til forsikringsaftaler.

Det skal være frivilligt for dig at tilmelde dig i et loyalitetsprogram, fx en kundeklub, og det skal ske på eget initiativ. Betingelserne for at være medlem skal være klare og tydelige.

Medlemsvilkår

Det skal tydeligt fremgå, hvad du melder dig til. Det vil sige, at du skal have medlemsvilkårene på skrift. Du kan fx se efter:

  • Hvordan du bruger den bonus eller de point, du optjener
  • Om det koster dig noget at være medlem
  • Om butikken forbeholder sig ret til at ændre i standardvilkårene

Medlemsvilkårene skal være rimelige, og du må ikke blive bundet af aftalen på urimelige vilkår.

Det skal klart fremgå, hvem der står bag kundeklubber, og hvem der registrerer de personlige oplysninger, du afgiver, når du tilmelder dig.

Det skal være let at gennemskue, hvad du rent faktisk sparer ved at være medlem af kundeklubben. Fx hvordan du opsparer din bonus.

Butikken skal tydeligt angive:

  • Hvem der kan få rabat
  • Hvilke varer der er omfattet af rabatten
  • Den pris du skal betale for varen ved kassen

Der må ikke være forskel på, om du betaler med betalingskort eller kontant, når du handler gennem kundeklubben. De medlemmer, der betaler kontant, skal have den samme rabat eller de samme økonomiske fordele som de medlemmer, der betaler med betalingskort.

Indgår du en aftale om at få et kreditkort, så undersøg altid, hvad renten og de årlige omkostninger i procent (ÅOP) er. Det kan være dyrt at købe varer på kredit.

Læs mere om samlemærker, rabatkoder og gratis gaver

Du skal typisk handle for et vist minimumsbeløb i butikken for at kunne få et samlemærke. Mærkerne sætter du løbende ind i et hæfte.

Du behøver ikke melde dig ind i en klub for at kunne indløse samlemærkerne.

Når du har samlet et vist antal mærker, udløser samlemærkerne fx rabat på bestemte varer.

Det skal du være opmærksom på:

  • At samlemærkerne skal få dig til at handle i butikken igen og igen
  • Om der reelt set er tale om et godt tilbud, eller om du kan få varen billigere et andet sted
  • Om du overhovedet kan få varen et andet sted
  • Om kampagnen løber over en begrænset periode
  • Hvor mange mærker du skal samle for at kunne indløse dem
  • At du typisk ikke kan indløse mærkerne til kontanter
  • Om mærkerne giver rabat på alle varer eller kun udvalgte varer

Netbutikker kan bruge rabatkuponer eller rabatkoder i deres markedsføring.

Du kan fx få en rabatkode som en del af et særligt medlemstilbud. Du kan også få en rabatkode, hvis du har købt for et bestemt beløb.

Før du bruger rabatkoden, så vurdér, om netbutikken rent faktisk har de bedste tilbud. Det kan være, du kan få varen endnu billigere et andet sted – rabatkode eller ej.

Vurdér også, om det kan betale sig at bruge penge i netbutikken for at spare op til en rabatkode.

Nogle butikker benytter sig af kampagner, hvor de deler gratis ting ud til deres kunder.

Det kan være, at du har handlet i butikken og har fået en gratis pakke med varer.

Vær opmærksom på, om du skal tilmelde dig en kundeklub for at kunne få en gratis pakke med varer