Ferie, rejser og transport

Hotel og feriebolig

Få altid en skriftlig aftale med udlejer eller bureau, når du bestiller hotel eller feriebolig til rejsen. Bestiller du via en bookingside, så undersøg, hvem du indgår aftalen med.

Hotel og feriebolig

Hvis du søger efter hotelophold eller ferieboliger på nettet, vil du ofte støde på annoncer fra såkaldte bookingsider. En bookingside er en portal, hvor du kan finde og bestille overnatning hos forskellige udbydere.

Hvis du bruger en bookingside til at søge efter tilbud på hotel eller feriebolig, er det en god idé at være opmærksom på følgende:

  • Hvordan rangordnes søgeresultaterne? Er det efter pris? Placering? Eller står "anbefalet" øverst? Vær opmærksom på, at virksomhederne kan betale for at blive fremhævet i din søgning, ved at du ser deres produkt øverst.
  • Er det billigst at bestille via bookingsiden eller direkte hos hotellet/feriecentret?
  • Hvem indgår du aftalen med? Er det bookingsiden eller hotellet? Det har betydning for, hvem du skal henvende dig til, hvis der opstår problemer med bookingen. Hvis bookingsiden ikke sælger hotel- eller ferieophold i eget navn, men blot er formidler, mellemled eller agent, skal det tydeligt fremgå, at bookingsiden ikke er ansvarlig. Hvorvidt sådan et forbehold er gyldigt, vil bero på en konkret vurdering.
  • Hvilke gebyrer skal du eventuelt betale, hvis du eksempelvis vil ændre din bestilling?
  • Hvilke virkemidler bruger bookingsiderne i deres markedsføring? Det kan være udsagn som "book nu", "3 tilbage", "spar x procent”, gæsteanmeldelser og lignende. Lad dig ikke presse af disse udtryk.
  • Betal med betalingskort. Så kan du lave en kortindsigelse, hvis varen eller ydelsen ikke bliver leveret. Hvis du har betalt med et internationalt kreditkort, kan du gøre indsigelse via din bank, hvis du har penge til gode hos en virksomhed, der er gået konkurs

Når du handler på nettet, har du i langt de fleste tilfælde 14 dages fortrydelsesret. Men hvis du booker hotel eller feriebolig via nettet, gælder fortrydelsesretten ikke.

Da du ikke har fortrydelsesret, er det vigtigt, at du dobbelttjekker dato for din booking. Læs også hotellet eller feriecentrets aftalevilkår godt igennem, så du kan se, om du senere kan afbestille eller ændre aftalen, og hvad det eventuelt koster. Tjek, om det er muligt at booke opholdet med en særlig afbestillingsret eller garanti. Husk altid at printe aftalevilkårene ud, så du har dem, hvis der senere opstår problemer.

Hvis du søger efter en feriebolig på udenlandske hjemmesider, så vær forsigtig med at indtaste navn, adresse eller mail, før du er sikker på, at du vil købe den pågældende ydelse.

I nogle lande, eksempelvis Tyskland, er det normalt, at du bestiller uden at betale med betalingskort. I stedet får du en opkrævning med post eller på mail.

Du skal være opmærksom på, at selvom du ikke har indtastet dine kortoplysninger eller betalt depositum, kan du godt have foretaget et køb. Du kan ikke fortryde købet, hvis ikke det står i aftalebetingelserne.

Hvis du lejer huset igennem et bureau, så tjek på hjemmesiden, hvilke aftalevilkår du skriver under på.

De fleste steder skal man betale en del af lejen, når man bestiller feriehuset. Resten skal som regel betales i god tid i forvejen, før ferieopholdet begynder.

Efter ferieopholdet skal du betale for dit forbrug af el, vand, brænde m.m., hvis det ikke er inkluderet i prisen.

Du bør tjekke, om dine forsikringer dækker eventuelle skader på huset. Hvis ikke, kan du som regel tegne en ekstra forsikring hos bureauet, du lejer huset af. Her kan du også tegne en afbestillingsforsikring. Dermed kan feriehuset afbestilles mod en erstatning til udlejeren. Størrelsen på erstatningen vil afhænge af, hvor sent du afbestiller huset.

Du skal straks tjekke, om alt er, som det skal være, når du ankommer til feriehuset. Hvis der er noget galt, skal du klage med det samme, så udlejeren har mulighed for at rette op på manglerne. Det kan fx være mangelfuld rengøring eller defekt indbo eller hårde hvidevarer.

Hvis huset ikke lever op til dine forventninger, skal du også klage hurtigst muligt.

Hvis ikke udlejeren umiddelbart kan eller vil gøre noget for at afhjælpe de mangler, du klager over, bør du klage skriftligt. 

Har du lejet et feriehus, men er du utilfreds med fx rengøringen, eller er der nogle ting, der er gået i stykker? Så skal du klage til udlejeren med det samme. Bureauet, der udlejer feriehuset, skal have mulighed for at rette op på fejlene.

Ofte vil bureauet, som du har lejet feriehuset igennem, hurtigt kunne rette op på det, du klager over. Drejer det sig om mangelfuld rengøring, vil det som regel kunne klares hurtigt. Er det derimod større ting af mere teknisk karakter, må du ofte vente, til det bliver hverdag, så en håndværker kan tilkaldes. 

Hvis det ikke er muligt at udbedre manglerne inden for rimelig tid, kan udlejeren tilbyde dig at flytte til et andet hus i samme standard som det, du havde lejet. Er der tale om mindre mangler ved det udlejede hus, kan det ofte løses med et afslag i prisen.

Er der mangler ved feriehuset, så pas på med selv at leje et andet hus. Du kan komme til at betale to gange leje, hvis det senere viser sig, at du ikke var berettiget til at opsige det første lejemål.

Du skal også passe på med at opsige lejeaftalen, hvis det ikke er klart aftalt med bureauet. Husk som minimum at sikre dig dokumentation for, at du forgæves har forsøgt at kontakte en repræsentant for bureauet. Husk også at sikre dig dokumentation for de mangler, du mener, berettiger dig til at ophæve aftalen.

Det er en god idé at sikre dig skriftlig dokumentation, fx en mail, så du senere kan bevise, at du har klaget.

Kan du ikke dokumentere, at du har forsøgt at tilkalde en repræsentant for udlejeren, og ophæver du uberettiget aftalen, skal du betale fuld eller delvis leje af huset, selvom du ikke opholder dig i det.

Klager over hotel og feriehus

Hvis du er utilfreds med dit ophold, eller du mener, at der er mangler i forhold til, hvad du blev lovet, skal du straks klage til den, du har indgået aftalen med:

  • Hvis hotelopholdet/ferieboligen er købt som en del af en pakkerejse, skal du både kontakte rejseudbyderen og hotellet/feriecentret.
  • Hvis hotelopholdet/ferieboligen er bestilt separat, skal du kontakte hotellet/feriecentret.

Det er vigtigt, at hotellet og/eller feriecentret får mulighed for at rette op på manglerne, så ulempen bliver så lille for dig som muligt.

Det er vigtigt, at du skriftligt kan dokumentere, at du har klaget på rejsemålet. Hvis ikke problemet bliver løst, og det senere bliver nødvendigt at indlede en klagesag, er det vigtigt, at du har skriftlig dokumentation.

Du bør også følge op på en eventuel afhjælpning, hvis problemet stadig ikke bliver løst. Gør det på skrift.

Kan I ikke blive enige om en løsning, eller mener du, at du har krav på økonomisk kompensation, må du gå videre med din klage.

  • Hvis opholdet er bestilt som en del af en pakkerejse, kan du klage til Pakkerejse-Ankenævnet.
  • Hvis du har booket sommerhus, kan du kontakte Ankenævnet for Feriehusudlejning.
  • Hvis du har booket ophold på hotel eller feriecenter, kan du kontakte Ankenævnet for Hotel, Restaurant og Turisme.
  • Hvis du har booket hotel eller feriebolig hos en virksomhed, der hører hjemme i et andet EU-land, kan du kontakte Forbruger Europa

Vil du klage over feriehuset, er det vigtigt at vide, om du har lejet det igennem et bureau eller af en privatperson. Det har betydning for dine klagemuligheder.

Overvej, om du vil leje af en privatperson eller et bureau. Det kan have betydning for dine klagemuligheder.

Hvis du har lejet huset af en privatperson, kan det være svært at klage. Udlejer kan evt. tilbyde et afslag i prisen som kompensation for fejl eller mangler. I værste fald kan lejeaftalen ophæves. Men kan I ikke blive enige, er du nødt til at henvende dig til en advokat.

Hvis du lejer gennem et udlejningsbureau

Lejer du huset igennem et udlejningsbureau, kan der være flere muligheder for at gøre noget, hvis du er utilfreds. Ofte vil et bureau have et system, så det hurtigt kan sende rengøringsfolk eller håndværkere ud for at reparere ting, der måske er gået i stykker.

Hvis du ikke kan blive enig med bureauet, vil du kunne klage til Ankenævnet for Feriehusudlejning.

Ankenævnet kan behandle klager over leje af feriehuse i Danmark gennem bureauer eller huse lejet i udlandet gennem danske bureauer. I visse tilfælde kan klager over leje af feriehuse i Danmark gennem portaler også behandles.


Ankenævnet for Feriehusudlejning
Amagertorv 9, 2
1160 København K
Tlf. 20 36 22 44
Mail: info@ankenaevnferiehus.dk


Gå til Ankenævnet for Feriehusudlejning

Hvis du lejer hos en privat

Hvis der opstår problemer med en overnatning, du har booket hos en privatperson, skal du kontakte den private udlejer. Hvis overnatningen er booket via en bookingside, så kontakt også bookingsiden.

Hvorvidt bookingsiden alene fungerer som formidler af aftalen og ikke påtager sig et ansvar for pris og kvalitet, vil bero på en konkret vurdering. Hvis det ikke fremgår tydeligt af bookingsiden, at den alene er formidler, kan bookingsiden i nogle tilfælde gøres ansvarlig, hvis ydelsen ikke bliver leveret eller er mangelfuld.

Hvis du har booket overnatningen hos en privatperson, kan du ikke gå til et ankenævn med din klage. I stedet må du gå til domstolene.

Relevant lovgivning

Læs mere om fortrydelsesretten, reklamationsretten og forbrugeraftaleloven under menupunktet 'Regler'.

Gå til 'Regler'