Ferie, rejser og transport

Færgerejser

Som passager har du ved rejser til søs visse rettigheder, for eksempel hvis færgen bliver aflyst eller er forsinket. Her kan du læse mere om dine rettigheder.

Som passager har du i medfør af forordningen blandt andet:

  • Ret til information
  • Ret til omlægning af rejsen og tilbagebetaling i tilfælde af aflysning eller forsinket afgang i mere end 90 minutter
  • Ret til i visse tilfælde at få forplejning ved aflysning eller forsinket afgang i mere end 90 minutter
  • Ret til i visse tilfælde at få delvis tilbagebetaling af billetprisen i tilfælde af forsinkelse i ankomsttidspunkt

Er du handicappet eller har funktionsnedsættelse, har du ud over de generelle rettigheder blandt andet også:

  • Ret til gratis assistance af transportøren eller terminaloperatøren
  • Ret til erstatning for tab af eller skade på bevægelseshjælpemidler

Dine rettigheder i de enkelte tilfælde fremgår nærmere af forordningen og er også beskrevet i resuméet af passagerrettighederne.

Der er visse begrænsninger på, i hvilke tilfælde du har rettigheder. Disse er nærmere beskrevet i forordningen og i resuméet af passagerrettighederne. De vedrører blandt andet, hvor skibet sejler, og hvor stort det er, da man har ønsket at undtage små skibe, der typisk sejler mellem småøer.

Hvis et skib eller en havneterminal er omfattet, vil du kunne se det gennem opslag om EU-rettighederne.

Du har ikke en lovpligtig 14 dages fortrydelsesret ved køb af færgebilletter, selvom billetterne er købt på nettet.

Læs færgeselskabets aftalevilkår, før du booker billetter. Tjek, hvad færgeselskabet skriver om ombooking/aflysning.

Vurdér, hvilken billettype du gerne vil købe. Mens nogle billettyper giver dig mulighed for fx at ombooke i sidste øjeblik, har du ved køb af andre billettyper ikke samme mulighed.

RELATERET INDHOLD PÅ FORBRUG.DK