Ferie, rejser og transport

Flyrejser og flybilletter

Undersøg, om du kan få flybilletten billigst hos flyselskabet eller via en bookingside på nettet. Bestiller du via en bookingside, så tjek, hvem du indgår aftalen med.

Flyrejser og flybilletter

Hvis du søger efter flybilletter på nettet, vil du ofte både finde annoncer fra:

  • flyselskaberne
  • prissammenligningssider eller søgemaskiner, hvor du kan sammenligne priser på fx flybilletter
  • bookingsider, som er portaler, hvor du kan finde og booke flybilletter hos forskellige flyselskaber

Selvom flybilletterne på en bookingside markedsføres som billige, er det altid en god idé også at undersøge, hvad prisen er hos flyselskabet.

Hvis du bruger en sammenligningsside eller en bookingside til at søge efter flybilletter, så vær desuden opmærksom på, hvordan søgeresultaterne rangeres. Er de inddelt, så den billigste billet står øverst? Eller er det billetten med kortest rejsetid? Eller ”anbefalede rejser”?

Virksomhederne kan betale for at blive fremhævet i din søgning, fx ved at du ser deres produkt øverst.

Hvis du søger på en onlinemarkedsplads, skal den give dig oplysninger om de vigtigste parametre for, hvordan søgeresultaterne rangeres, inden du booker din billet. Den skal også forklare, hvilken betydning disse parametre har i forhold til andre. Onlinemarkedspladsen skal linke direkte til disse oplysninger.

Hvis du overvejer at købe flybilletten via en såkaldt bookingside, så vær særligt opmærksom på, hvem du indgår aftalen med – er det bookingsiden eller flyselskabet? Det har betydning for, hvem du skal henvende dig til, hvis der opstår problemer med flyrejsen.

Sælgeren har pligt til at oplyse dig om, hvem du handler med, hvis det er en anden, end den onlinemarkedsplads, du handler på. Hvis det er en tredjepart, som er sælgeren, skal onlinemarkedspladsen give dig navn, adresse og land på den tredjemand, du i så fald handler med.

Det kan være en god idé at gemme eller printe de generelle betingelser, som var gældende, da du bestilte flybilletten, hvis du ikke får dem tilsendt i forbindelse med købet.

Hvis bookingsiden ikke sælger rejser i eget navn, men blot formidler rejsen, skal det tydeligt fremgå, at bookingsiden ikke er ansvarlig for rejsen. Nogle bookingsider skriver i deres aftalevilkår, at de alene fungerer som såkaldte ”agenter”, ”mellemled” eller ”formidlere”, og at de dermed ikke er ansvarlige ved fx aflysninger og forsinkelser. Hvorvidt sådan et forbehold er gyldigt, vil bero på en konkret vurdering.

Hvis du køber flybilletten via en bookingside, så vær opmærksom på, om du køber en samlet flyrejse eller billetterne separat. Hvis billetterne er købt separat, og det første fly bliver forsinket, så du ikke kan nå det næste, vil du som udgangspunkt selv stå med tabet for de efterfølgende flybilletter.

En samlet billet vil kun have ét billetnummer - et såkaldt PNR-nummer. PNR-nummeret vil typisk stå på bekræftelsen, du modtager, når du booker flybilletterne.

Når du handler på nettet, har du i langt de fleste tilfælde 14 dages fortrydelsesret. Men hvis du fx køber dine flybilletter via nettet, gælder fortrydelsesretten ikke.

Da du ikke har fortrydelsesret, når du køber flybilletter på nettet, er det vigtigt, at du dobbelttjekker dato for ud- og hjemrejse og andre informationer såsom navn og destination. Der skal være overensstemmelse mellem det navn, der står i dit pas, og det navn, der står på din flybillet. Er der ikke det, kan du risikere, at flyselskabet afviser dig.

Læs desuden flyselskabets eller bookingsidens aftalevilkår godt igennem, så du kan se, om du senere kan afbestille eller ændre aftalen, og hvad det eventuelt koster. Husk altid at printe aftalevilkårene ud, så du har dem, hvis der senere bliver problemer.

Undersøg, hvilke gebyrer flyselskabet eller bookingsiden opkræver, og hvor store gebyrerne er. Du kan finde information om det på selskabets hjemmeside. Tjek eventuelt gebyrerne hos flere selskaber, da der kan være forskel.

Et flyselskab kan kræve et gebyr, hvis de skal udføre forskellige services for dig, fx ændre navnet på din flybillet. Du skal være opmærksom på, at det ikke er alle billetter, du har ret til at få ændret.

Det kan blive afgørende for din rejse, at du tjekker din billet, så snart du modtager den.

Er dit navn stavet forkert, så det ikke er i overensstemmelse med dit pas, kan du blive nægtet boarding. Vær særligt opmærksom, hvis der indgår 'æ', 'ø', 'å' eller 'ü' i dit navn.

Bliver du nægtet boarding, fordi der er fejl på din billet, er du ikke omfattet af EU’s regler om boardingafvisning.

Har du betalt med et internationalt kort, kan banken eller kortudstederen føre dine penge tilbage til din konto, hvis virksomheden går konkurs. Internationale kort er fx MasterCard, American Express og Diners Club. Visadelen på dit Visa/Dankort er også et internationalt kort, og det bruger du per automatik, når du handler på en udenlandsk hjemmeside.

Handler du på en dansk hjemmeside, kan det være nærliggende at vælge Dankortet som betalingskort. Men i Danmark er Dankortet ligestillet med kontanter. Det betyder, at du ikke kan få banken til at trække pengene tilbage, hvis virksomheden går konkurs.

Nogle betalingskort kan have en tilknyttet aftale, fx en rejseforsikring. Rejseforsikringen træder i nogle tilfælde kun i kraft, hvis du betaler rejsen med det kort, aftalen er knyttet til. Tjek vilkårene for rejseforsikringen, før du køber en anden rejseforsikring.

Klager over flyrejser

Hvis billetten er købt direkte hos flyselskabet, vil det være flyselskabet, du skal gå til ved fx flyforsinkelser og -aflysninger. Hvis du ikke kan finde en løsning med flyselskabet, og flyet skulle afgå fra Danmark, kan du klage til Trafikstyrelsen via flypassager.dk.

Læs mere på flypassager.dk