El: Regninger, flytning og klager

Læs mere om reglerne for betaling af din el. Se også, hvad du skal være opmærksom på, hvis du flytter til ny bopæl eller vil klage over din elforsyning. 

Ægtepar og el

Når du betaler din elregning, betaler du til dit elselskab for både dit elforbrug og for transporten af strømmen. Betalingsfristen på elregningen bør indeholde et månedsskifte

Har du ikke betalt din elregning til tiden, kan elselskabet opkræve rykkergebyrer af dig. Elselskabet må dog højst opkræve tre rykkergebyrer, som max. må koste 100 kr. stykket, og der skal gå mindst 10 dage mellem hver.

Elselskabet kan sende kravet til inkasso, hvis du ikke betaler. Elelskabet skal dog varsle dig om dette og give dig en frist på 10 dage at betale i. Når et krav er sendt til inkasso, risikerer du desuden at skulle betale inkassoomkostninger til advokaten eller inkassobureauet, hvis selskabets krav er rigtigt.

Elselskabet må ikke lukke for strømmen, medmindre det har en begrundet mistanke om, at du ikke i fremtiden vil betale din elregning.

Læs mere om lukning af strøm.

Elregninger og flytning

  • Når du flytter til et sted

Du kan frit vælge elselskab, når du flytter til en ny bolig. Du kan skifte elselskab over nettet eller per telefon. Det gælder også, selvom det drejer sig om en lejebolig.

Så snart du er flyttet ind, skal du huske at skrive ned, hvad elmåleren viser, og så kontakte elselskabet. På den måde kommer du ikke til at betale for andres elforbrug.

Du skal være opmærksom på, at dit forventede elforbrug og dermed dine a conto-betalinger kan være beregnet på baggrund af de tidligere beboeres forbrug af strøm. Kontakt derfor dit elselskab, hvis du vil ændre på dit forventede forbrug. Elselskabet er dog ikke forpligtet til at ændre din a conto-beregning, men det skal kunne dokumentere, at beregningen er berettiget.

  • Når du flytter fra et sted

Elselskabet kan opkræve betaling hos alle, der er tilmeldt som kunde på adressen. Husk derfor at melde flytning til elselskabet og at aflæse elmåleren, når du flytter.

Hvis du ikke bliver afmeldt som kunde på adressen, kan du komme til at hænge på regningen, hvis din tidligere bofælle får problemer med at betale elregningen. Det gælder, selvom du ikke har boet på stedet i den aktuelle periode.

  • Meld flytning til elselskabet
  • Aflæs elmåleren
  • Tjek, om elselskabet har modtaget flyttemeddelelelsen. Bed dem om at bekræfte det skriftligt
  • Gem en kopi af din flyttemeddelelse/opsigelse
  • Du har krav på at få en endelig slutopgørelse senest seks uger efter, at du er tilmeldt det nye elselskab. Det gælder også, selvom du ikke fik aflæst elmåleren ved fraflytningen. Men skal elleverandøren selv skaffe målerdata, kan du komme til at betale et gebyr for dette.

Se vores guide til skift af elselskab.

Tjek bindingsperiode på din elaftale

Det er gratis at skifte elselskab og gasleverandør, så længe du ikke bryder en kontrakt. Tjek derfor, om du er bundet af en aftale med det elselskab eller den gasleverandør, du har nu. Selskabet må maksimalt binde dig til aftalen i seks måneder.

Undersøg også bindingsperioden hos det nye selskab. Den kan variere fra en måned – eller endda kortere - til seks måneder. Nogle selskaber tilbyder et introduktionstilbud med en bindingsperiode, fx på tre måneder.

Vær opmærksom på, hvad der sker, når introduktionstilbuddet udløber – hvilket produkt fortsætter du automatisk med, hvis du ikke selv vælger et andet.

Efter reglerne kan du højst være bundet af en aftale med et bestemt selskab i seks måneder. Efter fem måneder kan du opsige aftalen med en måneds varsel til udgangen af en måned.

Hvis du køber et produkt med en fast pris i 12 måneder, er leverandøren bundet af aftalen i alle 12 måneder. Men som privatkunde kan du afbryde aftalen efter 6 måneder. Virksomheder har ikke den samme ret til at bryde kontrakten. De vil være bundet i alle 12 måneder.

Ægtepar og elregninger

Ægtepar hæfter begge for elregningen, også selvom det kun er den ene ægtefælle, der er tilmeldt som kunde hos elselskabet.

Er begge ægtefæller tilmeldt som kunder, hæfter de desuden begge for regningen, selvom ægteskabet ikke længere består, og den ene part ikke bor på adressen

Du kan få yderligere hjælp til at forstå din elregning på sparenergi.dk

Klager over elforsyning

Du skal først og fremmest klage til elselskabet, hvis du har problemer med din elforsyning. Sørg for at have dokumentation for, at du har kontaktet elselskabet.

Har du problemer med din elforsyning, skal du først og fremmest henvende dig til dit elselskab, så det får mulighed for at løse problemet. Hvis I ikke kan blive enige, så send en skriftlig klage til elselskabet, fx mail eller brev. Sender du et brev, så få en kvittering fra postvæsenet. Sørg altid for at have dokumentation for din klage. Elselskabet har pligt til at behandle din klage ordentligt og hurtigst muligt.

Du kan klage til Ankenævnet på Energiområdet, hvis du ikke har fået svar fra elselskabet senest en måned efter, at du har henvendt dig med en skriftlig klage, eller hvis du er uenig i selskabets svar på din klage.

Ankenævnet på Energiområdet behandler klager fra private forbrugere over køb og levering af el, gas og fjernvarme. For at kunne klage skal du være kunde hos det selskab, du klager over, og selskabet skal have adresse i Danmark.

Som lejer kan du klage til Ankenævnet på Energiområdet, hvis du er kunde hos elselskabet. Hvis det er dit boligselskab eller din udlejer, som er kunde hos elselskabet, kan du ikke klage til Ankenævnet på Energiområdet. I stedet for må du henvende dig til boligselskabet eller udlejer.

Inden du klager til Ankenævnet på Energiområdet, skal du først skriftligt have kontaktet elselskabet.

Ankenævnet på Energiområdet behandler blandt andet klager over:

  • Kvaliteten af din energiforsyning
  • Din elregning
  • Aftaleindgåelse i forbindelse med telefonsalg

På Ankenævnet på Energiområdets hjemmeside kan du læse mere om, hvordan du klager.

Sidst opdateret 19.02.2018

Kunne du bruge siden?

ARTIKLER:

ANDRE EMNER:


Hold dig opdateret
- abonnér på vores nyhedsbrev

Gør som mere end 15.000 danskere
- følg os på Facebook

Få aktuelle tips, råd og nyheder
- deltag i debatten på Twitter