Skip navigation

Klage: Varer/ydelser

Har du købt en vare eller ydelse, som viser sig at have fejl eller mangler, skal du først henvende dig til virksomheden, så den har mulighed for at tilbyde dig en løsning.

1. Klag til virksomheden

Du skal have klaget til virksomheden, før du kan gå videre med en klagesag hos Center for Klageløsning eller et godkendt ankenævn.

Du skal klage direkte til butikken, som du har købt varen eller ydelsen hos, og ikke til producenten eller et eventuelt hovedkvarter.

Kontakt virksomheden skriftligt, og udfyld brevet/mailen så kort og præcist som muligt. Det er vigtigt, at du kan dokumentere, at du har klaget.

Her kan du se eksempler på, hvordan du kan gøre:

Når du kontakter virksomheden, så vær åben for de forskellige muligheder, og find den, der passer begge parter bedst. Et problem kan ofte løses på forskellig vis. 

2. Lav et klagetjek

Kan du og virksomheden ikke blive enige om en løsning på problemet, kan du gå videre med en klagesag. Det første, du skal gøre, er at tjekke, om Center for Klageløsning eller et andet ankenævn kan behandle din klage. Det kan du gøre her:

Et klagetjek vil vise, om du har mulighed for at få behandlet din klagesag, og hvor du skal henvende dig for at få din klage behandlet. 

3. Start klageproces

Hvis Center for Klageløsning kan behandle din klage, får du efter klagetjekket mulighed for at starte en klagesag ved at logge ind med NemID og udfylde en klageformular.

Når du har oprettet en klagesag hos Center for Klageløsning, kan du senere følge sagen på det, der hedder Min sag.

Sidst opdateret 05.07.2019 

Kunne du bruge siden?


nyhedsbrevFå ny viden om forbrugerområdet
- tilmeld dig vores nyhedsbrev

FacebookGør som mere end 16.000 danskere
- følg os på Facebook

TwitterFå aktuelle tips, råd og nyheder
- deltag i debatten på Twitter