Klage: Varer/ydelser

Har du købt en vare eller ydelse, som viser sig at have fejl eller mangler, så henvend dig først til virksomheden, så den har mulighed for at tilbyde dig en løsning.

Du skal klage direkte til butikken, som du har købt varen eller ydelsen hos, og ikke til producenten eller et eventuelt hovedkvarter. Udfyld brevet så kort og præcist som muligt. Her kan du se eksempler på, hvordan du kan gøre.

Brevskabelon til klage over mangel ved vare 

Brevskabelon til klage over mangel ved tjenesteydelse

Læs mere om mangler ved varen

Husk, at klager løses bedst i butikken, og at du selv skal have klaget til virksomheden, før du kan starte en klagesag hos Center for Klageløsning eller et godkendt ankenævn.

Når du kontakter virksomheden, så hold dig til den konkrete fejl eller mangel, der er tale om. Beskriv problemet, og hvad der er galt. Du kan også med fordel tjekke, om fejlen hører under købelovens regler, og om de forskellige klagefrister er overholdt.

Vær desuden løsningsorienteret, og undgå så vidt muligt ultimative krav. Et problem kan ofte løses på forskellig vis, så vær åben for de forskellige muligheder, og find den, der passer begge parter bedst

Se her, hvad du skal overveje, før du klager til virksomheden. 

Sådan starter du en klagesag

Kan du og virksomheden ikke blive enige om en løsning på problemet, kan du starte en klagesag. 

Tjek først, om Center for Klageløsning eller et andet ankenævn kan behandle din klage. Det kan du gøre via Klag online.

  • Tjek, hvor du kan klage

Når du laver et klagetjek, vil du få at vide, om du kan oprette en klagesag hos Center for Klageløsning eller et andet ankenævn.

Læs mere om Center for Klageløsning

Se liste over godkendte ankenævn

  • Opret en klagesag

Hvis Center for Klageløsning kan behandle din klage, får du efter klagetjekket mulighed for at starte en klagesag ved at logge ind med NemID og udfylde en klageformular.

  • Følg din sag

Når du har oprettet en klagesag hos Center for Klageløsning, kan du senere følge sagen på Min sag.

Følg din sag på Min sag

Sidst opdateret 19.02.2018 

Kunne du bruge siden?


Hold dig opdateret
- abonnér på vores nyhedsbrev

Gør som mere end 15.000 danskere
- følg os på Facebook

Få aktuelle tips, råd og nyheder
- deltag i debatten på Twitter