FAQ

Hårde hvidevarer

Her kan du finde svar på ofte stillede spørgsmål om hårde hvidevarer.

Hvis købet ophæves efter købelovens regler, kan butikken ikke kræve, at du stadig har originalemballagen.

Hvis du skal sende varen retur til butikken, skal varen dog være forsvarligt emballeret. Hvis butikken stiller krav om en særlig emballage, fx formstøbt plast, må den sende emballagen til dig.

Læs mere om reklamationsret

Læs mere om reparation og omlevering uden udgift for forbrugeren

Butikken har som udgangspunkt ét-to forsøg til at afhjælpe, fx reparere, hvis fejlen på varen er dækket af købeloven. Hvis butikken skal have flere forsøg, skal det være velbegrundet og uden væsentlig ulempe for dig.

Butikken skal desuden reparere varen inden for rimelig tid. Som udgangspunkt er ”rimelig tid” nogle få uger, men butikken har i nogle tilfælde ret til at bruge længere tid.

Hvis der er tale om forskellige fejl på varen, har butikken som udgangspunkt ét forsøg til at afhjælpe hver fejl.

Læs mere om, hvornår butikken har mere end et reparationsforsøg

Hvis en brugsanvisning er nødvendig, så har du ret til at få manualen på et sprog, man kan forventes at forstå. Du kan dog godt inden købet aftale med butikken, at der ikke følger en manual med, eller at den er skrevet på fx engelsk. Det kan også være i orden, at butikken henviser til en hjemmeside, hvor du kan downloade manualen.

Læs mere om brugsanvisninger

Hvis opvaskemaskinen har en fejl, som er dækket af købelovens toårige reklamationsret, skal du altid klage til butikken, hvor du har købt maskinen.

Butikken vil dog ofte henvise dig til producentens montører. Det kan være praktisk, men det kan også betyde, at du ved eventuelle nye fejl ved opvaskemaskinen kommer til at ringe direkte til producenten uden at kontakte butikken først. Og det vil være en fejl.

Hvis en fejl ikke kan repareres, hvis det tager meget lang tid, eller hvis der er mange forskellige fejl ved opvaskemaskinen, er det butikkens ansvar, at maskinen ombyttes, eller at købet ophæves.

Læs om, hvis sælger henviser til producent eller importør

Læs mere om forbrugerklagesystemet

Butikken kan lade montøren reparere en fejl én til to gange.

Hvis der er tale om forskellige fejl på vaskemaskinen, kan butikken få flere forsøg. Det betyder dog ikke, at du skal finde dig i, at butikken reparerer maskinen et uendeligt antal gange.

Ifølge købeloven skal butikken afhjælpe en fejl inden for ”rimelig tid”, hvilket som udgangspunkt er nogle få uger. I særlige tilfælde kan sælger have mulighed for at bruge længere tid.

Læs om, hvor mange forsøg har sælger til at bringe varen i orden?

Læs om, hvad ”rimelig tid” er, når en vare skal repareres eller ombyttes?

Som udgangspunkt skal garantigiveren dække alle udgifter i forbindelse med en garantireparation. Det skal fremgå af garantien, hvad den dækker.

Når du indleverer varen til garantigiveren, og han sender varen til reparation under garantien, kan værkstedets undersøgelse afsløre, at du selv er skyld i fejlen, og at garantien ikke dækker. I den situation skal du kontaktes, inden værkstedet gør mere ved varen.

Værkstedet må ikke uden videre reparere varen og bagefter forlange, at du selv betaler for reparationen. Det vil afskære dig fra at kunne bevise, at du havde ret til en gratis garantireparation.

Garantigiver må ikke tage penge for at undersøge, om en fejl er dækket af garantien.

Læs mere om forskellen på garanti eller reklamationsret

Hvis en fejl på vaskemaskinen er årsag til, at tøjet bliver ødelagt, kan du i nogle tilfælde have krav på erstatning for tøjet.

Hvis du mener, at der er en fejl på maskinen, skal du klage til butikken, hvis vaskemaskinen er under to år gammel. Er den ældre, skal du klage til producenten.

Du skal selv begrænse tabet mest muligt. Hvis du fx vasker flere vaske i maskinen, efter du har opdaget fejlen, vil du ikke have krav på erstatning for alt det tøj, der evt. bliver ødelagt.

Du kan kræve erstatning, selvom maskinen er mere end to år gammel.

Læs mere om virksomhedens produktansvar