Skip navigation

Ofte stillede spørgsmål om Brexit - køb på nettet og i butikker

Storbritannien og EU har indgået aftale om det fremtidige forhold. Aftalen er trådt i kraft pr. 1. januar 2021. Her finder du en liste over ofte stillede spørgsmål om dine rettigheder ved køb i Storbritannien.

Forbrug.dk opdaterer løbende vores information i takt med, at vi indhenter viden om, hvilken betydning aftalen har for dig som forbruger.

Hvis du handler hos en virksomhed i Storbritannien, så vær opmærksom på, at der kan gælde andre regler som følge af Brexit, og at der kan være en periode, før virksomhederne har indrettet sig efter, at Storbritannien nu ikke længere er en del af EU.

Før du handler i en britisk netbutik, er det derfor en god idé at undersøge, om der fx kommer gebyrer, leveringsomkostninger mv. oven i prisen.

Told:

Hvis du handler i britiske netbutikker, skal du fremover være opmærksom på varens pris og oprindelse – det vil sige, hvor varen er fremstillet og bearbejdet. Begge dele har nemlig betydning for, om du skal betale told af varen. 

Du køber varer for mindre end 1.150 kroner

Du skal ikke betale told, hvis du køber varer for mindre end 1.150 kroner

Du køber varer for mere end 1.150 kroner

Hvis du køber varer for mere end 1.150 kroner, skal du ikke betale told, hvis du kan dokumentere, at varen har oprindelse i Storbritannien. Når du handler, så bed derfor netbutikken om dokumentation for varens oprindelse.

Hvis varen ikke har oprindelse i Storbritannien, skal du betale told, hvis du køber for mere end 1.150 kroner.

Toldstyrelsen har på skat.dk samlet information om, hvornår en vare har oprindelse i Storbritannien, og hvordan du sikrer dig dokumentation for, at varen har oprindelse i Storbritannien. 

Du kan desuden se tre eksempler, hvor spørgsmålet om oprindelsesland afgør, om der kommer told på varerne, hvis du har købt for mere end 1.150 kr. 

Moms:

Du skal betale moms, hvis prisen overstiger 80 kroner uden fragt.

Læs mere hos Toldstyrelsen

Hvis du handler for over et vist beløb i fysiske butikker under en rejse til Storbritannien, skal du betale moms af varerne.

Du skal ikke betale told, hvis du kan dokumentere, at varerne har oprindelse i Storbritannien, og hvis de koster under 1.200 euro.

Læs mere hos Toldstyrelsen

Ved mellemlandinger

Hvis du har købt varer i et land uden for EU, fx Storbritannien, og mellemlander med fly i et EU-land på vej hjem, gælder reglerne for varer købt i lande uden for EU. Det betyder, at du vil skulle betale told og moms, hvis prisen på varerne overstiger et vist beløb.

Læs mere hos Toldstyrelsen

Hvis virksomheden markedsfører sig over for danskere, hvilket fx kan ses ved, at sproget er dansk, og du kan betale i danske kroner, vil dansk lov gælde, og du vil have to ugers fortrydelsesret, fra du modtager varen.

Hvis virksomheden ikke markedsfører sig over for danskere, vil du ifølge britisk lov ligeledes have to ugers fortrydelsesret. Den britiske regering kan dog på sigt ændre dette efter Brexit.

Told og moms

Hvis du fortryder købet af en vare i en britisk netbutik, kan du søge om at få tilbagebetalt momsen og en eventuel told, du har betalt.

Læs mere hos Toldstyrelsen

Jeg har købt varen inden den 1/1-2021:

Du har minimum to års reklamationsret på varer, du har købt i Storbritannien før den 1/1 2021. Det betyder, at sælgeren har pligt til at løse problemet, hvis varen viser sig at have fejl og mangler på købstidspunktet.

I Storbritannien er reklamationsretten pt. længere end de to år, som er minimumsgrænsen i EU. I England, Wales og Nordirland er reklamationsretten seks år, og i Skotland er den fem år. Den britiske regering kan dog frit ændre dette fremover.

Jeg har købt varen efter den 1/1-2021:

Har du købt en vare i Storbritannien efter den 1/1-2021, som viser sig at have en fejl, afhænger dine rettigheder af, om virksomheden markedsfører sig over for danskere eller ej.

  • Hvis virksomheden markedsfører sig over for danskere, fx hvis sproget er dansk, og du kan betale i danske kroner, vil dansk lov gælde. Du vil dermed have to års reklamationsret, hvis varen har en mangel.
  • Hvis virksomheden ikke markedsfører sig over for danskere, vil britisk lov gælde. I Storbritannien er reklamationsretten pt. længere end de to år, som er minimumsgrænsen i EU. I England, Wales og Nordirland er reklamationsretten seks år, og i Skotland er den fem år. Den britiske regering kan dog frit ændre dette fremover.

Told og moms

Hvis du skal sende en vare til reparation i Storbritannien efter den 1/1-2021, skal du kun betale told og moms af reparationsomkostningerne plus fragt, hvis du sender efter reglerne for passiv forædling.

Har du ikke sendt varen ud under reglerne for passiv forædling, skal du betale told og moms af varen, når den kommer retur efter reparation. Det skyldes, at Storbritannien er et tredjeland efter Brexit.

Læs mere hos Toldstyrelsen

I EU har du en række muligheder for at klage uden om domstolene, hvis en sælger i et andet EU-land fx er uenig i, at du har ret til at få pengene tilbage for en vare eller ydelse. 

Det er stadig usikkert i hvilket omfang, du fremover kan benytte dig af disse muligheder over for virksomheder etableret i Storbritannien. Ifølge det tidligere britiske Forbruger Europa-kontor vil de fleste britiske klageinstanser fortsat tage imod sager som normalt. Vi opdaterer løbende vores information i takt med, at vi indhenter mere viden.

Forbrugerklageinstanser i Storbritannien

De godkendte, britiske forbrugerklageinstanser (såkaldte ADR-instanser) vil som udgangspunkt fortsætte efter Brexit. Det er dog endnu usikkert, om man som forbruger i et EU-land vil kunne gå til ADR-instansen og oprette en klage. Det er EU-regler, som sikrer, at man har den mulighed. Derfor vil det fremadrettet være op til den britiske regering og de britiske klagenævn at beslutte, om det stadig skal gælde.

Hjælp af Forbruger Europa

Forbruger Europa vil fortsat kunne hjælpe forbrugere i Danmark i sager mod britiske erhvervsdrivende. Du kan derfor stadig henvende dig til det danske Forbruger Europa-kontor med spørgsmål om dine rettigheder i forbindelse med Brexit og sager mod britiske erhvervsdrivende.

Hvis Forbruger Europa ikke kan hjælpe i din sag, eller hvis Forbruger Europa-netværket vurderer, at der er andre klageinstanser, som bedre kan hjælpe dig, vil du blive henvist derhen af Forbruger Europa.  

ODR-platformen (Online Dispute Resolution)

Muligheden for at anvende den digitale ODR-platform til klagebehandling i sager med britiske erhvervsdrivende er ophørt pr. 1. januar 2021.  

Kontakt Forbruger Europa, hvis du har et konkret forbrugerspørgsmål

Du kan altid kontakte Forbruger Europa på hotline, chat eller infomail, hvis du har spørgsmål til en konkret sag. Så vil Forbruger Europa vejlede dig bedst muligt om, hvor du kan henvende dig med dit krav. Du kan også stille dit spørgsmål på Forbruger Europas få svar-side om Brexit.

Hvis du køber et produkt fra Storbritannien, som er importeret til Danmark af en dansk virksomhed, eller som sælges direkte til danske forbrugere fx via nettet, skal produktet fortsat leve op til de europæiske regler for produktsikkerhed. Det er virksomhedens ansvar at sikre dette.

Produktet skal desuden bære et gyldigt CE-mærke, hvis markedsføringen af produktet er rettet mod borgere i EU.

Sikkerhedsstyrelsen har samlet information om Brexit og produktsikkerhed. Teksterne er rettet mod virksomheder.

Det er ikke ulovligt for privatpersoner at eje og bruge kopivarer i Danmark, selvom det må frarådes på grund af de mange risici, der er ved kopivarer.

Derimod er det ulovligt at videresælge, hvis varen er beskyttet af ophavsrettigheder. Det samme gælder varer, der er beskyttet af varemærker, designs, patenter eller brugsrettigheder, hvis salget er erhvervsmæssigt.

På jegvælgerægte.dk kan du se seks gode grunde til at undgå kopivarer

Det er også værd at være opmærksom på, at Toldstyrelsen kan tilbageholde varer, der er sendt fra lande uden for EU, hvis der er mistanke om, at det er kopivarer. De samme regler vil omfatte Storbritannien efter Brexit.

Med virkning fra 1. januar 2021 har Storbritannien ændret status fra et EU-land til et tredjeland. Det betyder, at Toldstyrelsen kan tilbageholde kopivarer, du har købt i en britisk netbutik, og som sendes fra Storbritannien, ligesom Toldstyrelsen kan tilbageholde kopivarer, du har købt på rejser i Storbritannien, hvis der er mistanke om, at varen har erhvervsmæssig karakter.

Hvis du har fået en julegave, der er købt i en britisk netbutik, vil det være tidspunktet for købet, som er afgørende for, hvilke rettigheder du har.

Det vil sige, at du vil være omfattet af EU’s forbrugerbeskyttende regler, når der er tale om en vare, som er købt i en britisk netbutik inden den 1/1 2021. Hvis gaven ikke falder i din smag, har du derfor som udgangspunkt 14 dages fortrydelsesret.

Du skal være opmærksom på, at fortrydelsesfristen løber, fra giveren af gaven fik den leveret. Nogle netbutikker kan dog – særligt i forbindelse med julen - tilbyde længere fortrydelsesfrister. Det skal dog være aftalt ved købet. Undersøg, om dette er tilfældet.

Toldstyrelsen har lavet en vejledning om told og moms i forbindelse med køb og bytte af varer ved årsskiftet 2020/2021.

Vil du vide mere?

Synes du, at der mangler et spørgsmål på listen, er du velkommen til at kontakte os på webmaster@kfst.dk.

Har du konkrete spørgsmål til dine forbrugerrettigheder efter Brexit? Så kan du kontakte Forbruger Europa.

Sidst opdateret 14.01.2021

Kunne du bruge siden?