Øvrige nyheder

Strejke og lokale coronarestriktioner kan udfordre sommerens rejser

Forberedelse, tålmodighed og dokumentation er nøgleord, hvis udlandsrejsen volder problemer. Sådan lyder rådet fra Forbruger Europa og Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Denne pressemeddelelse er udsendt den 16. juni 2022.


Sommerferien nærmer sig, og for mange danskere betyder det rejser til sydlige himmelstrøg. Men forventningens glæde kan hurtigt blive afløst af en bekymret knude i maven.

Der er usikkerhed omkring strejke hos flere flyselskaber, og Københavns Lufthavn meldte allerede før sommerferien om længere kø til security. Dertil kommer coronavirus, som måske er gledet lidt i baggrunden herhjemme, men fortsat bølger i Europa.

”De bedste to timer, man kan investere i sin ferie, er at sætte sig mest muligt ind i tingene hjemmefra,” siger Lars Arent, der er leder af Forbruger Europa, som er en del af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Hvis din flyrejse bliver aflyst eller forsinket på grund af strejke, er reglerne som udgangspunkt ret klare: Du har krav på at få pengene retur eller en ombooking til først mulige afgang.

På den offentlige forbrugerportal forbrug.dk kan du læse mere om regler og rettigheder på flyrejsen.

”Helt overordnet skal du vide, at rettighederne først udløses, når problemet bliver aktualiseret – altså når strejken, aflysningen eller forsinkelsen reelt sker. Du kan altså ikke på forkant påberåbe dig retten til en tidligere afgang eller en ny billet hos et andet selskab, fordi du frygter ikke at kunne nå den koncert eller den hotelovernatning, du har booket på rejsedestinationen,” forklarer Lars Arent.

”Det, at man frygter en strejke eller en aflysning, giver ikke krav på pengene retur,” tilføjer han.

Hvis aflysningen eller forsinkelsen betyder, at du reelt misser din koncert eller en hotelovernatning, gælder det om at indhente og gemme mest mulig dokumentation for udgifter og tab som følge af forsinkelsen. Hvad du præcis har ret til, afhænger af din helt konkrete situation.

Det kan være, at du har krav på kompensation for hele eller dele af beløbet, og det kan også være, at du har en rejseforsikring, der muligvis kan dække det tabte. Bemærk, at du ofte er stillet bedre, hvis du har købt hotel, koncert eller andet sammen med flybilletten, så der er tale om en pakkerejse. Læs mere om dine rettigheder, hvis flyet ikke flyver som ventet her Flystrejke på rejsen - det har du ret til

I forhold til coronavirus er det derimod før rejsen, at kræfterne skal sættes ind. Her er det nemlig dit eget ansvar, at du allerede på forkant har sat dig ind i, hvad du kan komme til at møde af lokale krav, udfordringer og restriktioner.

”Hvis du bliver afvist i paskontrollen eller i gate 22, fordi du ikke lever op til de lokale krav, har du som udgangspunkt ikke krav på erstatning. Herhjemme tænker vi måske ikke så meget på coronavirus, men der er en hel del lande, hvor der stadig kan være restriktioner for at komme ind eller for ens adfærd på rejsedestinationen,” siger Lars Arent.

Det bedste råd er derfor, at du hjemmefra sætter dig grundigt ind i, hvad rejsedestinationen kræver af coronapas, vacciner og test. Selv om corona er gledet i baggrunden herhjemme, kan der eksempelvis være krav om, hvor gammelt dit seneste coronastik må være, eller en særlig type mundbind.

”Tjek, at appen med dit coronapas stadigvæk fungerer, samt om der er krav om test,” nævner Lars Arent.

Nærlæs også, om din rejseforsikring stadigvæk gælder, og om det vandland eller feriecenter, du måske skal besøge, har særlige krav.

”Igen er det dit ansvar at kende reglerne. Som udgangspunkt må de gerne afvise dig, hvis du ikke lever op til deres krav og regler, og du har ingen ret til at få pengene retur,” forklarer Lars Arent.

Husk også at møde op i god tid i lufthavnen. Eksempelvis har Københavns Lufthavn allerede før sommeren meldt om lange køer til security og check-in. Og på samme måde kan der være lange ventetider i udenlandske lufthavne.

”Nogle lufthavne kæmper med at klare stresstesten – i form af stigende passagertal eller manglende personale. Så det at være i god tid er nærmest det bedste, man kan investere i årets sommerferie,” siger Lars Arent.

På forbrug.dk kan du læse endnu mere om, hvordan du skal forholde dig til coronavirus på rejsen og om dine rettigheder, hvis flyet ikke afgår, eller der opstår andre hindringer for din tur.

Læs om mere om coronavirussens eventuelle betydning for din rejse Coronavirus - hvis flyet, rejsen eller arrangementet er aflyst

Gode råd før rejsen:

  • Sæt dig ind i de lokale restriktioner. Hvis du skal fremvise coronapas, udfylde en formular eller have et givent antal vaccinestik, er det dit ansvar at leve op til kravene.
  • Tjek, at du stadigvæk kan tilgå din app med coronapasset.
  • Tjek, at din rejseforsikring dækker det, du gerne vil have, og fortsat er gyldig. Undersøg også, om du har betalt rejsen med et kreditkort, som kan have en indbygget rejseforsikring.
  • Tjek din billet og vilkårene for den.
  • Kom i god tid. Nogle lufthavne er presset af stigende passagertal, og det er dit ansvar at være i flyet ved afgang.
  • Indhent mest mulig dokumentation for eventuelle forsinkelser eller aflysninger, ellers kan det være svært at gøre sin sag gældende i forbindelse med en klage eller ansøgning om refusion eller kompensation.
  • Gem alle kvitteringer og anden dokumentation for eventuelle udgifter, du har haft og gerne vil have dækket.

Kilde: Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Tegning, som må benyttes frit, når illustrator Louise Thrane Jensen krediteres

For yderligere information:

Kontakt Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens pressesekretariat: 41 71 50 98