Flyrejser og flybilletter
Flystrejke - det har du ret til
Der kan af og til opstå strejker blandt lufthavns- og flypersonalet. Se, hvad du har ret til, hvis dit fly bliver forsinket eller måske helt bliver aflyst.
Hvis der er risiko for, at din flyrejse bliver aflyst eller forsinket som følge af strejke blandt lufthavns- eller flypersonalet, skal du i første omgang holde dig informeret om, hvilken betydning strejken har for netop din afgang. Det kan du for eksempel gøre på luftfartsselskabets-, rejsebureauets- eller lufthavnens hjemmeside.
Hvis du får vished om, at netop din afgang bliver ramt, skal du med det samme kontakte den, du har købt billetten af, med mindre de allerede har kontaktet dig med en løsning, du kan acceptere. Det kan være et flyselskab eller et rejsebureau, og I kan så i fællesskab forsøge at løse problemet.
Ved flystrejke har du som udgangspunkt ret til at komme afsted med en anden eller senere flyafgang – evt. med et andet flyselskab, eller en anden transportform. Du kan vælge om du vil af sted med den anden afgang eller have pengene retur.
Er flyafgangen kun forsinket, har du ikke automatisk ret til at få pengene for billetten helt eller delvist tilbage alene som følge af forsinkelsen. Det afhænger af, om der er tale om en væsentlig forsinkelse. En forsinkelse på over fem timer vil være væsentlig og give dig ret til at få pengene retur.
Bliver dit fly helt aflyst som følge af strejken, har du ret til enten at blive ombooket til en anden afgang, en anden transportform eller få pengene for billetten. Du skal kontakte den, du har købt billetten af, fx flyselskabet eller rejsebureauet.
Du kan efter omstændighederne have ret til at få erstatning for rimelige og nødvendige omkostninger, du har haft som følge af forsinkelsen. Det kan fx være overnatning på hotel eller lignende.
Indgår du fx en aftale om leje af et hotelværelse, mens du venter på din afrejse, skal du kontakte den, du har købt billetten af, fx flyselskabet. På den måde sikrer du dig bedst muligt i forhold til, hvis du senere ønsker erstatning. Ofte vil den, du har købt flybilletten af, selv tilbyde dig et sådan hotelophold.
Du kan også have krav på erstatning for fx hotelværelser eller andet, du har købt forhånd til din rejse, og ikke får brugt som følge af forsinkelsen/aflysningen. Det er dog langt fra alle typer af udgifter, som du har krav på at få erstattet, så sæt ikke forventningerne for højt. Der foreligger således afgørelser fra myndighederne, hvor fx udgifter til billeje og billetter til oplevelser ikke blev dækket. Her skal du også kontakte den, du har købt billetten af for at få dækket dit tab. Vær dog opmærksom på, at du har ansvaret for at begrænse tabet så meget som muligt. Hvis du for eksempel ikke har aflyst et hotel, der stadig kunne aflyses, da det stod klart, at du ikke kom af sted, så kan du ikke vente at få dækket udgiften.
I særlige tilfælde kan du også have ret til økonomisk kompensation afhængig af, hvor tæt på afrejsedagen, du modtager besked om flyaflysningen.
Er du ude på rejsen, og bliver hjemturen forsinket eller aflyst på grund af flystrejke, skal flyselskabet sørge for mad og overnatning til dig, indtil din rejse kan genoptages.
Som udgangspunkt har du krav på at få dækket udgifter til en alternativ flyafgang, også hvis det er en ny billet hos et andet flyselskab. Hvis du selv har fundet en alternativ afgang, så vent med at bestille denne, indtil du har været i kontakt med det strejkeramte flyselskab. Hvis du ikke kan komme i kontakt med flyselskabet, kan du ikke være helt sikker på, at du får erstattet dine ekstraudgifter.
Sørg for at have mest mulig skriftlig dokumentation for dine forsøg på at komme i kontakt med flyselskabet. Det kan hjælpe dig i en eventuel erstatningssag.
Flypassagerers rettigheder
Bemærk, de regler, som er beskrevet her, kun gælder flyafgange fra et EU-land samt flyafgange fra et land uden for EU, hvis bestemmelseslandet er et EU-land, og luftfartsselskabet er et EU-selskab.
Ud over de rettigheder, der her er beskrevet, kan du i nogle situationer have en række yderligere rettigheder efter EU-forordningen om flypassagerers rettigheder.
Klager over flyrejser
Hvis du vil klage over din flyrejse, skal du først kontakte sælgeren af din rejse. Hvis du har købt en pakkerejse, er det sælgeren af pakkerejsen, som du skal kontakte.
Hvis du og sælger ikke kan blive enige om en løsning, er der flere steder, du kan gå hen med din klage.
RELATERET INDHOLD PÅ FORBRUG.DK
Senest opdateret 28.06.2022