For virksomheder

Forbehold for fejl og mangler

Upræcise og generelle forbehold som fx "købt som beset" er ikke gyldige. Du kan derimod godt tage et konkret forbehold, hvis du sælger en vare, der har en fejl.

Denne artikel er for virksomheder. Hvis du er forbruger, gå til Forbrugerleksikon.


Hvis du har aftalt med kunden, at varen sælges med en bestemt fejl, kan kunden ikke senere klage over den pågældende fejl.

Købelovens reklamationsret gælder altid i forbrugerkøb. Når du sælger en vare til en forbruger, er du ansvarlig, hvis det viser sig, at varen har en fejl, der var til stede på leveringstidspunktet. Du kan ikke fraskrive dig ansvaret ved at aftale med din kunde, at varen fx er ”købt som beset”. Upræcise og generelle forbehold som ”købt som beset” er ikke gyldige.

Konkrete forbehold

Du kan derimod godt tage et konkret forbehold, hvis du sælger en vare, der har en fejl. Hvis du har oplyst kunden om, at varen sælges med en bestemt fejl, kan kunden ikke senere klage over den pågældende fejl. Skriv altid forbeholdet på fakturaen eller lignende, så du sikrer dig bevis for, at du har oplyst kunden om det.

Specielt hvis du sælger brugte varer eller udstillingsmodeller, kan det være en fordel for dig at undersøge varen grundigt, før du sælger den. Det giver dig mulighed for at tage konkrete forbehold for de fejl, du finder, eller for at få fejlene repareret før salget. Hvis du ikke undersøger varen, kan du risikere at skulle reparere varen bagefter eller måske tage den tilbage.

Et godt råd:

Hvis du har oplyst kunden om, at varen sælges med en bestemt fejl, er det en god idé, at du sikrer dig bevis for, at det er aftalt. Tag fx altid forbeholdet skriftligt på faktura eller lignende.

En fejl i denne forbindelse kan fx være en ridse i køleskabet eller en plet på blusen. Hvis du ved salget tager et klart og tydeligt forbehold for netop ridsen eller pletten, kan kunden ikke senere klage over netop det. Men det afskærer ikke kunden fra at klage over andre fejl ved varen.

Hvis køleskabsdøren er utæt, og blusen går op i syningen, kan du ikke afvise klagen, fordi kunden i sin tid fik varen billigere på grund af en helt anden fejl.

Upræcise og generelle forbehold som fx "købt som beset" er ikke gyldige. Selvom kunden muligvis har accepteret forbeholdet ”købt som beset” ved købet, kan han alligevel klage, hvis der senere viser sig fejl ved varen.

Opdateret 20.12.2021