Skip navigation

Coronavirus - hvis flyet, rejsen eller arrangementet er aflyst

Vi har samlet information om, hvilken betydning en aflysning har for dig, der har købt flybilletter, pakkerejser eller billetter til arrangementer, der bliver aflyst som følge af coronavirus. Læs også mere om, hvis festen er aflyst, og du fx har booket restaurant, festlokale, festtelt, catering og lignende, eller hvis campingpladsen eller feriecentret holder lukket.

Danske forbrugere og erhvervsdrivende står i en helt særlig situation, og det gælder om at få tingene til at fungere bedst muligt for alle. Der kan i disse dage være meget travlt hos rejsebureauer, billetbureauer, forsikringsselskaber og andre, som det kan være relevant at kontakte. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen opfordrer alle til at vise hensyn, og så kan det være en god idé at væbne sig med lidt ekstra tålmodighed.

Udenrigsministeriet fraråder alle ikke-nødvendige rejser i hele verden til og med påskeferien, mandag den 13. april. Og regeringen har forbudt større forsamlinger – både indendørs og udendørs – fx arrangementer, begivenheder, aktiviteter eller lignende, hvor der er flere end 10 personer til stede til og med den 13. april.

Den følgende tekst tager udgangspunkt i situationen, som den så ud den 27. marts 2020. Indholdet dækker alene de perioder, hvor regeringen har meldt ud, at særlige forhold gør sig gældende. Ønskes information om rejser og arrangementer i perioder, som ikke er omfattet af de særlige forhold, henvises til de øvrige artikler på forbrug.dk.

Flyrejser

Hvis du er ude på rejsen

Hvis du er ude på rejsen, så følg Udenrigsministeriets råd. Læs mere på Udenrigsministeriets hjemmeside.

Kontakt desuden flyselskabet, og hør om mulighederne for hjemrejse. Du har ret til refundering af flybilletten, ombooking hurtigst muligt eller ombooking til et senere tidspunkt. Hvis der ønskes ombooking hurtigst muligt, kan det være nødvendigt at acceptere, at der først kan tilbydes en ny afgang med betydelig forsinkelse på grund af den nuværende COVID-19-situation.

I tilfælde af, at dit fly er aflyst, og du ønsker ombooking hurtigst muligt, skal flyselskabet være dig behjælpelig i ventetiden, fx ved at sørge for overnatning, hvis det er relevant.

Hvis du endnu ikke er rejst

Hvis flyselskabet har aflyst dit fly, er udgangspunktet, at du kan vælge mellem at blive ombooket eller få pengene tilbage.

Nogle flyselskaber tilbyder imidlertid, at du i stedet for ombookning/pengene tilbage kan få en voucher/gavekort til senere brug. Flyselskabet må gerne tilbyde dig en voucher/gavekort, men du kan selv vælge, om du ønsker den løsning. Før du tager imod, skal du være opmærksom på løbetiden, og om det er realistisk, at du kan nå at bruge voucheren/gavekortet, inden den/det udløber. Som udgangspunkt gælder voucheren/gavekortet i tre år, men der kan godt aftales en kort tidsfrist, som ikke må være urimelig kort.

Flyselskabet hæfter ikke for andre udgifter, du måtte have haft og har bestilt separat såsom hotel/overnatning, billeje m.m. Tjek evt. din rejseforsikring.

Hvis flyet afgår planmæssigt, men du ikke tager afsted, har du som udgangspunkt ikke krav på at få dine penge for flybilletterne tilbage. Det gælder også, selvom Udenrigsministeriet fraråder rejser til destinationen. Dine muligheder for at ombooke eller få billetprisen refunderet kan dog afhænge af billettype, så tjek aftalevilkårene. Uanset hvad kan du få nogle skatter og afgifter refunderet, hvis du selv aflyser.

Hvis flybilletten er bestilt via en bookingside

Hvis du har bestilt flybilletter via en online bookingside, så er det en god idé at kontakte begge parter – både flyselskabet og bookingsiden - og gerne skriftligt.

Pakkerejser

Hvis du er ude på rejsen

Hvis du er ude på rejsen, så følg Udenrigsministeriets råd. Læs mere på Udenrigsministeriets hjemmeside.

Hvis du har købt en pakkerejse, skal du kontakte rejseudbyderen og følge rejseudbyderens anvisninger i forhold til hjemrejse. Rejseudbyderen er forpligtet til at få dig hjem fra rejsen. Hvis du ikke følger rejseudbyderens anvisninger, risikerer du dog selv at skulle betale for hjemrejsen.

Hvis du endnu ikke er rejst

Da Udenrigsministeriet fraråder alle ikke-nødvendige rejser til udlandet til og med 13. april, kan du få pengene tilbage, hvis du har bestilt en pakkerejse til det tidsrum. 

Nogle rejseudbydere tilbyder, at du i stedet for at få pengene tilbage kan få en voucher/gavekort til senere brug. Rejseudbyderen må gerne tilbyde dig en voucher/gavekort, men du kan selv vælge, om du ønsker den løsning. Før du tager imod, skal du være opmærksom på løbetiden, og om det er realistisk, at du kan nå at bruge voucheren/gavekortet, inden den/det udløber. Som udgangspunkt gælder voucheren/gavekortet i tre år, men der kan godt aftales en kort tidsfrist, som ikke må være urimelig kort.

Hvis du har købt en rejse til et tidspunkt efter den 13. april?

Har du bestilt en rejse til efter mandag den 13. april, vil det som udgangspunkt være rejseudbyderens almindelige afbestillingsregler, som gælder.

Du kan ikke være sikker på at kunne afbestille rejsen allerede nu. Her er det en god idé løbende at holde øje med Udenrigsministeriets rejsevejledning samt, hvad rejseudbyderen skriver på sin hjemmeside.

Læs mere hos Pakkerejse-Ankenævnet

Rejser til steder med indrejseforbud

Nogle lande, blandt andet USA, har valgt at lave indrejseforbud for personer, som har været i bestemte områder. For de lande gælder de samme regler som for de lande, hvor Udenrigsministeriet fraråder ikke-nødvendige rejser.

Hvis du har købt en rejse hos en pakkerejseudbyder, vil du være berettiget til at få tilbagebetalt rejsens pris. 

Hvis du derimod har købt en flybillet separat, vil dine muligheder afhænge af, om flyselskabet har aflyst din afgang eller ej.

Hvis flyselskabet har aflyst din afgang, kan du få pengene tilbage eller blive ombooket.

Hvis flyselskabet flyver, kan du som udgangspunkt ikke få penge tilbage eller blive ombooket, hvis du må opgive at tage af sted. Kontakt flyselskabet, og hør, om de tilbyder pengene tilbage eller ombooking som en service. 

Tjek også din rejseforsikring, hvis du har sådan én.

Færgebilletter til udlandet

Hvis du har købt en færgebillet til udlandet, men ikke kan komme afsted på rejsen, fordi Udenrigsministeriet fraråder alle ikke-nødvendige rejser, har du som udgangspunkt ikke krav på at få dine penge for færgebilletten retur. Dine muligheder for at ombooke eller få billetprisen refunderet vil derfor afhænge af billettypen. Det er derfor en god idé at tjekke aftalevilkårene.

Hvis færgeselskabet har aflyst din afgang, er udgangspunktet, at du kan få ombooket dine billetter til en senere afgang eller få pengene retur.

Indkvartering, fx hotel, ferielejlighed, sommerhus, camping, feriecenter, i Danmark og udlandet

Ferieophold i Danmark

Hvis dit ferieophold i Danmark bliver aflyst, fordi eksempelvis campingpladsen, feriecentret mv. holder lukket på grund af corona-krisen, vil det være en vurdering af netop dit konkrete tilfælde, som afgør, om du kan få dine penge eller et eventuelt depositum, du har betalt, tilbage.

Det vil blandt andet afhænge af, hvad der står i aftalen, som du accepterede, da du bookede opholdet. Derudover kan det have betydning, om du skal rejse i perioden, hvor der er forbud mod større forsamlinger mv.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen anbefaler, at du kontakter campingpladsen/udlejeren/hotellet/feriecentret, og at I sammen forsøger at finde en løsning. Måske kan opholdet rykkes til et senere tidspunkt.

Før du kontakter campingpladsen/udlejeren/hotellet/feriecentret, så kig på aftalevilkårene, som du accepterede ved bestillingen. Det kan være, at der i aftalevilkårene er taget stilling til dine rettigheder i forbindelse med fx epidemier eller lignende. Om et sådant vilkår er rimeligt – og dermed gyldigt - vil igen afhænge af den konkrete situation. Læs også, hvad virksomheden selv skriver om coronavirus på sin hjemmeside.

Kontakt også dit forsikringsselskab med henblik på at finde ud af, om din rejseforsikring eventuelt dækker.

Hvis du selv vælger at afbestille opholdet, vil dine muligheder afhænge af, hvad du og virksomheden aftalte, da du bookede opholdet. Tjek derfor, hvad virksomheden skriver om afbestilling i de vilkår, som du accepterede ved bookingen.

Kontakt også dit forsikringsselskab med henblik på at finde ud af, om din rejseforsikring eventuelt dækker.

Vær opmærksom på, at der ikke i dag er et egentligt rejseforbud i Danmark, men at regeringen opfordrer til, at man som udgangspunkt holder sig derhjemme i påsken.

Ferieophold i udlandet

Hvis du har bestilt indkvartering, fx hotel, campingsted, sommerhus eller ferielejlighed separat – det vil sige ikke som en del af en pakkerejse - men ikke kan komme afsted på rejsen, vil du som udgangspunkt ikke have ret til at få pengene tilbage, medmindre det står i dine aftalevilkår.

Hvis du har bestilt direkte hos indkvarteringen, vil dine muligheder afhænge af, hvad der står om afbestilling i indkvarteringsstedets betingelser.

Har du bestilt via en bookingside, kan du tjekke, om du har booket med en særlig afbestillingsret eller garanti.

Kontakt også dit forsikringsselskab med henblik på at finde ud af, om din rejseforsikring eventuelt dækker.

Hvis hotellet er bestilt via en bookingside

Hvis du har bestilt hotel via en online bookingside, så er det en god idé at kontakte begge parter – både hotellet og bookingsiden - og gerne skriftligt.

Bil- eller cykelleje mm. i udlandet

Hvis du har bestilt fx billeje, cykelleje eller andre rejseydelser på rejsen separat – det vil sige ikke som en del af en pakkerejse - men ikke kan komme afsted, vil du som udgangspunkt ikke have ret til at få pengene tilbage, medmindre det blev aftalt ved bestillingen, fx hvis det står i dine aftalevilkår.

Hvis det ikke er en del af aftalevilkårene, så kontakt også forsikringsselskabet, og hør, om dine udgifter til fx billejen er dækket af rejseforsikringen.

Kontakt også dit forsikringsselskab

Kontakt også dit forsikringsselskab - både hvis du er afsted på rejsen eller endnu ikke er rejst. Vær opmærksom på, at din rejseforsikring kan være inkluderet i din almindelige indboforsikring, eller at dit betalingskort kan have en rejseforsikring tilknyttet.  

Læs mere hos Forbruger Europa.

Billetter til koncerter, sport eller andre arrangementer i Danmark og udlandet

Billetter til arrangementer i Danmark

Bliver det arrangement, du har købt billetter til, aflyst, vil dine muligheder for at få kompensation afhænge af, hvad der er aftalt mellem dig og arrangøren, da du købte billetterne. Udgangspunktet er, at du kan vælge mellem at få pengene tilbage for billetten eller få billet til en anden dag.

Du skal være opmærksom på, at du ikke vil få billetgebyret tilbage, hvis arrangementet bliver aflyst, selvom du i øvrigt har krav på at få billetprisen refunderet. Du betaler billetgebyret for at reserve pladser til koncerten og få udstedt billetterne, og den ydelse har du modtaget.​

Hvis arrangøren rykker arrangementet til en ny dato, er udgangspunktet, at du kan få en billet til en anden dato eller pengene retur, hvis du ikke kan den pågældende dato, hvor arrangementet er rykket til. Dine muligheder for at få pengene tilbage vil dog afhænge af, hvad der står i aftalevilkårene, som du accepterede ved købet af billetterne. Det er derfor vigtigt, at du læser dem.

Hvorvidt arrangøren hæfter for andet økonomisk tab, som du har lidt som følge af aflysningen, fx færgebilletter du har købt for at kunne komme til arrangementet, vil bero på en konkret vurdering, herunder om der er tale om force majeure, altså en situation arrangøren ikke er herre over, og som arrangøren dermed ikke vil skulle hæfte for.

Billetter til arrangementer i udlandet

Har du købt separate billetter – det vil sige ikke som en del af en pakkerejse - til fx en fodboldkamp eller en koncert i udlandet, der bliver aflyst som følge af conoravirus, vil du som udgangspunkt have krav på at få dine penge tilbage fra arrangøren.

Du skal dog være opmærksom på, at arrangøren i sine vilkår kan have taget forbehold for aflysninger fx som følge af sygdomme, ekstreme vejrforhold og lignende. Om et sådant forbehold er rimeligt – og dermed gyldigt, vil være en konkret vurdering.

Arrangøren hæfter ikke for andre eventuelle udgifter, fx tog- eller flybilletter, hotelophold mv., som du har bestilt separat.

Hvis festen er aflyst – restaurant, festlokaler/telte, catering mm.

Konfirmationer, bryllupper og fødselsdage kan blive berørt af forbuddet mod at forsamles i grupper over 10 personer og lukningen af restauranter og cafeer til og med 13. april. Senest har landets biskopper meddelt, at alle konfirmationer er rykket til efter pinse.

Hvis du har planlagt fest, fx bestilt telt, festlokaler eller catering, men må aflyse, fordi konfirmationen er rykket, eller restauranten holder lukket, vil det være en vurdering af netop dit konkrete tilfælde, som afgør, om du kan få dine penge eller et eventuelt depositum tilbage.

Det vil blandt andet afhænge af, om festen skal holdes i perioden, hvor der er forbud mod større forsamlinger, hvad det er, du præcis har booket, og ikke mindst hvad der står i aftalen, som du har indgået med udlejeren/cateringfirmaet/restauranten mv.

Generelt er der tale om en helt ekstraordinær og ny situation, og der er ikke nogen retspraksis fra tidligere sager ved Forbrugerklagenævnet eller domstolene. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kan derfor alene give gode råd om, hvad du kan gøre, hvis du står i en situation, hvor du må aflyse festen.

Først og fremmest skal du kontakte de virksomheder, hvor du har booket festtelt, festlokaler, catering osv. for at forsøge sammen at finde en løsning, som I begge er tilfredse med. Det kan fx være, at lejen/bestillingen kan ombookes/rykkes til et senere tidspunkt, eller at I måske kan finde en helt anden løsning. Før du kontakter virksomheden, er det en god idé, at du er opmærksom på, hvad der står i aftalevilkårene, som du accepterede ved bookingen.

Hvis du og virksomheden ikke kan finde en løsning, kan du kontakte:

Få mere at vide:

På coronasmitte.dk har de danske myndigheder samlet alle informationer om coronavirus/covid-19

Nummeret til de danske myndigheders fælles hotline: 70200233 

Se rejsevejledninger fra Udenrigsministeriet

Udenrigsministeriet har nedsat tre taskforces til danskere i Marokko, Asien og Sydamerika, som har behov for assistance eller rådgivning:

Er dit fly eller rejse aflyst?

Har du spørgsmål til dine rettigheder, fx hvis flyet er aflyst, kan du kontakte Forbruger Europas hotline

Er du virksomhed?

Hos Erhvervsstyrelsen kan du få et overblik over vejledning til virksomheder om coronavirus/covid-19

Hvis du som virksomhed har spørgsmål til coronavirus/covid-19, er der oprettet en særlig Hotline. Hotlinen vejleder som udgangspunkt ikke, men er behjælpelig med at henvise til rette myndighed.

Kontakt Hotlinen på 72200034 

Sidst opdateret 27.03.2020

Kunne du bruge siden?


 brev1Få ny viden om forbrugerområdet
 - tilmeld dig vores nyhedsbrev

Facebook Gør som mere end 16.000 danskere
 - følg os på Facebook

Twitter
 Få aktuelle tips, råd og nyheder
 - deltag i debatten på Twitter

hammerSe afgørelser fra Forbrugerklagenævnet