Skip navigation

Coronavirus - hvis flyet, rejsen eller arrangementet er aflyst

Vi har samlet information om, hvilken betydning en aflysning har for dig, der har købt flybilletter, pakkerejser eller billetter til arrangementer, der bliver aflyst som følge af coronavirus. Læs også mere om, hvis festen er aflyst, og du fx har booket restaurant, festlokale, festtelt, catering og lignende, eller hvis fitnesscentret eller feriecentret holder lukket.

Artiklen er senest opdateret 27. maj 2020 og dækker de perioder, hvor regeringen har meldt ud, at særlige forhold gør sig gældende.

Vær dog opmærksom på, at der løbende kan ske ændringer i reglerne. Vi opdaterer siden, når reglerne er trådt i kraft.

Danske forbrugere og erhvervsdrivende står i en helt særlig situation, og det gælder om at få tingene til at fungere bedst muligt for alle. Der kan i disse dage være meget travlt hos rejsebureauer, billetbureauer, forsikringsselskaber og andre, som det kan være relevant at kontakte. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen opfordrer alle til at vise hensyn, og så kan det være en god idé at væbne sig med lidt ekstra tålmodighed. Tjek også gerne den erhvervsdrivendes hjemmeside først. 

Artiklen omfatter:

Flyrejser

Pakkerejser

Færgebilletter til udlandet

Bus- eller togrejser til udlandet

Indkvartering, fx hotel, ferielejlighed, sommerhus, camping, feriecenter

Bil- eller cykelleje mm. i udlandet

Billetter til koncerter, sport eller andre arrangementer

Restauranter, festlokaler/telte, catering mm. - hvis festen er aflyst​

Abonnementer på fitness og andre træningsstilbud

Årskort til forlystelser, fodbold mv.

Kontakt også dit forsikringsselskab

Kontakt også dit forsikringsselskab - både hvis du er afsted på rejsen eller endnu ikke er rejst. Vær opmærksom på, at din rejseforsikring kan være inkluderet i din almindelige indboforsikring, eller at dit betalingskort kan have en rejseforsikring tilknyttet.

Udenrigsministeriets rejsevejledninger

Udenrigsministeriet fraråder alle ikke-nødvendige rejser i hele verden til og med den 31. maj

Læs mere

Flyrejser

Hvis du endnu ikke er rejst

Hvis flyselskabet har aflyst dit fly, er udgangspunktet, at du kan vælge mellem at blive ombooket eller få pengene tilbage.

Nogle flyselskaber tilbyder imidlertid, at du i stedet for ombookning/pengene tilbage kan få en voucher/gavekort til senere brug. Flyselskabet må gerne tilbyde dig en voucher/gavekort, men du kan selv vælge, om du ønsker den løsning. Før du tager imod, skal du være opmærksom på løbetiden, om der er knyttet særlige vilkår til brugen, og om det er realistisk, at du kan nå at bruge voucheren/gavekortet, inden den/det udløber. Som udgangspunkt gælder vouchere efter danske regler i tre år, men der kan godt aftales en kort tidsfrist, som ikke må være urimelig kort. Nogle flyselskaber tilbyder, at du kan få pengene tilbage, hvis du ikke når at bruge voucheren/gavekortet inden for løbetiden, men det er ikke nødvendigvis alle flyselskaber, som tilbyder den mulighed, så tjek det. Vær desuden opmærksom på, at voucheren/gavekortet kan være tabt, hvis flyselskabet går konkurs.

Flyselskabet hæfter ikke for andre udgifter, du måtte have haft og har bestilt separat såsom hotel/overnatning, billeje m.m. Tjek evt. din rejseforsikring.

Hvis flyet afgår planmæssigt, men du ikke tager afsted, har du som udgangspunkt ikke krav på at få dine penge for flybilletterne tilbage. Det gælder også, selvom Udenrigsministeriet fraråder rejser til destinationen. Dine muligheder for at ombooke eller få billetprisen refunderet kan dog afhænge af billettype, så tjek aftalevilkårene. Uanset hvad kan du i visse tilfælde få nogle skatter og afgifter refunderet, hvis du selv aflyser.

Hvis du er ude på rejsen

Hvis du er ude på rejsen, så følg Udenrigsministeriets råd. Læs mere på Udenrigsministeriets hjemmeside.

Kontakt desuden flyselskabet, og hør om mulighederne for hjemrejse. Du har ret til refundering af flybilletten, ombooking hurtigst muligt eller ombooking til et senere tidspunkt. Hvis der ønskes ombooking hurtigst muligt, kan det være nødvendigt at acceptere, at der først kan tilbydes en ny afgang med betydelig forsinkelse på grund af den nuværende COVID-19-situation.

I tilfælde af, at dit fly er aflyst, og du ønsker ombooking hurtigst muligt, skal flyselskabet være dig behjælpelig i ventetiden, fx ved at sørge for overnatning, hvis det er relevant.

Hvis flybilletten er bestilt via en bookingside

Hvis du har bestilt flybilletter via en online bookingside, så er det en god idé at kontakte begge parter – både flyselskabet og bookingsiden - og gerne skriftligt.

Pakkerejser

Udenrigsministeriet fraråder alle ikke-nødvendige rejser til udlandet til og med den 31. maj.

Hvis rejseudbyderen aflyser din rejse, eller hvis Udenrigsministeriet fraråder rejser til en destination, som du har en pakkerejse til, kan du få pengene tilbage for rejsen. Kontakt rejseudbyderen. Hvis du har betalt noget af ferien på forhånd som fx et depositum eller en rate, kan du få det beløb tilbage, som du indtil videre har betalt.

Nogle rejseudbydere tilbyder, at du i stedet for at få pengene tilbage kan få en voucher/gavekort til senere brug. Rejseudbyderen må gerne tilbyde dig en voucher/gavekort, men du kan selv vælge, om du ønsker den løsning. Før du tager imod, skal du være opmærksom på løbetiden, og om det er realistisk, at du kan nå at bruge voucheren/gavekortet, inden den/det udløber. Som udgangspunkt gælder vouchere efter danske regler i tre år, men der kan godt aftales en kort tidsfrist, som ikke må være urimelig kort.

Hvis du har bestilt en rejse til et tidspunkt efter den 31. maj

Hvis du har bestilt en rejse til et tidspunkt efter den 31. maj, er det en god idé løbende at holde øje med Udenrigsministeriets rejsevejledninger samt, hvad rejseudbyderen skriver på sin hjemmeside.

Hvis din rejse er til en destination, som Udenrigsministeriet ikke fraråder rejser til, vil de almindelige afbestillingsregler gælde. Tjek derfor også aftalevilkårene for rejsen, du har købt.

Gode råd: Hvis du overvejer at købe en rejse

Hvis du er ude på rejsen

Hvis du er ude på rejsen, så følg Udenrigsministeriets råd. Læs mere på Udenrigsministeriets hjemmeside.

Hvis du har købt en pakkerejse, skal du kontakte rejseudbyderen og følge rejseudbyderens anvisninger i forhold til hjemrejse. Rejseudbyderen er forpligtet til at få dig hjem fra rejsen. Hvis du ikke følger rejseudbyderens anvisninger, risikerer du selv at skulle betale for hjemrejsen.

FAKTABOKS: Politisk aftale om hjælp til rejsearrangører

Regeringen har den 12. maj indgået en politisk aftale om hjælp til rejsebranchen i lyset af coronakrisen.

Aftalen udvider Rejsegarantifondens dækningsområde til også at omfatte pakkerejser:

  • der er afbrudt, annulleret eller afbestilt på baggrund af Udenrigsministeriets rejsevejledning, hvori alle ikke-nødvendige rejser frarådes på grund af udbredelsen af COVID-19, og
  • som skulle have været påbegyndt i perioden omfattet af Udenrigsministeriets rejsevejledning frem til og med 10. maj 2020.

Hvis din rejse er aflyst og er omfattet af ovenstående dækningsområde, skal du kontakte din rejseudbyder, der via Rejsegarantifonden vil sikre, at du får dine penge tilbage.

Læs mere hos Rejsegarantifonden

Rejser til steder med indrejseforbud

Nogle lande, blandt andet USA, har valgt at lave indrejseforbud for personer, som har været i bestemte områder. For de lande gælder de samme regler som for de lande, hvor Udenrigsministeriet fraråder ikke-nødvendige rejser.

Hvis du har købt en rejse hos en pakkerejseudbyder, vil du være berettiget til at få tilbagebetalt rejsens pris.

Hvis du derimod har købt en flybillet separat, vil dine muligheder afhænge af, om flyselskabet har aflyst din afgang eller ej. Hvis flyselskabet har aflyst din afgang, kan du få pengene tilbage eller blive ombooket.

Hvis flyselskabet flyver, kan du som udgangspunkt ikke få penge tilbage eller blive ombooket, hvis du må opgive at tage af sted. Kontakt flyselskabet, og hør, om de tilbyder pengene tilbage eller ombooking som en service.

Tjek også din rejseforsikring, hvis du har sådan én.

Færgebilletter til udlandet

Hvis du har købt en færgebillet til udlandet, men ikke kan komme afsted på rejsen, fordi Udenrigsministeriet fraråder alle ikke-nødvendige rejser, har du som udgangspunkt ikke krav på at få dine penge for færgebilletten retur. Dine muligheder for at ombooke eller få billetprisen refunderet vil derfor afhænge af billettypen. Det er derfor en god idé at tjekke aftalevilkårene.

Hvis færgeselskabet har aflyst din afgang, er udgangspunktet, at du kan få ombooket dine billetter til en senere afgang eller få pengene retur.

Bus- eller togrejser til udlandet

Hvis du har købt en bus- eller togbillet til udlandet, men ikke ønsker at tage afsted, har du som udgangspunkt ikke krav på at få dine penge tilbage. Det gælder uanset, om Udenrigsministeriet fraråder rejser til destinationen. Dine muligheder for at ombooke eller få billetprisen refunderet kan dog afhænge af billettypen, så det er en god idé at tjekke aftalevilkårene.

Hvis din afgang er aflyst, er udgangspunktet, at du kan vælge mellem at blive ombooket til en senere afgang eller at få pengene tilbage.

Nogle selskaber tilbyder en voucher/værdikupon i stedet for refundering. Før du tager imod, er det en god idé at undersøge vilkårene, fx hvor lang tid den gælder, og om det er til en tilsvarende rejse eller et bestemt beløb.

Indkvartering, fx hotel, ferielejlighed, sommerhus, feriecenter

Ferieophold i Danmark

Hvis feriestedet aflyser opholdet

Hvis feriecentret, hotellet mv. aflyser opholdet, er udgangspunktet, at du kan få dine penge eller et eventuelt depositum, du har betalt, tilbage. Vær dog opmærksom på, hvad der står i aftalen, som du accepterede, da du bookede opholdet. Fx kan feriestedet i aftalevilkårene have taget stilling til dine rettigheder i forbindelse med fx epidemier eller lignende. Om et sådant vilkår er rimeligt – og dermed gyldigt - vil afhænge af den konkrete situation.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen anbefaler, at du kontakter udlejeren/hotellet/feriecentret, og at I sammen forsøger at finde en løsning. Måske kan opholdet rykkes til et senere tidspunkt.

Det er også en god idé at læse, hvad virksomheden selv skriver om coronavirus på sin hjemmeside. Flere feriesteder tilbyder i øjeblikket, at du i stedet for at få pengene tilbage kan få et gavekort, som du kan bruge på et senere ophold. Det er dit eget valg, om du ønsker at tage imod den mulighed.

Hvis du selv aflyser opholdet

Hvis du selv aflyser opholdet eller er forhindret i at komme frem, men feriestedet stadig holder åbent, kan du som udgangspunkt ikke få pengene tilbage. Dine muligheder for at afbestille opholdet vil derfor afhænge af, hvad du og virksomheden aftalte, da du bookede opholdet. Tjek, hvad virksomheden skriver om afbestilling i sine vilkår.

Hvis du og feriestedet ikke kan finde en løsning

Hvis du og feriestedet ikke kan blive enige om en løsning, har du flere muligheder:

Ferieophold i udlandet

Hvis feriestedet aflyser opholdet

Hvis campingpladsen, feriecentret, hotellet mv. aflyser opholdet, er udgangspunktet, at du kan få dine penge eller et eventuelt depositum, du har betalt, tilbage. Vær dog opmærksom på, hvad der står i aftalen, som du accepterede, da du bookede opholdet. Fx kan feriestedet i aftalevilkårene have taget stilling til dine rettigheder i forbindelse med fx epidemier eller lignende. Om et sådant vilkår er rimeligt – og dermed gyldigt - vil afhænge af den konkrete situation.

Hvis du selv aflyser opholdet

Hvis du selv aflyser opholdet eller er forhindret i at komme frem, men feriestedet, fx hotellet eller campingpladsen stadig holder åbent, kan du som udgangspunkt ikke få pengene tilbage. Dine muligheder for at afbestille opholdet vil derfor afhænge af, hvad du og virksomheden aftalte, da du bookede opholdet. Tjek derfor, hvad virksomheden skriver om afbestilling i de vilkår, som du accepterede ved bookingen.

Hvis du og feriestedet ikke kan blive enige om en løsning, kan du kontakte Forbruger Europa for vejledning.

Hvis hotellet er bestilt via en bookingside

Hvis du har bestilt hotel via en online bookingside, så er det en god idé at kontakte begge parter – både hotellet og bookingsiden - og gerne skriftligt.

Tjek også, om du har booket med en særlig afbestillingsret eller garanti. Det kan du læse mere om i bookingsidens vilkår.

Bil- eller cykelleje mm. i udlandet

Hvis du har bestilt fx billeje, cykelleje eller andre rejseydelser på rejsen separat – det vil sige ikke som en del af en pakkerejse - men ikke kan komme afsted, vil du som udgangspunkt ikke have ret til at få pengene tilbage, medmindre det blev aftalt ved bestillingen, fx hvis det står i dine aftalevilkår.

Hvis det ikke er en del af aftalevilkårene, så kontakt også forsikringsselskabet, og hør, om dine udgifter til fx billejen er dækket af rejseforsikringen.

Billetter til koncerter, sport eller andre arrangementer 

Billetter til arrangementer i Danmark

Regeringen har forbudt forsamlinger på flere end 10 personer til og med 7. juni. Herudover har regeringen indført et forbud mod indendørs og udendørs arrangementer, aktiviteter eller lignende, hvor der er flere end 500 personer til stede, som gælder til og med den 31. august.

Bliver det arrangement, du har købt billetter til, aflyst, vil dine muligheder for at få kompensation afhænge af, hvad der er aftalt mellem dig og arrangøren, da du købte billetterne. Udgangspunktet er, at du kan vælge mellem at få pengene tilbage for billetten eller få billet til en anden dag.

Du skal være opmærksom på, at du ikke vil få billetgebyret tilbage, hvis arrangementet bliver aflyst, selvom du i øvrigt har krav på at få billetprisen refunderet. Du betaler billetgebyret for at reserve pladser til koncerten og få udstedt billetterne, og den ydelse har du modtaget.​

Hvis arrangøren rykker arrangementet til en ny dato, er udgangspunktet, at du kan få en billet til en anden dato eller pengene retur, hvis du ikke kan den pågældende dato, hvor arrangementet er rykket til. Dine muligheder for at få pengene tilbage vil dog afhænge af, hvad der står i aftalevilkårene, som du accepterede ved købet af billetterne. Det er derfor vigtigt, at du læser dem.

Hvorvidt arrangøren hæfter for andet økonomisk tab, som du har lidt som følge af aflysningen, fx færgebilletter du har købt for at kunne komme til arrangementet, vil bero på en konkret vurdering, herunder om der er tale om force majeure, altså en situation arrangøren ikke er herre over, og som arrangøren dermed ikke vil skulle hæfte for.

Billetter til arrangementer i udlandet

Har du købt separate billetter – det vil sige ikke som en del af en pakkerejse - til fx en fodboldkamp eller en koncert i udlandet, der bliver aflyst som følge af conoravirus, vil du som udgangspunkt have krav på at få dine penge tilbage fra arrangøren.

Du skal dog være opmærksom på, at arrangøren i sine vilkår kan have taget forbehold for aflysninger fx som følge af sygdomme, ekstreme vejrforhold og lignende. Om et sådant forbehold er rimeligt – og dermed gyldigt, vil være en konkret vurdering.

Arrangøren hæfter ikke for andre eventuelle udgifter, fx tog- eller flybilletter, hotelophold mv., som du har bestilt separat.

Restauranter, festlokaler/telte, catering mm. - hvis festen er aflyst

Konfirmationer, bryllupper og fødselsdage kan blive berørt af forbuddet mod at forsamles i grupper over 10 personer og retningslinjerne for restauranter og cafeer.

Hvis du har planlagt fest, fx bestilt telt, festlokaler eller catering, men må aflyse, fordi fx konfirmationen er rykket, vil det være en vurdering af netop dit konkrete tilfælde, som afgør, om du kan få dine penge eller et eventuelt depositum tilbage.

Det vil blandt andet afhænge af, om festen skal holdes i perioden, hvor der er forbud mod større forsamlinger, hvad det er, du præcis har booket, og ikke mindst hvad der står i aftalen, som du har indgået med udlejeren/cateringfirmaet/restauranten mv.

Generelt er der tale om en helt ekstraordinær og ny situation, og der er ikke nogen retspraksis fra tidligere sager ved Forbrugerklagenævnet eller domstolene. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kan derfor alene give gode råd om, hvad du kan gøre, hvis du står i en situation, hvor du må aflyse festen.

Først og fremmest skal du kontakte de virksomheder, hvor du har booket festtelt, festlokaler, catering osv. for at forsøge sammen at finde en løsning, som I begge er tilfredse med. Det kan fx være, at lejen/bestillingen kan ombookes/rykkes til et senere tidspunkt, eller at I måske kan finde en helt anden løsning. Før du kontakter virksomheden, er det en god idé, at du er opmærksom på, hvad der står i aftalevilkårene, som du accepterede ved bookingen.

Hvis du og virksomheden ikke kan finde en løsning, kan du kontakte:

Abonnementer på fitness og andre træningsstilbud

Regeringen har påbudt træningscentre at holde lukket.

Hvis du ikke kan bruge dit abonnement på fx fitness, yoga mv, fordi træningscentret er lukket, vil du som udgangspunkt kunne få pengene tilbage for den tid, hvor du ikke kan bruge abonnementet. Vær dog opmærksom på, hvad der står i aftalen, som du accepterede, da du tegnede abonnementet. Træningscentret kan fx i aftalevilkårene have taget stilling til dine rettigheder i forbindelse med fx epidemier eller lignende. Om et sådant vilkår er rimeligt – og dermed gyldigt - vil være en konkret vurdering.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen anbefaler, at du først og fremmest kontakter dit træningscenter og sammen forsøger at finde en løsning. Nogle træningscentre har tilbudt deres kunder, at de kan sætte deres abonnement på pause i perioden, hvor centret er lukket, eller at kunderne kan få et gavekort eller en rabat, hvis de ikke sætter deres abonnement på pause. Du kan selv vælge, om du vil tage imod træningscentrets tilbud.

Du skal være opmærksom på, at de normale regler for opsigelse af abonnementer fortsat gælder. Læs mere om reglerne for opsigelse her.

Årskort til forlystelser, fodbold mv.

Hvis du har et årskort til fx fodbold, en forlystelsespark mv, som har eller har haft holdt lukket på grund af risikoen for coronasmitte, kan du som udgangspunkt få pengene tilbage for den periode, der har været lukket.

Du skal dog være opmærksom på, hvad der står i aftalen, som du accepterede, da du købte årskortet. Fx kan virksomheden have taget stilling til dine rettigheder i forbindelse med fx epidemier eller lignende. Om et sådant vilkår er rimeligt – og dermed gyldigt - vil afhænge af den konkrete situation.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen anbefaler, at du tjekker virksomhedens hjemmeside og ser, hvad den selv skriver om årskort, og hvilke løsninger virksomheden eventuelt selv tilbyder.

Få mere at vide:

På coronasmitte.dk har de danske myndigheder samlet alle informationer om coronavirus/covid-19

Nummeret til de danske myndigheders fælles hotline: 70200233 

Se rejsevejledninger fra Udenrigsministeriet

Udenrigsministeriet har nedsat fire taskforces til danskere i Asien, Sydamerika, Afrika og Nordamerika, som har behov for assistance eller rådgivning:

Er dit fly eller rejse aflyst?

Har du spørgsmål til dine rettigheder, fx hvis flyet er aflyst, kan du kontakte Forbruger Europas hotline

Er du virksomhed?

Hos Erhvervsstyrelsen kan du få et overblik over vejledning til virksomheder om coronavirus/covid-19

Hvis du som virksomhed har spørgsmål til coronavirus/covid-19, er der oprettet en særlig Hotline. Hotlinen vejleder som udgangspunkt ikke, men er behjælpelig med at henvise til rette myndighed.

Kontakt Hotlinen på 72200034 

Køber du mad på nettet?

Læs om, hvordan du er stillet, når du handler dagligvarer i supermarkeder på nettet. Læs fx om prisen på levering, fortrydelsesret og reklamationsret.

Netsupermarkeder – dine rettigheder

Sidst opdateret 27.05.2020

Kunne du bruge siden?


 brev1Få ny viden om forbrugerområdet
 - tilmeld dig vores nyhedsbrev

Facebook Gør som mere end 17.000 danskere
 - følg os på Facebook

Twitter
 Få aktuelle tips, råd og nyheder
 - deltag i debatten på Twitter

hammerSe afgørelser fra Forbrugerklagenævnet