Klager over byggematerialer afvises uberettiget

06. februar 2018

Byggeriets Ankenævn har fået en del henvendelser, hvor byggemarkeder og håndværksmestre forsøger at fralægge sig deres ansvar ved at henvise forbrugere, der vil klage, til producenten. Det gælder især vinduer, hårde hvidevarer, bordplader og gulve. Det er dog altid sælgeren, der skal tage sig af en forbrugerklage.

Er der en fejl ved dit nye vindue eller ridser i din nye køkkenbordplade? Så må sælgeren ikke bare afvise din klage og henvise dig til producenten eller leverandøren.

Sådan lyder det fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen efter, at Byggeriets Ankenævn har fået mange klager fra forbrugere, som er blevet henvist til producenten eller leverandøren, når de har klaget til sælgeren over fejl ved produktet.

”Når du køber en vare, så indgår du samtidig en aftale med sælgeren om købet. Det betyder, at det er sælgerens ansvar at løse problemet, hvis varen viser sig at have en fejl, der er dækket af købeloven. Sælgeren må ikke bare henvise dig til producenten eller sin leverandør,” siger souschef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Susanne Aamann.

Forbrugerne, der henvender sig til Byggeriets Ankenævn, har typisk købt et vindue eller et klikgulv i et byggemarked eller en granitbordplade hos en håndværksmester.

Når de klager til byggemarkedet eller håndværksmesteren, fordi der er fejl ved produktet, fx en fejl ved fx bordpladen eller emhætten i køkkenet, får de at vide, at de skal kontakte producenten eller leverandøren i stedet for.

”Det er en problemstilling, vi støder på med jævne mellemrum. Når forbrugerne ringer til os, beder vi dem om at gå tilbage til byggemarkedet eller håndværksmesteren, hvor de har købt produktet, så de sammen kan finde en løsning dér,” siger sekretariatschef hos Byggeriets Ankenævn, Louise Larsen.

På den offentlige forbrugerportal, forbrug.dk, kan forbrugerne læse mere om, hvad de skal være opmærksomme på, når de køber byggematerialer. De kan også læse mere om, hvilke klagefrister der gælder, hvis byggematerialerne viser sig at have en fejl.

Gode råd – hvis byggematerialerne har en fejl

  • Klag altid sælgeren, fx byggemarkedet, hvis byggematerialerne viser sig at have en fejl
  • Klag hurtigst muligt, når du opdager fejlen
  • Sælgeren skal have mulighed for at undersøge materialerne for fejl
  • Ønsker sælgeren, at producenten eller leverandøren også skal undersøge materialerne, må sælgeren selv sørge for det. Den tid, der går med det, tæller med i den samlede tid, sælgeren har til at få varen i orden, og det skal være uden udgift for dig
  • Har en håndværker stået for indkøbet af byggematerialerne, er håndværkeren ansvarlig, hvis materialerne viser sig at have fejl, der er dækket af købeloven
  • Er der fejl ved monteringen, så klag til håndværkeren

For yderligere information:

Kontakt Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens pressesekretariat: 41 71 50 98

Kunne du bruge siden?


nyhedsbrevHold dig opdateret
- abonnér på vores nyhedsbrev

FacebookGør som mere end 16.000 danskere
- følg os på Facebook

TwitterFå aktuelle tips, råd og nyheder
- deltag i debatten på Twitter