Øvrige nyheder

Guide: Her er reglerne for julens pakkepost

Når julegaverne købes på nettet, skal de også nå frem - og gerne før juleaften. Langt de fleste pakker leveres til tiden, men det hænder, at pakken ikke dukker op eller leveres et andet sted end aftalt. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen giver et indblik i reglerne.

Denne pressemeddelelse er udsendt 11. december 2018.


Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen informerer på den offentlige forbrugerportal, forbrug.dk, uvildigt om regler og rettigheder på forbrugerområdet. Styrelsen deltager i "Nethandel #heltsikkert", hvor 13 myndigheder arbejder sammen om at informere forbrugerne, så de nemt og trygt kan handle på nettet.

Som udgangspunkt er det netbutikkens ansvar, at pakken når frem som aftalt. Det kan dog ske, at pakken ikke er der, hvor den skulle.

Forbrugerens rettigheder i forhold til levering af pakken afhænger af, om netbutikken hører hjemme inden for eller uden for EU. I de fleste EU-lande ligger reglerne tæt på de danske, mens det kan være sværere at få sine krav igennem, hvis netbutikken ikke er europæisk.

Hvornår skal pakken leveres fra danske netbutikker?

Det er en god idé at tjekke, hvad netbutikken skriver om levering og frister. Vær især opmærksom på, om netbutikken garanterer, at pakken når frem inden jul.

Souschef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Susanne Aamann, siger:

Hvis netbutikken tydeligt skriver på sin hjemmeside, at pakken kan nå frem til jul, hvis du har bestilt den inden en bestemt dato, så er det netbutikkens ansvar, at den kommer frem til tiden eller som aftalt. Gør den ikke det, har du ret til at hæve købet.
Lover netbutikken ikke, at pakken er fremme inden jul, og skriver netbutikken ikke noget om et leveringstidspunkt, så har den 30 dage til at levere pakken.

Hvor skal pakken fra danske netbutikker leveres?

Det er ikke kun leveringstidspunktet, som kan skabe problemer. Det kan leveringsstedet også.

Souschef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Susanne Aamann, siger:

Pakken skal som udgangspunkt leveres til det sted, som du har oplyst, da du købte julegaven, fx din privatadresse eller en pakkeshop. Bliver pakken ikke leveret til det aftalte sted, fordi pakkeshoppen er proppet med julegaver, må du normalt acceptere det. Er det urimeligt langt væk, kan du i sidste ende have ret til at hæve købet. Det vil dog altid være en konkret vurdering.

Hvornår skal pakken fra en dansk netbutik hentes?

Der er ingen lov, som fastsætter, hvor lang tid forbrugeren har til at hente en pakke i pakkeshoppen eller pakkeboksen. Netbutikken kan dog have stillet krav til det i leveringsbetingelserne.

Souschef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Susanne Aamann, siger:

I netbutikkens aftalevilkår vil der typisk stå, hvor lang tid du har til at hente pakken. Det kan også stå i en mail eller SMS, som du modtager fra fragtfirmaet. Henter du ikke pakken inden for fristen, vil pakken som regel blive returneret til netbutikken, og du skal som udgangspunkt selv betale for returforsendelsen.

Er pakken fra en dansk netbutik blevet væk?

Uheldet kan også være ude, så pakken er blevet væk. Som udgangspunkt har netbutikken ansvaret for pakken, indtil den er leveret til dig.

Souschef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Susanne Aamann, siger:

Netbutikken har som udgangspunkt ansvaret for pakken, indtil du har den i hånden. Det er ikke nok, at den for eksempel bliver stillet foran din hoveddør, medmindre du har aftalt med netbutikken eller fragtfirmaet, at det er dér, de sætter den.
I enkelte tilfælde har netbutikken ikke ansvaret for pakken under fragten. Det gælder for eksempel, hvis du har indgået aftale med et fragtfirma, som netbutikken ikke tilbyder på sin hjemmeside, eller hvis du selv er skyld i forsinkelsen.

Er pakken købt uden for EU

PostNord forventer, at der alene fra Kina bliver sendt næsten 16 millioner pakker i 2018. Det er en tredobling på bare tre år.

Hvis du har købt julegaven i en netbutik uden for EU, er du ikke beskyttet af de samme regler, som hvis gaven er købt inden for EU.

Du har heller ikke samme klagemuligheder, hvis pakken ikke når frem, eller du modtager den forkerte vare.

Souschef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Susanne Aamann, siger:

Har du købt julegaven i en netbutik uden for EU, og dukker den ikke op, kan din bank tilbageføre beløbet til din konto. Det kræver dog, at du har betalt med betalingskort, hvor du indtaster dit kortnummer, udløbsdato og kontrolcifre, og at du forgæves har forsøgt at kontakte netbutikken for at få den til at levere varen.

 

Du kan også komme ud for, at pakken bliver sendt fra et land uden for EU, selvom du har købt den i en netbutik inden for EU.

Er det tilfældet, skal netbutikken tydeligt oplyse dig om, at varen sendes fra en leverandør uden for EU. Desuden skal netbutikken oplyse den samlede pris inklusive eksempelvis told og moms. Er pakken forsinket, skal du kontakte netbutikken, som du har indgået aftalen med.

På den offentlige forbrugerportal, forbrug.dk, kan du læse mere om dine rettigheder, hvis pakken bliver forsinket.

På Nethandel #heltsikkert, som 13 myndigheder står bag, kan du få gode råd til, hvordan du handler sikkert på nettet. 

Fakta: Hvis julegaven ikke når frem med posten, og netbutikken er dansk

  • Har netbutikken lovet, at pakken bliver leveret inden jul, men når pakken ikke frem til det aftalte tidspunkt, kan du som udgangspunkt hæve købet og få dine penge igen
  • Er der ikke aftalt eller lovet et bestemt leveringstidspunkt, har netbutikken en frist på 30 dage til at levere varen
  • Bliver pakken ikke leveret inden for 30 dage, så send en rykker til netbutikken, hvor du skriver, at du ønsker at hæve købet, hvis du ikke har modtaget pakken inden for for eksempel 14 dage
  • Reagerer netbutikken ikke på dine henvendelser, og er pengene for varen allerede trukket fra din konto, kan din bank muligvis tilbageføre dine penge
  • Nægter netbutikken at levere varen, kan du hæve købet, selvom leveringsfristen ikke er overskredet. Sørg for, at du kan dokumentere, at netbutikken ikke vil levere varen

For yderligere information:

Kontakt pressesekretariatet i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen på telefon 41 71 50 98.