Skip navigation

Forbruger kunne hæve aftale om billeasing

23. marts 2021

Forbrugerklagenævnet har afgjort en principiel sag om forbrugernes rettigheder, når de leaser bil. Forbrugeren fik medhold i, at han kunne hæve aftalen og få udbetalingen tilbage, fordi bilen havde væsentlige mangler, da leasingaftalen blev indgået.

Billeasing er ganske udbredt blandt danskerne. Ifølge Danmarks Statistik var knap hver fjerde nyregistrerede bil til private husholdninger i perioden februar 2020 til og med januar 2021 en leaset bil.

”Når du leaser en bil, er du ikke beskyttet af de samme regler, som hvis du køber bilen. Ved leasing vil aftalen i høj grad være bestemmende for dine rettigheder og pligter. Det betyder dog ikke, at du ingen rettigheder har, hvis der ikke står noget i leasingaftalen om fejl ved bilen. Det vil være en konkret vurdering af, om leasingselskabet har misligholdt aftalen,” siger forbrugerjuridisk chef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Susanne Aamann.

Mens du ved køb af en bil er beskyttet af reglerne i købeloven og blandt andet har to års reklamationsret, gælder det samme ikke ved leasing. Her vil det i høj grad være indholdet af leasingaftalen, der bestemmer dine rettigheder og pligter.

Det betyder dog ikke, at du skal acceptere hvad som helst, viser en ny, principiel sag fra Forbrugerklagenævnet. Her fik forbrugeren medhold i, at den leasede bil havde væsentlige mangler, da aftalen blev indgået. Forbrugerklagenævnet vurderede derfor, at leasingselskabet havde misligholdt aftalen, og at forbrugeren kunne hæve aftalen og få udbetalingen igen.

Forbrugeren havde leaset en brugt BMW og betalt 41.786 kroner i udbetaling og herefter 4.286 kroner i månedlige ydelser.

Lidt over en måned efter, at forbrugeren havde hentet bilen, fik han den undersøgt på et FDM-testcenter, fordi der skulle fyldes olie på, det røg voldsomt ud af udstødningen, og der lugtede kraftigt af brændstof i kabinen, når man brugte bilens airconditionanlæg.

”Hvis du vil lease en bil, så er det en god idé at tjekke bilens alder og stand. Hvis bilen viser sig at have en fejl, vil dine rettigheder blandt andet afhænge af, hvad man kan forvente af bilens mærke, udstyrsmodel, årgang og prisniveau,” siger Susanne Aamann og tilføjer:

”Vær også opmærksom, hvad der står i aftalen om dine rettigheder og pligter, for eksempel hvor langt du må køre, og om bilen skal til service på bestemte tidspunkter.”

Forbrugerklagenævnet vurderede, at bilen led af væsentlige mangler. Blandt andet havde bilen fejljusterede lygter, en defekt tandstangsmanchet, og der kom røg fra udstødningen. Ifølge nævnets sagkyndige afveg fejlene fra, hvad man måtte forvente af en bil af det pågældende mærke, udstyrsmodel, årgang og prisniveau.

Forbrugerklagenævnet fandt, at bilen var mangelfuld på tidspunktet, hvor leasingaftalen blev indgået, og at virksomheden havde misligholdt leasingaftalen. Forbrugeren havde derfor krav på at hæve aftalen og få tilbagebetalt udbetalingen samt få erstattet udgifterne til testen af bilen. 

Læs Forbrugerklagenævnets afgørelse

Pressekontakt:

Kontakt Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens pressesekretariat: 41 71 50 98

Kunne du bruge siden?

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

og få gode råd og ny viden inden for forbrugerområdet