Skip navigation

Viden om salgstricks kan mindske risiko for fejlkøb

02. juni 2020

Kreativ markedsføring, der forsøger at overbevise os om, at vi skal købe en vare på nettet straks, ses ofte – måske fordi det virker. Forbrugerne får nu mulighed for at lære mere om sælgernes markedsføringsmetoder og forretningsmodeller, så de mindsker risikoen for at gennemføre fejlkøb.

”Kun tre tilbage” eller ”Fire andre ser også på tilbuddet netop nu”. Sætninger som disse dukker ofte op, når man handler på nettet. Det kan være brugbar information, men det kan også være et forsøg på at lokke forbrugerne til at købe uden at tænke sig om.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har sammen med forlaget Columbus udarbejdet undervisningsmaterialet ”Handlerummet”. Materialet er frit tilgængeligt, og skal hjælpe brugeren til at forstå og navigere i de mange virkemidler, der bliver brugt som markedsføring på online platforme. Desuden giver det en viden til forståelse af virksomhedernes forretningsmodeller, og herunder hvad forbrugernes data er værd.

”Det er væsentligt, at vi som forbrugere kender og er opmærksomme på de forskellige markedsføringsmæssige værktøjer, som virksomhederne benytter sig af. På den måde bliver det lettere og mere gennemskueligt at handle på online platforme”, siger kontorchef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Flemming Steen Nielsen.

Handlerummet består af et digitalt forløb, hvor brugeren skal sætte sig i virksomhedens sted. Brugeren skal selv prøve at markedsføre et produkt på en online platform. Det vil sige en hjemmeside, hvor tilbud fra flere konkurrerende virksomheder er samlet, så opgaven er, at gøre sit produkt så attraktivt som muligt for hjemmesidens besøgende. Undervejs får brugeren præsenteret artikler og videoer, der giver et indblik i de digitale virkemidler og forretningsmodeller.

”Stort set alle de platforme, som forbrugerne møder, benytter sig af de markedsføringsmetoder, som undervisningsmaterialet beskriver. Ved at lade brugerne bytte rolle med sælgerne får de indblik i de virkemidler, de møder på nettet. Målet er, at de bliver bedre til at huske deres kritiske sans, når de handler på nettet,” siger Flemming Steen Nielsen.

Materialet er udarbejdet med bistand fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens medarbejdere med adfærdspsykologisk ekspertise. Der er således taget højde for, hvordan informationen på online platforme ventes at påvirke forbrugernes beslutninger.

I 2019 offentliggjorde Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen analysen ”Bookingplatforme, hoteller og forbrugere”. Den viste, at især unge har svært ved at forstå og navigere i de forskellige virkemidler, som bookingplatformene bruger i deres markedsføring. Det nye undervisningsmateriale er blevet til som opfølgning på analysen, og det er primært rettet mod de gymnasiale uddannelser, men det kan benyttes af alle.

Materialet kommer rundt om flere forskellige markedsføringsmetoder, og gør blandt andet eleven fortrolig med begreber som algoritmer, re-targeting, pressure selling, opmærksomhedsøkonomi, sociale normer og data som betaling.

Undervisningsmaterialet ”Handlerummet” er tilgængeligt for alle og findes her 

Se illustration – kan frit benyttes ved kreditering af illustrator Louise Thrane Jensen

For yderligere information

Kontakt kommunikationschef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Hanne Arentoft, på telefon 41 71 50 98.

Kunne du bruge siden?


 brev1Få ny viden om forbrugerområdet
 - tilmeld dig vores nyhedsbrev

Facebook Gør som mere end 17.000 danskere
 - følg os på Facebook

Twitter
 Få aktuelle tips, råd og nyheder
 - deltag i debatten på Twitter

hammerSe afgørelser fra Forbrugerklagenævnet