Skip navigation

Snegaranti betyder garanti for skiløb

05. februar 2020

Det milde vintervejr har gjort, at flere skisportssteder har haft problemer med lukkede pister. En skiferie uden skiløb giver dog ikke automatisk ret til at hæve købet, men der kan være noget at komme efter, hvis skisportsstedet eller rejsearrangøren for eksempel har givet snegaranti.

Når skibakken er grøn, og pisten lukket, så afhænger dine rettigheder af, hvad du blev lovet, da du bestilte opholdet.

”Hvis du har bestilt et ophold, et liftkort eller skileje hos et af de skisportssteder, hvor der i øjeblikket mangler sne, så undersøg, hvad du blev lovet ved købet. Om du eksempelvis blev lovet snegaranti. Det har betydning for dine muligheder for at hæve købet eller få et afslag i prisen.” siger leder af Forbruger Europa, Lars Arent.

Hvis skisportsstedet eller rejsearrangøren giver snegaranti, vil du som udgangspunkt kunne hæve købet og få dine penge igen, hvis pisterne er lukkede. Det vil ofte være beskrevet, hvad snegarantien præcis dækker. For eksempel at den ikke dækker, hvis mindst to pister er åbne i en bestemt periode, eller du kan stå på ski i en vis højde. Det betyder også, at pister med kunstsne typisk ikke udløser garantien.

”Hvis der er stillet betingelser for snegarantien, og du har accepteret dem ved købet, vil dine rettigheder afhænge af indholdet af de betingelser, og af om skisportsstedet kan opfylde dem. Det er derfor en god idé at tjekke, hvad der står om snegaranti på din rejse, før du rejser,” siger Lars Arent og tilføjer, at nogle skisportssteder og rejsearrangører stiller som krav til deres snegaranti, at du har tjekket hjemmesiden et bestemt antal dage før og kontaktet dem.

Hvis du har købt skiferien som en pakkerejse hos et rejsebureau, skal du også være opmærksom på, hvad du blev lovet ved købet.

”Hvis du har købt en skiferie som en pakkerejse, vil dine muligheder for at kunne hæve købet eller få kompensation, afhænge af, om rejsebureauet lovede snegaranti ved købet. Hvis du ikke blev lovet en egentlig snegaranti ved købet, kan du få svært ved at få medhold i en klagesag, ” siger Lars Arent.

For yderligere information:

  • Kontakt Forbruger Europas pressemedarbejder: 41 71 50 75
  • Kontakt Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens pressesekretariat: 41 71 50 98

Kunne du bruge siden?


 brev1Få ny viden om forbrugerområdet
 - tilmeld dig vores nyhedsbrev

Facebook Gør som mere end 17.000 danskere
 - følg os på Facebook

Twitter
 Få aktuelle tips, råd og nyheder
 - deltag i debatten på Twitter

hammerSe afgørelser fra Forbrugerklagenævnet