Skip navigation

Guide: Dine rettigheder hvis du har lejet sommerhus

02. juli 2020

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har samlet information om dine rettigheder, hvis sommerhuset ikke er som aftalt eller har en mangel. I alt var der ved udgangen af maj booket 373.000 husuger for resten af 2020, viser tal fra Danmarks Statistik.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen informerer på den offentlige forbrugerportal, forbrug.dk, uvildigt om regler og rettigheder på forbrugerområdet. Her har vi samlet information til dig, der har booket sommerhus.

Danskerne har booket over dobbelt så mange uger i sommerhus, som de havde på samme tidspunkt sidste år. Ifølge foreløbige tal fra Danmarks Statistik var der ved udgangen af maj booket 373.000 husuger for resten af 2020. Det er godt 2 procent mere end året før, hvor det i højere grad var udlændinge, som havde lejet sommerhus i Danmark.

Lars Arent, der er leder af Forbruger Europa i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, siger:

”Når du ankommer til sommerhuset, er det vigtigt, at du gennemgår, om alt er som aftalt. Hvis der for eksempel ikke er rengjort ordentligt, eller der er ting, som er gået i stykker, skal udlejeren have mulighed for at udbedre det. Som regel kan mangler som disse klares hurtigt, så din ferie kan få en god start.”

”Hvis du alligevel har behov for at klage over mangler ved sommerhuset, er det vigtigt, at du gør det hurtigt og skriftligt. Undlad at bestille anden overnatning, før udlejeren har haft mulighed for at tage hånd om problemet, så risikerer du ikke at skulle betale dobbelt leje.”

Gode råd om leje af sommerhus

  • Når du ankommer til sommerhuset, så tjek, om det lever op til det aftalte
  • Finder du fejl eller mangler, skal du straks klage. Udlejeren skal have mulighed for at afhjælpe problemet. Det kan fx være, at rengøringen er mangelfuld, eller noget er gået i stykker. Kontakt udlejeren skriftligt, så du kan dokumentere din klage
  • Hvis det ikke er muligt for udlejeren at udbedre manglerne inden for rimelig tid, kan udlejeren tilbyde dig at flytte til et andet hus i samme standard som det, du havde lejet. Er der tale om mindre mangler ved det udlejede hus, kan det ofte løses med et afslag i prisen.
  • Hvis der er mangler ved sommerhuset, så lad være med at leje et andet hus på egen hånd, før udlejeren har haft mulighed for at udbedre fejlene. Viser det sig senere, at du ikke var berettiget til at opsige det første lejemål, kan du komme til at betale to gange leje

Her kan du klage

Kan du ikke finde en løsning med din sommerhusudlejer? Kontakt Ankenævnet for Feriehusudlejning, hvis udlejeren er dansk, og Forbruger Europa, hvis udlejeren ligger i et andet EU-land, Norge, Island eller UK.

Læs flere gode råd om at leje sommerhus her 

For yderligere information, kontakt:

Kommunikationschef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Hanne Arentoft på telefon 41 71 50 98.

Kunne du bruge siden?