Skip navigation

Flere accepterer håndværkernes tilbud uden at forhandle

19. oktober 2020

Selvom det ofte kan betale sig at prøve at få en bedre pris eller ydelse hos håndværkeren, er det blot 23 procent af forbrugerne, der gør forsøget. Det viser en ny forbrugerrundspørge fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. For fem år siden var tallet 38 procent.

Der er ofte store udgifter forbundet med at få lavet et nyt køkken eller lagt nye fliser på badeværelset. Alligevel prøver færre forbrugere at forhandle om prisen med håndværkeren, når de skal have bygget nyt.

En forbrugerrundspørge foretaget af Wilke for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen viser, at kun omkring 23 procent forsøger at forhandle om pris eller ydelse med håndværkeren. I en tilsvarende undersøgelse for fem år siden svarede 38 procent, at de forsøgte at forhandle med håndværkeren. 

”Det er ærgerligt, at flere forbrugere accepterer håndværkerens tilbud uden at forhandle, for der er ofte en bedre pris eller service at hente for dem, som prøver. Håndværkerarbejde er ofte en stor udgift, så det kan virkelig være et forsøg værd,” siger kontorchef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Niels Enemærke.

Ifølge Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens undersøgelse fik 79 procent af dem, som forsøgte at forhandle med håndværkeren, enten en bedre pris eller bedre ydelse ud af det.

”Ofte er forbrugerne godt klar over, at de kan forhandle med håndværkeren, men de får det alligevel ikke gjort. Nogle svarer, at det kun er en lille opgave, men selv på små opgaver kan der være noget at hente. Og selvom man allerede kender sin håndværker, er det intet i vejen for lige at forhøre sig om, det virkelig er håndværkerens bedste tilbud,” siger Niels Enemærke.

Forbrugere, der er aktive – det vil sige forhandler om prisen, undersøger markedet før de handler og er villige til at skifte produkt eller leverandør – opnår typisk fordele til sig selv. De aktive forbrugere bidrager også til at styrke konkurrencen, da virksomhederne skal gøre sig mere umage for at opnå deres gunst, og det kommer alle andre forbrugere på markedet til gode.

På den offentlige forbrugerportal, forbrug.dk, kan du få et overblik over, hvad du skal overveje, før du indgår aftale om håndværkerarbejde

Resultater fra rundspørgen

Pressekontakt:

Kontakt Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens pressesekretariat på tlf. 41 71 50 98

Kunne du bruge siden?

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

og få gode råd og ny viden inden for forbrugerområdet