Skip navigation

Stram tidsplan koster forbruger erstatning for safarirejse

04. juli 2019

En forbruger havde sat for kort tid af til at rejse med tog fra Sønderjylland til lufthavnen i København. Det betød, at forbrugeren hverken kom på den planlagte safarirejse eller fik medhold i sit krav om en erstatning på 19.200 kroner. Det viser en afgørelse fra Ankenævnet for Bus, Tog og Metro.

Sommerferien er lige på trapperne, og så er det ærgerligt at misse flyet, fordi du ikke har afsat lang nok rejsetid til lufthavnen.

Ankenævnet for Bus, Tog og Metro har afgjort, at en forbruger ikke kan få erstattet en safarirejse til 19.200 kroner. Forbrugerens tog fik tekniske problemer undervejs fra Sønderborg mod Københavns Hovedbanegård, så forbrugeren ikke nåede sit fly og aldrig kom afsted.

Det havde betydning for afgørelsen, at forbrugeren kun havde afsat kort tid mellem ankomsten til København H og check-in i lufthavnen. Selv en mindre forsinkelse på togrejsen fra Sønderborg til København H ville dermed medføre, at han ikke kunne nå check-in.

”Hvis du skal flyve her til sommer, så husk at afsætte rimelig rejsetid, hvis du skal med tog eller bus til lufthavnen. Når du ikke dit fly, vil dine muligheder for at få erstatning afhænge af, om du har afsat nok rejsetid i forhold til afstanden til lufthavnen,” siger forbrugerjuridisk chef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Susanne Aamann

Som udgangspunkt er det forbrugerens ansvar at ankomme rettidigt til lufthavnen og dermed at have afsat rimelig tid til at nå frem.

”Generelt er det dit overordnede ansvar, at du når frem til lufthavnen i tide. Når du planlægger rejsen, så vælg en tog- eller busafgang, der giver dig god tid til check-in og sikkerhedskontrol. Hold også løbende øje med, om der er ændringer i køreplanerne,” siger Susanne Aamann og tilføjer:

”Har du en rejseforsikring, vil den eksempelvis heller ikke dække, hvis du ikke når flyet på grund af en for stram tidsplan.”

I sagen fra Ankenævnet for Bus, Tog og Metro skulle forbrugerens tog fra Sønderborg ankomme til København H kl. 17.08, hvorfra forbrugeren skulle videre med et andet tog til Københavns Lufthavn. Check-in i lufthavnen lukkede kl. 17.40, og flyet afgik kl. 18.40. Forbrugeren ville tidligst ankomme med toget til lufthavnen kl. 17.33 og dermed have 7 minutter til at nå hen til check-in-skranken fra togperronen.

Efter cirka 10 minutters kørsel fra Sønderborg fik toget imidlertid tekniske problemer, der gjorde, at det ikke kunne fortsætte. Efter en time kunne passagererne forlade toget og gå mod nærmeste station. Senere ankom den første taxi. Forbrugeren opgav at komme afsted på rejsen.

DSB refunderede forbrugerens togbillet. Ankenævnet for Bus, Tog og Metro vurderede, at DSB ikke skulle betale erstatning til forbrugeren på grund af den risiko, som forbrugeren havde accepteret, ved at lægge en kort tidsfrist mellem ankomst til København og check-in i lufthavnen.

Læs afgørelsen

For yderligere information:

Kontakt Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens pressesekretariat: 41 71 50 98

Kunne du bruge siden?