Øvrige nyheder

Risikabelt at købe VM-billetter hos billethajer

Salget af billetter til sommerens VM i fodbold er i gang, og det får typisk også billethajerne på banen. Køb billetten via de officielle salgskanaler, så undgår du problemer, lyder rådet fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen og Forbruger Europa. Overvej, om det kan være en fordel at købe en pakkerejse med billetten.

Denne pressemeddelelse er udsendt den 18. januar 2018.


Til sommer skal det danske fodboldlandshold kæmpe om VM-trofæet i Rusland, og det officielle salg af VM-billetter er i gang.

Det får typisk billethajerne på banen, og de kan blive et dyrt bekendtskab for forbrugerne.

Det kan være både risikabelt og dyrt at købe billetter via de uofficielle kanaler. Billetterne kan være falske, eller de dukker simpelthen ikke op. Vores råd til forbrugerne er derfor, at de køber billetterne via de officielle kanaler. På den måde kan de sikre sig mod problemer,

siger leder af Forbruger Europa, Lars Arent.

Køber forbrugerne billetter via uofficielle salgssteder, risikerer de desuden at skulle betale overpris. I Danmark er det ulovligt at videresælge en billet til en højere pris, end den er købt til. I andre lande kan det dog være lovligt at videresælge billetter med fortjeneste.

Forbrugerne kan også overveje, om de selv vil sammensætte deres rejse, eller om de vil købe en pakkerejse, hvor fx fly, hotel og billetter til kampene er inkluderet i prisen.

Der kan være flere fordele ved at købe rejsen samlet som pakkerejse. For eksempel kan du have ret til at afbestille rejsen, hvis der sker væsentlige ændringer. Som udgangspunkt er det dog ikke en væsentlig ændring, at Danmark ryger ud efter de indledende runder, og der er købt pakkerejse med billetter til finalekampene,

siger souschef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Susanne Aamann.

Hvis der er købt både fly- og fodboldbilletter som en del af pakken, så har rejsebureauet ansvaret for, at du når frem til kampen. Det vil for eksempel have betydning for dine muligheder for erstatning, hvis flyet er så forsinket, at du misser kampen,

tilføjer hun.

Inden du køber en pakkerejse til VM i fodbold, så tjek, hvem der står bag, og hvad andre forbrugere har skrevet om selskabet. På Rejsegarantifondens hjemmeside kan du tjekke, om rejsebureauet er registreret i fonden, så du kan få pengene tilbage for pakkerejsen, hvis rejsebureauet går konkurs, inden du kommer afsted.

Forbruger Europas hjemmeside og på den offentlige forbrugerportal, forbrug.dk kan forbrugerne finde gode råd om køb af billetter og information om deres rettigheder ved køb af rejser.

Køb af VM-billetter: 

  • FIFA står for det officielle salg af billetter til VM i fodbold
  • Fra den 5. december-31. januar kan du ansøge om en billet via fifa.com. Herefter vil du få at vide, om du har fået en billet
  • Fra den 13. marts til 3. april vil du igen kunne ansøge om en billet - denne gang efter først-til-mølle-princippet
  • Den 18. april går sidste minuts-fasen af billetsalget i gang – igen efter først-til-mølle-princippet

Kilde: fifa.com og dbu.dk

Du kan læse mere om betingelserne for, hvordan du køber billetter til fodbold-VM på dbu.dk eller på fifa.com.

Køb af fodboldrejser:

  • Køber du en pakkerejse, så vær opmærksom, hvad der er inkluderet i prisen på rejsen. Er flybilletterne fx ikke inkluderet, kan det være en udfordring, hvis flyet bliver forsinket, og du selv har bestilt billetter
  • Tjek dato, navn og sted på billetterne, når du modtager dem. Stemmer de overens med, hvad du bestilte?
  • Undersøg på forhånd, hvem du skal klage til, hvis der opstår problemer under rejsen – skal du klage til en eventuel rejseleder eller direkte til rejsebureauet?
  • Vil du klage over noget undervejs på rejsen, så sørg for dokumentation, fx en mail. Få også en kvittering for din klage. I rejsebureauets betingelser eller papirerne, du har fået tilsendt, vil du kunne se, hvilke krav der er til din klage
  • Har du købt en pakkerejse, kan du efter hjemkomsten klage til Pakkerejse-Ankenævnet, hvis der er opstået problemer under rejsen. Der er en forudsætning, at du først har klaget til rejsebureauet

Kilde: Pakkerejse-Ankenævnet/Rejsegarantifonden

For yderligere information:

Kontakt Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens pressesekretariat: 41 71 50 98