Skip navigation

Guide: COVID-19-restriktioner og rettigheder på rejsen

14. december 2021

Coronasmitten er i flere europæiske lande stigende, og det kan påvirke danskernes rejseplaner. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen beskriver her, hvad de rejselystne særligt skal være opmærksomme på. Desuden gives et overblik over væsentlige ankenævnsafgørelser om COVID-19 og rejser, som har fået betydning for forbrugernes rettigheder.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen informerer uvildigt om regler og rettigheder på forbrugerområdet.

Coronasmitten er i flere europæiske lande stigende. Det kan blandt andet få betydning for vinterens rejser. Vi har her samlet information om, hvad du skal være opmærksom på, hvis du overvejer at købe en rejse eller allerede har købt en.

Vær opmærksom på indrejserestriktioner

Tjek rejsevejledninger for det land, du skal rejse til, og vær opmærksom på indrejserestriktioner. Det kan eksempelvis være krav om test og vaccination, udfyldelse af indrejseformular mv.

Hvis du ikke kan komme afsted, fordi du har ikke udfyldt en indrejseformular, kan det ende med spildte penge. Pakkerejse-Ankenævnet har for nylig afgjort to sager, hvor forbrugerne ikke havde udfyldt deres indrejseformularer korrekt. De blev derfor afvist ved indtjekning i lufthavnen.

Når du køber en pakkerejse, skal du i god tid inden rejsen have en række oplysninger, fx om den praktiske gennemførelse af rejsen. I de to sager havde rejsearrangøren i god tid inden afrejsen oplyst forbrugerne om, at en indrejseformular skulle udfyldes, for at rejsen til Kreta kunne gennemføres. Ankenævnet gav derfor ikke forbrugerne medhold i, at de havde krav på at få tilbagebetalt rejsens pris.

”Hvis du planlægger at rejse, mens der fortsat er risiko for coronasmitte, så tjek, hvilke krav der for eksempel er til test, vaccination og indrejseformular i det land, du skal rejse til. Hvis du ikke lever op til kravene og for eksempel ikke har en gyldig indrejseformular, risikerer du, at du ikke kan komme afsted, og at pengene dermed er spildt,” siger leder af Forbruger Europa, Lars Arent.

Du kan finde oplysninger om indrejserestriktioner, fx test, vaccinationer, indrejseformularer mv. hos eksempelvis rejsearrangøren eller Udenrigsministeriets rejsevejledninger, hvor der henvises til de danske ambassader. Du kan også læse mere på coronasmitte.dk.

Hvis indrejserestriktionerne ændres

Det er vigtigt at være opmærksom på, at indrejserestriktionerne hurtigt kan ændre sig.

Hvis du har købt en pakkerejse og afbestiller på grund af indrejserestriktioner på rejsemålet, vil dine muligheder for at få hele rejsens pris tilbagebetalt afhænge af flere forhold, som for eksempel hvor tæt på afrejsen, du afbestiller, om restriktionerne vil være gældende på rejsetidspunktet og omstændighederne omkring afbestillingen i øvrigt.

I en sag fra Pakkerejse-Ankenævnet havde forbrugeren købt en rundrejse til Cambodja. Efterfølgende indførte Cambodja skærpede indrejserestriktioner, fx visumkrav, testkrav og krav til en rejseforsikring, der dækkede lægebehandling for mindst 50.000 USD. Udenlandske borgere skulle desuden betale et depositum på 3.000 USD ved indrejse, som skulle dække omkostninger til blandt andet test. 99 dage inden afrejse afbestilte forbrugeren rundrejsen.

Ankenævnet fandt ikke, at forbrugeren havde godtgjort, at indrejserestriktionerne også ville være gældende på afrejsetidspunktet i november 2020. Forbrugerens afbestilling af rejsen var derfor omfattet af rejsearrangørens afbestillingsregler, og forbrugeren kunne derfor ikke hæve aftalen og få hele rejsens pris retur. Ankenævnet lagde blandt andet vægt på, at der var 99 dage til afrejsen.

”Rejserestriktionerne kan hurtigt ændre sig. Hvis du har købt en rejse, og der indføres indrejserestriktionerne på rejsemålet, er det derfor vigtigt, at du afventer, om restriktionerne også vil gælde for det tidspunkt, hvor du skal rejse. Hvis du afbestiller med det samme på grund af restriktionerne, risikerer du ikke at kunne få den fulde pris tilbage for rejsen,” siger Lars Arent.

Hvis du har købt en pakkerejse, og det er rejsearrangøren, som aflyser rejsen, har du krav på at få pengene tilbage, også selvom aflysningen skyldes COVID-19-situationen.

Tjek aftalevilkårene – hvis du booker fly og feriebolig separat

Det er en god idé at være opmærksom på afbestillingsvilkårene, hvis du booker fly eller feriebolig separat. Det viser sager fra Forbrugerklagenævnet og Ankenævnet for Feriehusudlejning.

Forbrugerklagenævnet har for nylig afgjort, at en forbruger ikke har krav på at få refunderet prisen for fire flybilletter til Spanien, som hun selv afbestilte to en halv måned inden afrejsen. Flyselskabet aflyste flyafgangen en måned inden afrejsen.

Ifølge flyselskabets vilkår havde forbrugeren alene krav på at få tilbagebetalt skatter og afgifter, hvis hun selv annullerede flyrejsen, medmindre der var tale om en force majeure-situation.

Forbrugerklagenævnet fandt ikke, at der var tale om force majeure. Blandt andet lagde nævnet vægt på, at flyselskabet ikke havde aflyst flyafgangen, da forbrugeren afbestilte sine flybilletter. Desuden lagde nævnet vægt på, at det på tidspunktet, hvor forbrugeren afbestilte sine flybilletter, ikke stod klart, hvordan COVID-19-situationen ville være i Spanien på afrejsetidspunktet.

”Der er regler i EU, som sikrer, at du kan få dine penge tilbage, hvis flyselskabet aflyser flyafgangen, og du skal flyve fra Danmark eller et andet EU-land. Reglerne gælder ikke, hvis du selv aflyser flyrejsen. I det tilfælde vil dine muligheder blandt andet afhænge af billettypen, og hvad der i øvrigt blev aftalt ved købet,” siger Lars Arent.

Læs Forbrugerklagenævnets afgørelse

I en sag fra Ankenævnet for Feriehusudlejning blev forbrugeren forhindret i at komme frem til den lejede feriebolig, fordi grænserne til Ungarn var lukkede. Forbrugeren fik ikke medhold i, at hun havde krav på at få lejebeløbet tilbagebetalt, fordi boligen var lejet separat, og udlejeren som aftalt kunne stille boligen til rådighed.

”Hvis du selv arrangerer din rejse og bestiller feriebolig og transport separat, så vær opmærksom på, hvad der står om afbestilling i de vilkår, du accepterer ved bookingen, hvis du skulle blive forhindret i at komme frem til destinationen. Tjek også, hvad der står i din forsikring, eller om dit betalingskort har en rejseforsikring tilknyttet, som eventuelt dækker, hvis du selv må aflyse,” siger Lars Arent.

Læs mere om sagen fra Ankenævnet for Feriehusudlejning 

For yderligere information:

Kontakt Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens pressesekretariat: 41 71 50 98

KUNNE DU BRUGE SIDEN?

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

og få gode råd og ny viden inden for forbrugerområdet