Skip navigation

Komplekse finansielle markeder skaber loyale forbrugere

05. november 2020

Det kan være svært at gennemskue, om det kan betale sig at skifte bank, investeringsforening eller realkreditinstitut. Det viser en undersøgelse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. På den offentlige forbrugerportal, forbrug.dk, kan forbrugerne få råd om, hvordan de skifter udbyder.

Skal jeg vælge fast eller variabel rente på mit realkreditlån? Hvad er forskellen på kurs og kurtage? Sidder du også opgivende og klør dig selv i hovedet, når du skal tage stilling til din privatøkonomi, så er du ikke alene.

En forbrugerrundspørge udført af Wilke for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen viser, at mange har svært ved at overskue deres finansielle muligheder.

Hver femte forbruger, som har købt investeringsbeviser, mener, at de ved for lidt om investeringsforeninger til at vurdere, om det kan betale sig at skifte udbyder, mens omkring hver sjette bankkunde mener, at de ved for lidt om banker til at skifte. Samtidig mener hver sjette forbruger, der har et boliglån, at de ved for lidt om markedet til at skifte realkreditinstitut.

”Vi kan se, at de finansielle markeder er blandt de mest udfordrende for forbrugerne at sætte sig ind i. Det gør deres forhold til udbyderne ulige. I sidste ende svækker det konkurrencen, fordi forbrugerne i mindre grad kan holde virksomhederne på dupperne,” siger kontorchef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Niels Enemærke.

Undersøgelsen viser, at 91 procent af de adspurgte, der har et boliglån, ikke har skiftet realkreditinstitut inden for de seneste to år. 89 procent af bankkunderne har ikke skiftet bank, og 78 procent, der er medlem af en investeringsforening, har ikke skiftet investeringsforening.

”Selvom det kan virke uoverkommeligt, skal forbrugerne fatte mod. Ofte kan det betale sig at skifte, så det kan være det hele værd at tage sig tid til at sætte sig lidt bedre ind i tingene,” siger Niels Enemærke.

Der kan være penge at spare eller en bedre ydelse at hente for dem, som tager springet, viser undersøgelsen også. Blandt andet mener 78 procent, at de har opnået en gevinst ved at skifte realkreditinstitut. 

Forbrugere, der er aktive – det vil sige forhandler om prisen, undersøger markedet før de handler og er villige til at skifte produkt eller leverandør – opnår typisk fordele til sig selv. De aktive forbrugere bidrager også til at styrke konkurrencen, da virksomhederne skal gøre sig mere umage for at opnå deres gunst, og det kommer alle andre forbrugere på markedet til gode.

Gode råd til forbrugerne:

  • Brug prissammenligningssider på nettet – men brug dem med omtanke. Fx viser nogle ikke det bedste tilbud først, mens andre ikke har alle udbydere med i sammenligningen.
  • Udvælg nogle virksomheder, og sammenlign deres priser og tilbud via deres hjemmesider
  • Kontakt virksomhederne telefonisk, via mail eller i deres butik, og bed om at få materiale eller et tilbud tilsendt
  • Spørg familie og venner om deres erfaringer på markedet

Få gode råd om, hvordan du skifter udbyder, fx bank

Resultater fra rundspørgen

For yderligere information:

Kontakt Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens pressesekretariat: 41 71 50 98

Kunne du bruge siden?

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

og få gode råd og ny viden inden for forbrugerområdet