Skip navigation

Guide: Her er dine rettigheder ved sommerens pakkerejser

25. juni 2020

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har samlet information om, hvad de nye rejsevejledninger betyder for dig, som har købt en pakkerejse eller overvejer det. Statens Seruminstitut har offentliggjort en liste over, hvilke lande der på nuværende tidspunkt overholder Udenrigsministeriets rejsekriterier, og derfor som udgangspunkt kan kategoriseres som ”åbne”, når den nye model for rejsevejledninger træder i kraft 27. juni.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen informerer på den offentlige forbrugerportal, forbrug.dk, uvildigt om regler og rettigheder på forbrugerområdet. Her har vi samlet information til dig, der har købt en pakkerejse til sommer eller overvejer at købe en rejse.

Udenrigsministeriet justerer løbende sine rejsevejledninger, og har med virkning fra 27. juni indført en model for åbning af grænserne og lempelse af rejsevejledninger for lande i EU- og Schengenområdet samt UK. Modellen fastsætter nogle kriterier om blandt andet et lavt antal smittede. Du kan se Udenrigsministeriets rejsevejledninger her.

Forbrugerjuridisk chef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Susanne Aamann, siger:

”Hvis din rejse eller dele af rejsen går til de områder, som Udenrigsministeriet fraråder rejser til, vil du kunne få rejsens pris tilbagebetalt. Det gælder også, selvom det pågældende land selv har åbnet sine grænser for turister.”

”Hvis du tidligere har bestilt en rejse til et af de lande, som Udenrigsministeriet nu åbner for rejser til, vil dine muligheder for at få rejsens fulde pris tilbagebetalt afhænge af, hvornår du har afbestilt rejsen.”

Hvis du har købt en rejse til et land, som Udenrigsministeriet fraråder at rejse til

Hvis du har købt en rejse til et land, som Udenrigsministeriet fraråder alle ikke-nødvendige rejser til, kan du få refunderet det fulde beløb for rejsen. Det gælder uanset, om myndighederne i det gældende land har valgt at åbne landets grænser.

Hvis du har købt en rejse til et land, som Udenrigsministeriet ikke fraråder at rejse til

Hvis du gerne vil afbestille en rejse til et land, som Udenrigsministeriet ikke fraråder at rejse til, vil det som udgangspunkt være afbestillingsbetingelserne i den konkrete aftale samt afbestillingsreglerne i pakkerejseloven, der gælder. I det tilfælde kan rejsebureauet, hvis det følger af aftalen, kræve et rimeligt, standardiseret afbestillingsgebyr. Størrelsen på gebyret vil normalt afhænge af, hvor tæt på afrejsedagen du afbestiller rejsen.

Hvis rejsearrangøren aflyser rejsen

Hvis rejsen eller en stor del af den ikke kan gennemføres, har rejsebureauet ret til at aflyse rejsen eller hæve aftalen. Det vil fx være tilfældet, hvis Udenrigsministeriet fraråder alle ikke-nødvendige rejser til det land, hvortil rejsen går.

Rejsebureauet kan også annullere rejsen, hvis det ikke er muligt at gennemføre den, fx fordi de ikke kan nå at få aftaler på plads med underleverandører, eller der ikke er flyvere, der kan fragte passagerer afsted.

Der kan være andre situationer, hvor rejsebureauet kan aflyse. Fx hvis antallet af personer, der har tilmeldt sig rejsen, er lavere end det minimum, der står i aftalen, vil rejsebureauet kunne opsige aftalen. Rejsebureauet skal underrette dig om opsigelsen inden den frist, der står i aftalen, dog ikke senere end de frister, som er nærmere angivet i pakkerejselovens § 20.

Hvis rejsebureauet opsiger aftalen, har du krav på at få tilbagebetalt samtlige beløb, du har betalt.

Hvis du selv ønsker at aflyse, selvom Udenrigsministeriet ikke fraråder rejser til landet

Dine muligheder for at aflyse rejsen gebyrfrit eller hæve købet af rejsen i forhold til COVID-19 gælder alene, hvis Udenrigsministeriet fraråder rejser til destinationen.

Hvis Udenrigsministeriet ikke fraråder rejser til landet, men du ønsker at aflyse rejsen, vil de normale afbestillingsbetingelser i den konkrete aftale og afbestillingsreglerne i pakkerejseloven gælde. I det tilfælde kan rejsebureauet, hvis det følger af aftalen, kræve et rimeligt, standardiseret afbestillingsgebyr. Størrelsen på gebyret vil normalt afhænge af, hvor tæt på afrejsedagen du afbestiller rejsen.

Hvis Udenrigsministeriet kun fraråder rejser til dele af landet

Hvis Udenrigsministeriet alene fraråder at rejse til dele af landet, vil dine muligheder for at kunne afbestille rejsen gebyrfrit afhænge af, om du skal rejse til den del af landet, som det frarådes at rejse til.

Hvis du kun skal rejse til en del af landet, som der ikke frarådes rejser til, vil de normale afbestillingsregler i pakkerejseloven gælde. I det tilfælde kan rejsebureauet, hvis det følger af aftalen, kræve et rimeligt, standardiseret afbestillingsgebyr. Størrelsen på gebyret vil normalt afhænge af, hvor tæt på afrejsedagen du afbestiller rejsen.

Hvis du skal tilbringe en del af rejsen i den del af landet, hvor der frarådes rejser til, vil dine muligheder for at hæve købet bero på en konkret vurdering af, om der er tale om en væsentlig ændring af rejsen.

Hvis udflugter på rejsen ikke kan gennemføres

Hvis rejsebureauet inden pakkerejsens begyndelse er nødt til at ændre et af rejseydelsernes væsentligste kendetegn, kan du enten acceptere ændringen eller hæve aftalen uden at blive pålagt gebyrer i den anledning.

Det kan fx være tilfældet, hvis rejsen går til et land, som på grund af coronavirus har lukket ned for visse områder af landet. Hvis der i pakkerejsen har været inkluderet udflugter til de pågældende regioner eller byer, så rejsen ikke kan gennemføres i overensstemmelse med den konkrete aftale om pakkerejsen, vil du kunne hæve købet af rejsen.

Hvis besøg til de pågældende regioner eller byer omvendt ikke er inkluderet i rejsen, vil du ikke kunne hæve købet af rejsen med henvisning til coronavirus.

Jeg har afbestilt min rejse for længe siden, men har endnu ikke hørt fra rejsebureauet – hvad gør jeg?

Coronakrisen har skabt en helt ekstraordinær situation, og Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen råder generelt til, at man væbner sig med lidt ekstra tålmodighed.

Hvis du har afbestilt din rejse, men endnu ikke har hørt fra rejsebureauet, og du forgæves har forsøgt at kontakte det for at få dine penge tilbage, kan du kontakte Pakkerejse-Ankenævnet for yderligere information.

Hvis du har købt rejsen hos et rejsebureau, der hører til i et andet EU-land, Norge, Island eller UK, kan du kontakte Forbruger Europa for gratis råd og vejledning. Læs mere på www.forbrugereuropa.dk.

For yderligere information, kontakt:

Kommunikationschef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Hanne Arentoft på telefon 41 71 50 98.

Kunne du bruge siden?

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

og få gode råd og ny viden inden for forbrugerområdet