Skip navigation

Forbrugere taber sager om coronaaflyst sommerhusleje

16. december 2020

Ankenævnet for Feriehusudlejning har afgjort de første to sager, hvor forbrugere har aflyst deres sommerhusophold som følge af covid-19. Forbrugerne fik ikke medhold i, at de havde krav på at få det fulde lejebeløb tilbagebetalt.

Læs aftalevilkårene grundigt, før du lejer sommerhuset til din næste ferie, og hav særlig fokus på den del, der vedrører dine muligheder for afbestilling. Det er læren af de to første corona-relaterede afgørelser fra Ankenævnet for Feriehusudlejning. Forbrugerne aflyste selv deres sommerhusophold som følge af covid-19-restriktionerne.

Forbrugerne havde lejet sommerhuse i henholdsvis Nordjylland og på Djurs i påskeugen 2020, men kunne ikke få hele lejeudgiften retur, da de aflyste. De to sager er derfor indbragt for Ankenævnet for Feriehusudlejning.

Ankenævnet vurderer, at der ikke var tale om en force majeure-situation, blandt andet fordi regeringens henstilling om, at danskerne burde undlade at foretage unødvendige rejser i påsken, ikke kunne ligestilles med et forbud mod at tage på ferie i sommerhus.

Når der ikke er tale om force majeure, så er det den oprindelige aftale, der gælder, hvilket her var udlejernes lejebestemmelser. De gav udlejeren mulighed for at fratrække et vederlag, hvis forbrugeren afbestilte før tid.

”Hvis du selv aflyser et sommerhusophold, vil dine muligheder for at afbestille opholdet og få dine penge igen, som udgangspunkt afhænge af, hvad du og virksomheden har aftalt, da du bookede opholdet. Hvis du overvejer at booke et sommerhusophold i den kommende tid, hvor der stadig er en risiko for coronasmitte, er det derfor en god idé at læse afbestillingsvilkårene grundigt igennem, før du accepterer aftalen,” siger forbrugerjuridisk chef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Susanne Aamann.

I de to sager fra Ankenævnet for Feriehusudlejning aflyste forbrugerne deres sommerhusophold henholdsvis 14 dage og 11 dage før afrejse. Udlejningsbureauet havde ifølge lejebestemmelserne krav på at fratrække et vederlag på henholdsvis 75 procent og 100 procent af det samlede lejebeløb.

”Når du læser aftalen med udlejningsbureauet igennem, så se blandt andet efter, hvor meget det vil koste at aflyse opholdet før tid, og om udlejningsbureauet tilbyder andre muligheder fx ombooking til et senere tidspunkt, hvis du vil aflyse. Tjek også, om du kan tegne en forsikring, som dækker, hvis du eksempelvis bliver syg og ikke kan komme afsted,” siger Susanne Aamann.

På Ankenævnet for Feriehusudlejnings hjemmeside kan du læse de to afgørelser 

Er din rejse aflyst?

Læs mere på den offentlige forbrugerportal, forbrug.dk

Pressekontakt:

Kontakt Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens pressesekretariat: 41 71 50 98

Kunne du bruge siden?

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

og få gode råd og ny viden inden for forbrugerområdet