Skip navigation

Uopmærksom kunde taber sag om mobilabonnementer

08. april 2019

Det koster en forbruger omkring 4.400 kroner, at hun ikke var opmærksom på, at der løbende blev trukket penge på hendes konto for to mobilabonnementer. Forbrugeren tabte sin sag i Teleankenævnet. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen undersøger i øjeblikket, hvordan forbrugernes opmærksomhed omkring betaling af løbende abonnementer kan styrkes.

Det kan blive rigtigt dyrt ikke at have styr på, hvilke løbende abonnementer du betaler til. Det viser en afgørelse fra Teleankenævnet.

Her kostede det en forbruger omkring 4.400 kroner, at hun ikke var opmærksom på, at hun havde indgået aftale om to mobilabonnementer, og at der løbende blev trukket penge på hendes konto for abonnementerne. Sammenlagt havde forbrugeren betalt for 70 fakturaperioder.

”De fleste forbrugere abonnerer i dag på flere ting, og det kan være rigtigt svært at holde styr på alle abonnementerne, fordi pengene ofte bliver trukket automatisk. For at undgå ubehagelige overraskelser er det derfor en god idé, hvis du løbende holder øje med din betalingsoversigt, og hvilke beløb der bliver trukket fra din konto,” siger forbrugerpolitisk chef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Flemming Steen Nielsen.

Som udgangspunkt er det virksomheden, der skal bevise, at den har indgået en aftale med forbrugeren.

I sagen fra Teleankenævnet kunne teleselskabet fremvise to ordrebekræftelser, som var sendt til forbrugeren, hvor forbrugerens navn stod på som aftalepart. Efter ankenævnets vurdering kunne teleselskabet dermed sandsynliggøre, at der var blevet indgået en aftale om levering af de to mobilabonnementer.

Teleankenævnet vurderede, at forbrugeren ved at betale abonnementsafgiften i næsten seks år havde udvist en sådan grad af passivitet, at hun var bundet af aftalen – også selvom hun havde indgået den utilsigtet.

”Opdager du, at du betaler til et abonnement, som du umiddelbart ikke kender til, så kontakt straks virksomheden og få stoppet betalingerne. Dine muligheder for at få pengene tilbage afhænger blandt andet af, hvor hurtigt du har reageret, og om du har været klar over, at du indgik abonnementet,” siger Flemming Steen Nielsen.

De seneste år er udbredelsen af abonnementsordninger steget kraftigt, og en stor del tegner abonnementerne på nettet.

Som led i sin forbrugerpolitiske strategi har regeringen bedt Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen om at undersøge, hvordan forbrugernes opmærksomhed omkring betalingen af løbende abonnementsydelser kan styrkes, og hvordan antallet af passive forbrugere på markeder med abonnementsydelser i øvrigt kan reduceres. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen er i øjeblikket ved at lægge sidste hånd på undersøgelsen.

Læs afgørelsen fra Teleankenævnet

For yderligere information:

Kontakt pressesekretariatet i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen på telefon 41 71 50 98.

Kunne du bruge siden?


nyhedsbrevFå ny viden om forbrugerområdet
- tilmeld dig vores nyhedsbrev

FacebookGør som mere end 16.000 danskere
- følg os på Facebook

TwitterFå aktuelle tips, råd og nyheder
- deltag i debatten på Twitter