Bolig og byggeri

Elregninger og elselskaber

Det kan være svært at forstå elmarkedet og priserne på din elregning. Bliv klogere på indholdet af din elregning, hvem du betaler til, og hvor du måske kan spare penge.

Elregninger og elselskaber

Forstå din elregning: Hvad betaler du for?

Når du betaler din elregning, betaler du både for:

•    Dit forbrug af el
•    Abonnement til både elselskabet og netselskabet
•    En række afgifter til staten

Elregningen viser, hvad dit forbrug af el koster. Du betaler per kWh el, du bruger. Prisen per kWh svinger dog i løbet af året. Hvis der står en pris per kWh el på din årsopgørelse, vil det være en gennemsnitspris for hele året.

Derudover betaler du til netselskabet, som ejer kablerne ud til din bolig. Du betaler også nogle faste afgifter til staten.

Det er det elselskab, du køber din strøm af, som sender elregningen til dig.

Se den aktuelle pris på el (sparenergi.dk)

Læs mere om elregninger og betaling

Ved at skifte elselskab kan du måske spare penge på felterne markeret med grønt.

Der skal betales moms af alle de nævnte udgifter.

På elregningen står dit aftagenummer også.

På din elregning (eller årsopgørelse) kan der være oplysninger om dit forbrug de seneste år. Der kan også være en sammenligning af dit forbrug med lignende husstande.

På elmarkedet findes 2 slags selskaber:

  • Elselskabet, som du køber strøm af
  • Netselskabet, der ejer kablerne, som strømmen ledes igennem ud til din bolig (elnettet).

Som forbruger kan du frit vælge elselskab, men du kan ikke selv vælge et netselskab. Der er kun ét netselskab, som ejer kablerne ved din bolig.

Det vil altid være elselskabet, du får elregningen fra. Elregningen dækker både dit forbrug af el og transporten af el.

Du får derfor kun én samlet regning. Det gør det lettere for dig at overskue, hvad du samlet set betaler for din el. Det gør det også lettere at sammenligne med andre tilbud på markedet.

Du kan læse mere om, hvordan du sparer penge på elregningen på SparEnergi.dk, som Energistyrelsen står bag.

 

Har du ikke betalt din elregning til tiden, kan elselskabet opkræve rykkergebyrer af dig. Elselskabet må dog højst opkræve 3 rykkergebyrer, som max. må koste 100 kroner stykket, og der skal gå mindst 10 dage mellem hver.

Elselskabet kan sende kravet til inkasso, hvis du ikke betaler. Elselskabet skal dog varsle dig om dette og give dig en frist på 10 dage at betale i.

Når et krav er sendt til inkasso, risikerer du desuden at skulle betale inkassoomkostninger til advokaten eller inkassobureauet, hvis selskabets krav er rigtigt.

Elselskabet må ikke lukke for strømmen, medmindre det har en begrundet mistanke om, at du ikke i fremtiden vil betale din elregning.

Læs mere om reglerne for lukning af strømmen (energianke.dk)

Læs mere om elregninger og flytning

Elselskabet kan opkræve betaling hos alle, der er tilmeldt som kunde på adressen. Husk derfor at melde flytning til elselskabet. Hvis du ikke bliver afmeldt som kunde på adressen, kan du komme til at hænge på regningen. Det gælder, selvom du ikke har boet på stedet i den aktuelle periode.

Selvom elmåleren er fjernaflæst, og elselskabet automatisk kan hente aflæsningen, er det en god idé at tage billeder af elmåleren, når du flytter.

•    Meld flytning til elselskabet
•    Tag evt. billeder af elmåleren. Hvis den ikke er fjernaflæst, så aflæs elmåleren
•    Tjek om elselskabet har modtaget flyttemeddelelsen. Bed dem om at bekræfte det skriftligt
•    Gem en kopi af din flyttemeddelelse/opsigelse
•    Du har krav på at få en endelig slutopgørelse. Det skal fremgå af opgørelsen, hvis du har penge til gode. En række elselskaber har tidligere fået påbud eller påtale af Forsyningstilsynet for ikke at have sendt forbrugerne en korrekt slutafregning. 

Du kan frit vælge elselskab, når du flytter til en ny bolig. Vær dog opmærksom på, om du er bundet af en aftale med dit nuværende elselskab. Du kan skifte elselskab over nettet eller per telefon. Det gælder også, hvis du bor i lejebolig.

Selvom elmåleren er fjernaflæst, og elselskabet automatisk kan hente aflæsningen, er det en god idé at tage billeder af elmåleren, når du flytter ind.

Du skal være opmærksom på, at dit forventede elforbrug og dermed eventuelle aconto-betalinger kan være beregnet på baggrund af de tidligere beboeres forbrug af strøm. Kontakt derfor elselskab, hvis du vil ændre på dit forventede forbrug. Elselskabet er ikke forpligtet til at ændre din a conto-beregning, men det skal kunne dokumentere, at beregningen er berettiget. 

Der findes i dag også flere elselskaber, som ikke opkræver aconto. Regningen vil derfor være bagudrettet og baseret på dit reelle forbrug.

Guide: Sådan skifter du elselskab

  • Det er gratis at skifte elselskab, så længe du ikke bryder en kontrakt. Tjek derfor, om du er bundet af en aftale med det elselskab, du har nu.
  • Afklar dine behov. Hvilken aftale ønsker du, og hvilken risiko vil du tage i forhold til produktet? Vil du vælge et produkt med en fast pris, der er låst hen over en længere periode? Eller et produkt med en variabel pris som kan svinge fra dag til dag?
  • Sammenlign produktpriser og betingelser hos de forskellige elselskaber. Du kan bruge Elpris.dk, som er en offentlig portal, der viser produkter og priser på elmarkedet. Du kan også tjekke priser på selskabernes egne hjemmesider.
  • Når du tilmelder dig som kunde hos et nyt elselskab, skal du indgå en kontrakt med elselskabet. Inden du skriver under på aftalen, så tjek betingelserne i aftalen. Undersøg, hvor lang tid du er bundet af aftalen.
  • Tilmeld dig online hos den nye leverandør, eller kontakt kundeservice telefonisk. Dit tidligere elselskab vil automatisk få besked om dit skifte.
  • Indtast eller oplys dit aftagenummer eller adresse.
  • Derefter vil det nye elselskab automatisk informere dit tidligere elselskab om dit skifte.


Læs mere om elselskaber

Der kan være fordele ved at skifte elselskab. Du kan fx spare penge på din strøm, eller du kan vælge et produkt, hvor strømmen kommer fra vedvarende energikilder.

Du kan dog kun spare penge på den del af din regning, som vedrører det rene elforbrug.

Du kan ikke spare penge på:

  • Afgifter til staten. De udgør en stor del af din regning
  • Betalingen til det netselskab, som ejer distributionsnettet, hvorigennem strømmen bliver leveret.

 

Det er gratis at skifte elselskab og gasleverandør, så længe du ikke bryder en kontrakt. Tjek derfor, om du er bundet af en aftale med det elselskab, du har nu.

Bindingsperioden må maksimalt være 5 måneder. Opsigelsesvarslet er derefter en måned til udgangen af en måned. Det betyder, at selskabet maksimalt må binde dig til aftalen i 6 måneder.

Læs mere om reglerne på retsinformation.dk

Undersøg også bindingsperioden hos det nye selskab. Nogle selskaber tilbyder et introduktionstilbud med en vis bindingsperiode.

Vær opmærksom på, hvad der sker, når introduktionstilbuddet udløber, og hvilket produkt, du automatisk fortsætter med.

Nogle udbydere tilbyder, at du kan vælge et produkt med en fast pris, der er låst over en længere periode, eller et produkt med en variabel pris, som kan svinge fra dag til dag.

Ved fast pris er du sikker på, hvad du skal betale i aftaleperioden. Vælger du variabel pris, kan du opleve både stigninger og fald i prisen.

Begynd med at undersøge din nuværende aftale. Hvad betaler du i abonnement om året, og hvad betaler du pr. kilowatt-time. Undersøg også dit årlige forbrug.

På elpris.dk kan du tjekke produkter og priser på el fra de forskellige leverandører. Vær opmærksom på, om der er en bindingsperiode, hvis du indgår en ny aftale. Tjek også, hvad der sker med din aftale, når dit eventuelle introduktionstilbud udløber.

Det kan være, du kan få en bedre aftale hos dit nuværende selskab eller skifte til en anden leverandør.

Du kan også selv gøre noget for at spare på el og varme. Læs mere om, hvordan du selv kan sænke dit forbrug på sparenergi.dk. 

Fordi elmåleren i dag er fjernaflæst, vil dit forbrug automatisk blive aflæst. Selvom elmåleren er fjernaflæst, er det dog en god idé at tage billeder af, hvad elmåleren står på, når du skifter selskab.

Du har krav på en slutopgørelse fra dit gamle elselskab senest 6 uger efter, du er skiftet til det nye elselskab. Pr. 17. januar 2025 er det senest 4 uger efter leverandørskift, at du har krav på slutopgørelsen.

Det skal fremgå af opgørelsen, hvis du har penge til gode. Forsyningstilsynet (der fører tilsyn med elselskaber), har i en stikprøveundersøgelse foretaget i 2023, givet påbud eller påtale til 5 ud af 10 undersøgte elleverandører for ikke at overholde reglerne om slutafregning.

Hvis du ikke modtager din slutafregning ved skift af elselskab, eller hvis du mener, at du ikke har fået oplysninger om et eventuelt tilgodehavende, skal du i første omgang rette henvendelse direkte til den elleverandør, du er skiftet væk fra. Elleverandøren er forpligtet til at behandle din klage på en enkel, retfærdig og hurtig måde. 

Klager over elforsyning

Har du problemer med køb og levering af el, gas og fjernvarme, og har du allerede klaget skriftligt til energiselskabet, kan du klage til Ankenævnet på Energiområdet.

 

For at kunne klage skal du være kunde hos det selskab, du klager over, og selskabet skal have adresse i Danmark.

Læs mere på energianke.dk
Ingen strøm - hvad gør du?
  • Kontakt hurtigst muligt dit elselskab. Det er elselskabet, du har indgået en aftale om levering af strøm med, og som du betaler din elregning til.

  • Elselskabet kan selv vælge at henvise dig til netselskabet, der ejer og driver ledningsnettet.

  • Skyldes strømsvigtet fejl på forsyningsnettet, skal elselskabet forsøge at løse problemet uden udgifter for dig.

  • Afviser elselskabet at løse problemet, kan du kontakte Ankenævnet på Energiområdet. Husk, at du skal kunne dokumentere, at du har været i kontakt med elselskabet. 

Læs mere om forsyningsproblemer på energianke.dk

Find klagevejledning på energianke.dk

 

Hvis elselskabet har en særlig grund til at forvente, at du fremover ikke kan eller vil betale dine elregninger, skal elselskabet bede dig om sikkerhedsstillelse, før det lukker for strømmen. Sikkerhedsstillelse er et beløb, som elselskabet kan kræve, at du betaler.

Det er vigtigt, at du er opmærksom på, at elselskabet ikke kan lukke for strømmen på grund af, at du skylder penge for dit forbrug. Elselskabet kan kun lukke for strømmen, hvis du ikke betaler sikkerhedsstillelsen.

Før elselskabet kan kræve sikkerhedsstillelse, skal det lave en konkret vurdering i hver enkelt sag. Blandt andet skal elselskabet særligt kigge på din betalingshistorik.

Opfylder selskabet betingelserne, og betaler du ikke sikkerhedsstillelsen inden for fristen, må selskabet lukke for strømmen. Før der bliver lukket for strømmen, skal elselskabet skriftligt varsle dig. 

Læs mere om reglerne om lukkeproceduren på energianke.dk

Er du erhvervsdrivende, og har du ikke betalt den elregning, der hører til dit firmas adresse, må det ikke lede til, at strømmen bliver afbrudt i dit private hjem.

Ofte stillede spørgsmål om elmålere

De fjernaflæste elmålere gør, at du ikke selv skal aflæse elmåleren, og at du time for time kan følge med i dit aktuelle forbrug af el. Elselskabet vil derfor kunne afregne dit elforbrug på timebasis.

Nej, det koster dig ikke noget. Det er dit netselskab, der ejer elmåleren.

På elmålerens display kan du følge med i dit elforbrug. Den nye elmåler har mange funktioner, der gør det nemmere for dig at følge og styre dit elforbrug. Her er nogle eksempler på, hvad du kan med den nye måler:

  • Du kan se, hvor mange kW du bruger lige nu og her.
  • Du kan følge dit elforbrug over en periode.
  • Du kan se aflæsninger time for time.

Følg dit forbrug på eloverblik.dk (kræver login)

Ring til dit netselskab, hvis du har spørgsmål.

Dit forbrug vil fremover blive aflæst automatisk, fx når årsforbruget skal opgøres.

 

Telefonsalg

Ankenævnet på Energiområdet behandler jævnligt klager fra forbrugere over aftaler indgået med elselskaber over telefonen. 

Læs mere

Mangler du svar?

Få hjælp til at komme videre, hvis du ikke fandt den information, som du ledte efter her på siden. 

Søg videre

Sidst opdateret 23.09.2025