Regler og rettigheder
Her finder du information om, hvad der gælder for dig som forbruger i forhold til fx reklamationsret og fortrydelsesret. Reglerne kan variere alt efter om du handler i en fysisk butik eller på nettet, i Danmark eller i udlandet.
Pressemeddelelser
Se alle pressemeddelelser-
Bliv klogere på valg af ladeløsning til elbilen
Hver anden nyindkøbte bil kører på el, men mange ender med en alt for dyr ladeløsning. Det skyldes, at det er svært at vælge løsningen, som matcher ens behov. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har netop offentliggjort information om valg af ladeløsning på forbrug.dk og i podcasten ”Råd til forbrug”.
Læs mere
-
Påskeferie i sommerhus - det skal du vide som lejer
Påskefrokost og familiehygge, leg og vandring i naturen og plads til afslapning inden døre på en regnvejrsdag. Det skal et sommerhus gerne kunne byde på, når ferien kalder – og sådan er langt de fleste ferier. Men hvis alt alligevel ikke er, som du forventede, er det en god ide at være klædt på til at håndtere det.
Læs mere
-
Stormflodsramt – sådan er du dækket
Stormflodsordningen giver mulighed for erstatning for skader efter stormflod. Det kan snart blive aktuelt igen, da DMI har varslet forhøjet vandstand i store dele af Danmark. Hvis du får skader og bor i et område, der bliver stormflodsramt, kan du bruge denne guide.
Læs mere
Reklamationsretten gælder i 2 år
Købeloven giver dig to års reklamationsret, og det er ikke muligt at aftale en kortere frist, eller at reklamationsretten ikke gælder for alle dele af varen.
Fortrydelse og returret
Når du handler i en fysisk butik, er det op til sælgeren, om han vil tilbyde returret. Ved nethandel har du derimod som udgangspunkt 14 dages fortrydelsesret.
Gavekort og tilgodebeviser
Gavekort og tilgodebeviser forældes 3 år, efter at de er udstedt, medmindre der er aftalt en anden tidsfrist. Fristen må ikke være urimelig kort.