Skip navigation

Varemangel - dine rettigheder hvis der er ventetid på varen

Butikkerne melder i øjeblikket om mangel på bestemte varer. Det kan betyde længere leveringstid og ventetid. Vi har samlet svar på typiske spørgsmål om dine rettigheder, hvis varen ikke kan leveres eller er forsinket.

  • Varen skal leveres inden for 30 dage, medmindre andet er aftalt
  • Netbutikken må ikke trække pengene, før varen er sendt
  • Hvis netbutikken ikke kan levere varen, kan du hæve købet

Hvis du er blevet trukket for varen, selvom den ikke er dukket op, gælder charge back-reglerne. Det betyder, at din bank kan tilbageføre din betaling, hvis du ikke kan finde en løsning med netbutikken.

  • Hvis du har købt varen på nettet, kan du godt fortryde, selvom du endnu ikke har modtaget varen. Meddel netbutikken, at du ikke ønsker at få varen leveret
  • Hvis netbutikken ikke betaler pengene inden for 14 dage efter fortrydelsen, kan du kontakte din bank. Banken vil i mange tilfælde kunne føre pengene tilbage til din konto. Det er dog en forudsætning, at du har betalt med betalingskort eller en mobilbetalingsapp, hvortil der er knyttet et betalingskort
  • Hvis du har købt varen i en fysisk butik, vil dine muligheder for at fortryde afhænge af, om det er aftalt med butikken.
Hvis det slet ikke er muligt for butikken at levere varen, vil du i sidste ende kunne hæve købet.

Når du handler i en fysisk butik, er det ikke altid, at du kan fortryde dit køb. Det afhænger af, om butikken tilbyder retur- eller bytteret. Du kan dog have ret til at fortryde købet alligevel, hvis butikken ikke kan levere som aftalt.

Hvis du vil købe en vare, som butikken ikke har hjemme, så spørg, hvor lang ventetid der er på den. Butikken vil som udgangspunkt have 30 dage til at levere en vare, medmindre I aftaler andet.

Hvis varen er i restordre, og du vælger at forudbestille den, så vær opmærksom på, at du ikke behøver betale, før du modtager varen. Det er altid en god idé at lave en aftale med butikken om, hvor længe du maksimalt skal vente, så I er enige om, hvornår du kan opsige aftalen, hvis varen ikke dukker op.

Læs mere om returret ved køb i butik

Hvis du køber en vare på nettet, skal du være opmærksom på, at netbutikken ikke må trække pengene fra din konto, før varen er sendt.

Er der tale om en vare, som er fremstillet særligt til dig, kan netbutikken kræve, at du betaler hele eller dele af beløbet forud.

Der kan dog gælde andre regler for virksomheder, der hører hjemme i et andet EU-land.

Hvis du har handlet i en netbutik i Danmark eller et andet EU-land, skal butikken levere varen inden for 30 dage, fra du har bestilt den, medmindre I har aftalt andet.

Får du ikke varen leveret inden fristen, kan du sende en rykker til netbutikken, hvor du fastsætter en ny, rimelig leveringsfrist. Bemærk, at der ikke er et bestemt krav til, hvad en rimelig leveringsfrist er, fordi rimeligheden typisk vil afhænge af, hvad det er, du har købt.

Du kan først ophæve dit køb, hvis det viser sig, at netbutikken heller ikke leverer inden for den nye frist.

Læs mere om betaling ved køb på nettet her

Reklamationsretten på to år gælder først, fra du har modtaget varen - også hvis levering af varen er forsinket. Når reklamationsretten træder i kraft, har du krav på, at butikken hjælper dig, hvis varen har fejl eller mangler efter købeloven.

Hvis du vælger at købe et gavekort, som modtageren kan indløse, når varen igen er tilgængelig, så vær opmærksom på følgende:

  • Gavekort er som udgangspunkt gyldige i tre år, men der kan aftales en kortere frist, som dog ikke må være urimelig kort
  • Hvis gavekortet er elektronisk, kan modtageren som udgangspunkt få pengene udbetalt i op til et år efter, at gavekortet er udløbet. Et elektronisk gavekort er fx et plastickort med magnetstribe
  • Er gavekortet ikke elektronisk, kan modtageren som udgangspunkt ikke forlange at få pengene retur

De samme regler gælder, hvis du tager imod et tilgodebevis fra butikken.

Sidst opdateret 03.11.2021

KUNNE DU BRUGE SIDEN?