Tøj og sko

Tøj og sko får en hård medfart hver dag. Selvom sælgeren ikke kan gøres ansvarlig for, at tøjet eller skoene bliver slidt, kan du stille visse krav til kvaliteten.

Fortrydelsesret på tøj og sko

Køber du dit tøj eller dine sko i en fysisk butik, er det en god ide at spørge butikken, om de vil tage det retur, hvis du fortryder købet. Det er nemlig ikke en ret, du kan kræve, men en service som butikken kan vælge at tilbyde.

Hvis butikken tilbyder at bytte tøjet eller tage det retur, hvis du fortryder købet, så skal du huske på, at tøjet eller skoene skal leveres tilbage i væsentlig samme stand.

Du må gerne prøve det købte tøj for eksempelvis at se, om det passer sammen med noget af dit andet tøj eller for at vise det til folk, hvis mening du gerne vil høre. Men hvis du overvejer at fortryde dit køb, så er det ikke meningen, at du skal bruge tøjet.

Hvis tøjet virker som om, det har været brugt, når du kommer tilbage til butikken med det, så kan butikken nægte at tage det retur.

Det vil sige, at du bør undgå at gå med tøjet i længere tid, da det bliver krøllet og trukket ud af facon, når du går med det. Tøjet optager også hurtigt dufte fra både huden og fra sæbe, cremer og parfume.

Du bør også undgå at gå med sko eller støvler på asfalt eller andre underlag, der kan ridse sålerne. Skoene skal fremstå helt nye, hvis du vil levere dem tilbage.

Det er forretningen alene, der opstiller betingelserne for fortrydelsesretten.

Er tøjet købt på nettet?

Har du købt tøjet eller skoene på nettet i Danmark eller et andet EU-land, har du 14 dages fortrydelsesret. Din fortrydelsesfrist starter, når du har modtaget tøjet eller skoene.

Klager over sko

Har skoene en fejl, skal du først kontakte sælger og forsøge at løse problemet. Du skal ikke gå uden om sælgeren og klage direkte til fabrikken eller leverandøren.

  • Klag altid hurtigst muligt, når du opdager fejlen
  • Lad være med at bruge skoene, efter du har opdaget fejl eller skader
  • Tag kvitteringen med, når du klager

Bliver problemet ikke løst, kan du klage til Center for Klageløsning.

Når du klager over sko, støvler og andet fodtøj til Center for Klageløsning, skal du være opmærksom på:

Skoene skal koste mindst 650 kr.

Hvis din klage handler om fx forsåling, udblokning eller reparation af fodtøj, kan du normalt kun klage, hvis du skal betale mindst 650 kr. for ydelsen.

Koster ydelsen mindre end 650 kr., kan klagen måske behandles alligevel. Hvis reparationen fx har ødelagt et par dyre sko, og dit erstatningskrav derfor er på over 1000 kr., kan Center for Klageløsning se på sagen.

Er du i tvivl om din klage kan behandles, kan du kontakte Forbrugerhotlinen på tlf. 7240 5606.

Kan du forhandle om prisen?

Måske kan du få et nedslag i prisen på det nye tøj eller sko, hvis du spørger butikken om det.  

  • Tjek for fejl. Er der fejl på tøjet, og kan du leve med fejlen, så kan det være muligt at få et nedslag i prisen.
  • Skæve størrelser kan også give nedslag i prisen.
  • Ved du, hvad butikkens tøj koster på udsalg, så er det muligt, at du kan få tøjet til den pris.
  • Hvis du har brug for flere stykker tøj af samme slags, så er det muligt, at du kan få mængderabat.

Får du tøjet til en nedsat pris, så skal du være opmærksom på, om det har konsekvenser for en eventuel bytteret.


Hold dig opdateret
- abonnér på vores nyhedsbrev

Gør som mere end 15.000 danskere
- følg os på Facebook

Få aktuelle tips, råd og nyheder
- deltag i debatten på Twitter