Spam: Forbud mod elektroniske reklamer

Virksomheder må kun sende dig reklame på mail og sms, hvis du selv udtrykkeligt har bedt om det, og framelding skal være nem og gratis. Ellers er det spam.

Det er som udgangspunkt ulovligt for virksomheder at sende elektroniske reklamer. Du kan dog selv aktivt vælge, at du gerne vil modtage elektroniske reklamer på fx mails, sms eller fax.

Det er ikke nok, at du fx har:

  • købt noget på en hjemmeside
  • deltaget i en konkurrence, hvor det på forhånd er krydset af, at du gerne vil modtage reklamer
  • oplyst din mailadresse eller telefonnummer for at blive kontaktet i en anden anledning

Spam: Reglerne gælder kun reklamehenvendelser

De fleste henvendelser fra erhvervsdrivende til en forbruger er reklamer, der har til formål at sælge en vare eller en ydelse. Men også henvendelser, der bare har til formål at gøre opmærksom på virksomheden, kan være reklamer. Det kan altså være en reklame, selvom der ikke bliver annonceret for en konkret vare eller ydelse.

En flyttemeddelelse eller henvendelser om en løbende aftale, fx ændring af aftalevilkår eller en rykkerskrivelse, vil ikke blive anset for at være en reklame.

Hvis du tidligere har handlet med en virksomhed, må virksomheden godt bede dig om at bedømme handlen på en brugeranmeldelsesside, uden at det vil blive betragtet som reklame.

Undtagelser fra forbuddet mod spam

Der er få undtagelser, hvor en virksomhed gerne må ringe til dig eller sende dig reklamer via e-mail, sms eller fax. Undtagelserne gælder, uanset om du er registreret på Robinsonlisten eller ej. Robinsonlisten er det register, en erhvervsdrivende skal tjekke, før han udsender reklamer med navn og adresse på eller ringer forbrugere op.

Hvis firmaet indhenter dit udtrykkelige samtykke

Samtykket skal altid være:

  • Informeret: Det vil sige, at du aktivt skal sætte et kryds for at acceptere, at du gerne vil modtage elektroniske reklamer eller telefonopringninger. Det er ikke nok, at feltet, hvor du giver dit samtykke, er krydset af på forhånd.
  • Konkretiseret: Det skal tydeligt fremgå, hvilke reklamer du siger ja til at modtage. Fx kan der være et link til en liste eller en side, hvor det fremgår.

Virksomheden skal selv bevise, at det har indhentet dit samtykke. Det skal altid være nemt og gratis for dig at kalde dit samtykke tilbage.

Firmaet skal desuden oplyse dig om, hvordan du modtager reklamerne - om det er via mail, sms, brev eller telefonopkald.

Hvis du tidligere har købt noget hos virksomheden

Har du i forbindelse med et tidligere køb – og ikke en konkurrence - givet din mailadresse og telefonnummer til et firma, må det godt sende dig mails eller ringe dig op og reklamere for egne, lignende varer og ydelser. Virksomheden må ikke sende mails om andre typer varer fra hans eget sortiment eller reklamer for andre erhvervsdrivende.

En virksomhed må sende dig elektroniske reklamer for varer, der svarer til dem, du tidligere har købt hos virksomheden, hvis:

  • du har oplyst din elektroniske adresse – fx mailadresse eller telefonnummer - og klart og tydeligt er blevet gjort opmærksom på, at du fremover vil modtage reklamer
  • har haft mulighed for at fravælge reklamerne
  • du har mulighed for at fravælge reklamerne, hver gang du modtager dem

Nemt at afmelde mails og sms’er

Når du ikke længere ønsker at modtage elektroniske reklamer, skal det være nemt at melde dem fra igen. Hvis du fx modtager reklamemails, skal der i hver mail være en nem vejledning i, hvordan du melder fra. Det må ikke koste noget at melde reklamerne fra.

Klager over spam

Modtager du reklamer, selvom du har fravalgt det eller modtager du reklamer for varer, der ikke svarer til dem, du tidligere har købt, kan du klage til Forbrugerombudsmanden.

Sørg for at gemme eventuel dokumentation for, at du har frabedt dig elektroniske reklamer, hvis det er muligt. Gem også dokumentation for, at du har modtaget de uønskede henvendelser.

Anmeld spam til Forbrugerombudsmanden

ARTIKLER:

ANDRE EMNER:


Hold dig opdateret
- abonnér på vores nyhedsbrev

Gør som mere end 15.000 danskere
- følg os på Facebook

Få aktuelle tips, råd og nyheder
- deltag i debatten på Twitter