Skjult reklame

Det skal være tydeligt, når noget er en reklame. Ellers er det skjult reklame, og det er ulovligt. Du kan klage til Forbrugerombudsmanden.

Der vil være tale om skjult reklame, hvis en reklame ikke tydeligt fremstår som en reklame, men ligner noget andet, fx en journalistisk artikel eller en personlig anbefaling i fx blogindlæg, videoer på nettet eller statusopdateringer på de sociale medier.

Det vigtigste er, at du ikke må være i tvivl om det, når du ser en reklame.

Opdag skjult reklame på blogs og sociale medier

Hvornår er der gjort tilstrækkeligt opmærksom på, at en reklame på sociale medier og blogs er reklame? Ifølge Forbrugerombudsmanden vil en reklame fx være tilstrækkeligt markeret, hvis en af følgende markeringer står tydeligt i starten af teksten/på selve billedet:

  • ”REKLAME FOR (VIRKSOMHEDENS NAVN)”
  • ”DETTE INDLÆG ER BETALT AF (VIRKSOMHEDENS NAVN)”

Det er fx ikke nok, at markeringen står sidst i opslaget eller sammen med en lang række hashtags. Det er heller ikke nok, at virksomheden er nævnt i opslaget, eller at opslaget er markeret med ”Ad”. På fx Facebook og Instagram er det utilstrækkeligt, hvis virksomheden bare er tagget på et opslag om dens produkter. Opslaget skal klart markeres som reklame.

På YouTube vil en video være tilstrækkeligt markeret, hvis ”Reklame for (virksomhedens navn)” eller ”Denne video er betalt af (virksomhedens navn)” står tydeligt i både overskriften til videoen og starten af videoen.

Deler bloggeren opslag/videoer med en kommerciel hensigt på sin blog eller på Facebook, skal disse opslag også tydeligt markeres som reklame.

Forbrugerombudsmanden har lavet gode råd til bloggere, der gennemgår reglerne for skjult reklame

Klag over skjult reklame

Er der en kommerciel hensigt med et blogindlæg, opslag på Instagram mv, skal du tydeligt gøres opmærksom på, at det er en reklame, når du læser eller ser budskabet.

Det kan være svært at gennemskue, hvornår du møder en skjult reklame. Mistænker du noget for at være skjult reklame, kan du klage til Forbrugerombudsmanden.

Både mediet/bloggeren og virksomheden bag produktet kan blive ansvarlig for reklamen. Det samme gælder mediebureauet, som står bag en annonce, eller bureauet, som har formidlet kontakt mellem en virksomhed og en blogger eller kendt person.

Børn, unge og skjult reklame

Når det gælder børn og unge under 18 år, er der skærpede krav til, hvor tydeligt det skal fremgå, at der er tale om en reklame.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen står sammen med Forbrugerombudsmanden og Medierådet for Børn & Unge bag undervisningsmaterialet ”Social Star”, der skal lære folkeskolens 6. og 7. klasser at gennemskue skjult reklame på sociale medier.



Læs mere om ”Social Star” på Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens hjemmeside


Hold dig opdateret
- abonnér på vores nyhedsbrev

Gør som mere end 15.000 danskere
- følg os på Facebook

Få aktuelle tips, råd og nyheder
- deltag i debatten på Twitter