Køb af flybilletter

Tjek regler for ændringer og afbestillinger, når du køber flybilletter. Du har ingen lovbestemt fortrydelsesret, selvom billetterne er købt på nettet.

Det er en god idé at undersøge markedet godt, når du køber flybilletter. Du kan blandt andet følge disse gode råd:

  • Tjek prisen til og fra forskellige lufthavne
  • Undersøg regler for at aflyse eller ændre rejsedatoer. Mulighed for at aflyse eller ændre betyder ofte en højere pris
  • Tjek flere hjemmesider for gode slagtilbud. Tjek prisen på flyselskabets hjemmeside, før du bestiller på en bookingside
  • Undersøg, om to enkeltbilletter er billigere end en returbillet

På flyselskabernes hjemmesider kan du se, hvilke gebyrer selskabet opkræver. Tjek, om der er gebyrer for ydelser, du måtte tro, var en del af rejsens pris, fx bagage.

Tjek også regler for ændringer og afbestillinger. Du har ingen lovbestemt fortrydelsesret, selvom du køber flybilletterne på nettet.

Meget bagage eller bestemte pladser?

Har du meget bagage, ski, golfudstyr og lignende med, eller ønsker du et bestemt sæde eller ekstra benplads, kan du betale dig fra det.

Rejser du med mindre børn og tilhørende udstyr, kan du også få brug for ekstra ydelser, fx til klapvogne, mad og drikke og pladser ved siden af hinanden. Nogle flyselskaber giver mulighed for, at du, mod betaling, kan ændre navn på billetten, flyafgang og lignende.

Oplysninger om flyrejsen som du skal have

Når du bestiller en flyrejse eller anden persontransport på nettet, har du krav på at få en række oplysninger om den ydelse, du har bestilt, før du accepterer købet.

Du skal have oplysninger om:

  • Hvilken ydelse, du har bestilt
  • Den samlede pris inklusive alle skatter, afgifter og gebyrer

Det skal tydeligt fremgå af en tekst på hjemmesiden, at du, når du accepterer, binder dig til et køb med en betalingsforpligtelse.

Får du ikke oplysninger om samtlige omkostninger, skal du kun betale hovedydelsen og de omkostninger, du er blevet oplyst om ved købet.

Får du slet ingen oplysninger om din bestilling, eller at du har indgået en aftale med en betalingsforpligtelse, er du ikke bundet af aftalen.

Ingen lovbestemt fortrydelsesret på flybilletter

Når du handler på nettet, har du i langt de fleste tilfælde 14 dages fortrydelsesret. Men hvis du fx køber dine flybilletter via nettet, gælder fortrydelsesretten ikke. 

Da du ikke har fortrydelsesret, når du køber flybilletter på nettet, er det vigtigt, at du dobbelttjekker dato for ud- og hjemrejse og andre informationer såsom navn og destination.

Der skal være overensstemmelse mellem det navn, der står i dit pas og det navn, der står på din flybillet. Er der ikke det, kan du risikere, at flyselskabet afviser dig.

Læs flyselskabets aftalevilkår godt igennem, så du kan se, om du senere kan afbestille eller ændre aftalen, og hvad det eventuelt koster. Husk altid at printe aftalevilkårene ud, så du har dem, hvis der senere bliver problemer.

Flybilletter

Gebyrer og flybilletter

Et flyselskab eller et rejsebureau kan afkræve et gebyr, hvis de skal udføre forskellige services for dig, fx ændre navnet på din flybillet. Du skal være opmærksom på, at det ikke er alle billetter, du har ret til at få ændret.

Inden du køber din flybillet, så undersøg, hvilke gebyrer flyselskabet eller rejsebureauet opkræver, og hvor store gebyrerne er. Du kan finde information om det på selskabets hjemmeside.

Afkræver flyselskabet eller rejsebureauet et gebyr, må det ikke være urimeligt høj. Hvornår et gebyr er urimeligt højt, beror altid på en konkret vurdering.

Der kan være forskel på, hvor meget det enkelte flyselskab eller rejsebureau tager i gebyrer. Tjek eventuelt gebyrerne hos flere flyselskaber eller rejsebureauer, inden du køber din billet.

Tjek flybilletten, når du modtager den

Det kan blive afgørende for din rejse, at du tjekker din billet, så snart du modtager den.

Er dit navn stavet forkert, så det ikke er i overensstemmelse med dit pas, kan du blive nægtet boarding. Vær særlig opmærksom, hvis der indgår 'æ', 'ø', 'å' eller 'ü' i dit navn.

Bliver du nægtet boarding, fordi der er fejl på din billet, er du ikke omfattet af EU’s regler om boardingafvisning.

Hvilket betalingskort betaler du rejsen med?

Handler du på en dansk hjemmeside, kan det være nærliggende at vælge Dankortet som betalingskort. Men i Danmark er Dankortet ligestillet med kontanter, og det betyder, at du ikke kan få banken til at trække pengene tilbage, hvis virksomheden går konkurs.

Internationale kort er fx MasterCard, American Express og Diners Club. Visadelen på dit Visa/Dankort er også et internationalt kort, og det bruger du pr. automatik, når du handler på en udenlandsk hjemmeside.

Har du betalt med et internationalt kort, kan banken eller kortudstederen føre dine penge tilbage til din konto, hvis virksomheden går konkurs.

Nogle betalingskort kan have en tilknyttet aftale, fx en rejseforsikring. Rejseforsikringen træder i nogle tilfælde kun i kraft, hvis du betaler rejsen med det kort, aftalen er knyttet til. Tjek vilkårene for rejseforsikringen, før du køber en anden rejseforsikring.

Må flyselskabet annullere hjemrejsebilletten?

Din hjemrejsebillet skal kunne bruges – også selvom du ikke brugte udrejsebilletten. Et standardvilkår om, at hjemrejsen bliver annulleret, hvis udrejsen ikke bruges, er typisk ikke gyldigt.

Når du rejser med fly, skal du opfylde de krav, flyselskabet stiller, fx til hvornår du senest skal være klar i lufthavnen.

Bliver du uberettiget afvist, når du vil rejse hjem, fordi du ikke har brugt udrejsebilletten, skal du straks klage til flyselskabet, der har annulleret din billet.

Hjælper det ikke, og må du købe en ny flybillet, kan du efterfølgende kræve dine rimelige og nødvendige udgifter erstattet.

Du vil kun kunne få erstattet en rimelig merudgift, så du skal sørge for, at de udgifter du har på grund af den annullerede billet, ikke bliver urimeligt høje. Det gælder også, hvis det fx bliver nødvendigt med en ekstra overnatning.

Disse regler gælder kun for billetter, der er omfattet af dansk lov. Du skal være opmærksom på, at det samme ikke nødvendigvis gælder, hvis du har købt billetter, som er omfattet af et andet EU lands regler.

Regler: Flyrejse hvis du er gravid

Der er grænser for, hvor langt henne du må være i din graviditet, når du skal rejse med fly.

Ifølge reglerne fra IATA, ruteluftfartsselskabernes internationale brancheorganisation, bør gravide ikke flyve i de sidste uger af deres graviditet.

Tjek altid flyselskabets hjemmeside, før du skal ud at flyve. Flyselskabet fastsætter selv betingelserne for, hvornår du som gravid er for langt henne i din graviditet til at kunne rejse med fly.

Vær opmærksom på, at flyselskabet kan kræve, at du har en lægeerklæring med eller har udfyldt en særlig formular. Undersøg, om flyselskabet stiller krav om, hvor gammel lægeerklæringen må være. Vær også opmærksom på, at flyselskabet kan kræve, at lægeerklæringen skal være på engelsk.

Kabinepersonalet og kaptajnen har ret til at afvise gravide, hvis de vurderer, at der er risiko for komplikationer under flyrejsen.

Sidst opdateret 27.02.2018