Skip navigation

Bestilling af hotel og feriebolig – det skal du være opmærksom på

Få altid en skriftlig aftale med udlejer eller bureau, når du fx bestiller hotel eller feriebolig til rejsen. Bestiller du via en bookingside, så undersøg, hvem du indgår aftalen med.

Der er flere måder, du kan bestille fx hotel eller feriebolig på:

  • direkte hos hotellet, feriecentret eller udlejningsbureauet mv.
  • via bookingsider på nettet

Overnatningen kan også indgå som en del af en pakkerejse.

Læs mere om pakkerejser

Bestilling af hotel og feriebolig på bookingsider – det skal du være opmærksom på

Hvis du søger efter hotelophold eller ferieboliger på nettet, vil du ofte støde på annoncer fra såkaldte bookingsider. En bookingside er en portal, hvor du kan finde og bestille overnatning hos forskellige udbydere.

Hvis du bruger en bookingside til at søge efter tilbud på hotel eller feriebolig, er det en god idé at være opmærksom på følgende:

  • Hvordan rangordnes søgeresultaterne? Er det fx efter pris? Placering? Eller står ”anbefalet” øverst? Vær opmærksom på, at virksomhederne kan betale for at blive fremhævet i din søgning, fx ved at du ser deres produkt øverst.
  • Er det billigst at bestille via bookingsiden eller direkte hos hotellet/feriecentret?
  • Hvem indgår du aftalen med? Er det bookingsiden eller hotellet? Det har betydning for, hvem du skal henvende dig til, hvis der opstår problemer med bookingen. Hvis bookingsiden ikke sælger hotel- eller ferieophold i eget navn, men blot er formidler/mellemled eller agent, skal det tydeligt fremgå, at bookingsiden ikke er ansvarlig. Hvorvidt sådan et forbehold er gyldigt, vil bero på en konkret vurdering.
  • Hvilke gebyrer skal du evt. betale, hvis du fx vil ændre din bestilling?
  • Hvilke virkemidler bruger bookingsiderne i deres markedsføring? Det kan fx være udsagn som ”book nu”, ”3 tilbage”, ”Spar xx procent”, gæsteanmeldelser mv. Lad dig ikke presse af disse udtryk.
  • Betal med betalingskort. Så kan du lave en kortindsigelse, hvis varen eller ydelsen ikke bliver leveret. Hvis du har betalt med et internationalt kreditkort, kan du gøre indsigelse via din bank, hvis du har penge til gode hos en virksomhed, der er gået konkurs

Du har ingen fortrydelsesret ved booking af hotel og feriebolig

Når du handler på nettet, har du i langt de fleste tilfælde 14 dages fortrydelsesret. Men hvis du fx booker hotel eller feriebolig via nettet, gælder fortrydelsesretten ikke.

Da du ikke har fortrydelsesret, er det vigtigt, at du dobbelttjekker dato for din booking. Læs også hotellet eller feriecentrets aftalevilkår godt igennem, så du kan se, om du senere kan afbestille eller ændre aftalen, og hvad det eventuelt koster. Tjek, om det er muligt at booke opholdet med en særlig afbestillingsret eller garanti. Husk altid at printe aftalevilkårene ud, så du har dem, hvis der senere opstår problemer.

Undgå fejlbooking på udenlandske hjemmesider

Hvis du søger efter en feriebolig på udenlandske hjemmesider, så vær forsigtig med at indtaste navn, adresse eller mail, før du er sikker på, at du vil købe den pågældende ydelse.

I nogle lande, fx Tyskland, er det normalt, at du bestiller uden at betale med betalingskort. I stedet får du en opkrævning med post eller på mail.

Du skal være opmærksom på, at selvom du ikke har indtastet dine kortoplysninger eller betalt depositum, kan du godt have foretaget et køb. Selvom du får afgivet ordren uden at være klar over det eller ved en fejl, så er ordren bindende. Du kan ikke fortryde købet, hvis ikke det står i aftalebetingelserne.

Klager over hotellet, feriecentret mv.

Hvis du er utilfreds med dit ophold, eller du mener, at der er mangler ift. hvad du blev lovet, skal du straks klage til den, du har indgået aftalen med:

  • Hvis hotelopholdet/ferieboligen er købt som en del af en pakkerejse, skal du både kontakte rejseudbyderen og hotellet/feriecentret
  • Hvis hotelopholdet/ferieboligen er bestilt separat, skal du kontakte hotellet/feriecentret

Det er vigtigt, at hotellet, feriecentret mv. får mulighed for at rette op på manglerne, så ulempen bliver så lille for dig som muligt.

Det er vigtigt, at du skriftligt kan dokumentere, at du har klaget til hotellet, feriecentret mv. på rejsemålet. Hvis ikke problemet bliver løst, og det senere bliver nødvendigt at indlede en klagesag, er det vigtigt, at du har skriftlig dokumentation.

Du bør også følge op på en eventuel afhjælpning, hvis problemet stadig ikke bliver løst. Gør det på skrift.

Kan I ikke blive enige om en løsning, eller mener du, at du har krav på økonomisk kompensation, må du gå videre med din klage.

  • Hvis opholdet er bestilt som en del af en pakkerejse, kan du klage til Pakkerejse-Ankenævnet.
  • Hvis du har booket sommerhus, kan du kontakte Ankenævnet for Feriehusudlejning.
  • Hvis du har booket ophold på hotel eller feriecenter, kan du kontakte Ankenævnet for Hotel, Restaurant og Turisme.
  • Hvis du har booket hotel eller feriebolig hos en virksomhed, der hører hjemme i et andet EU-land, kan du kontakte Forbruger Europa

Hvis du har booket overnatning hos en privat, og der opstår problemer

Hvis der opstår problemer med en overnatning, du har booket hos en privatperson, skal du kontakte den private udlejer. Hvis overnatningen er booket via en bookingside, så kontakt også bookingsiden.

Hvorvidt bookingsiden alene fungerer som formidler af aftalen og ikke påtager sig et ansvar for pris og kvalitet, vil bero på en konkret vurdering. Hvis det ikke fremgår tydeligt af bookingsiden, at den alene er formidler, kan bookingsiden i nogle tilfælde gøres ansvarlig, hvis ydelsen ikke bliver leveret eller er mangelfuld.

Hvis du har booket overnatningen hos en privatperson, kan du ikke gå til et ankenævn med din klage. I stedet må du gå til domstolene.

Sidst opdateret 08.06.2021

KUNNE DU BRUGE SIDEN?