Skip navigation

Betaling med mobilen

Du kan betale via din mobil, fx MobilePay, Google Pay og Apple Pay, i butikker og på nettet. Forretningen må ikke opkræve et gebyr, hvis betalingstransaktionen er knyttet til et almindeligt forbrugerbetalingskort, der er udstedt i EU, fx et dansk betalingskort.

mobil

Hvis du betaler via din mobil, fx via Mobile Pay, Google Pay eller Apple Pay, må butikken ikke opkræve et gebyr, hvis betalingstransaktionen er knyttet til et almindeligt privat betalingskort, som er udstedt i EU, fx et dansk udstedt betalingskort. Det gælder, uanset om du bruger den mobile betalingsløsning på nettet eller i en fysisk butik.

Omvendt må butikken godt opkræve et gebyr, hvis den mobile betalingsløsning er baseret på en konto-til-konto overførsel, hvor pengene overføres direkte fra kundens konto til butikkens konto.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har erfaret, at nogle forbrugere, der har knyttet deres dansk udstedte betalingskort til løsninger som for eksempel Apple Pay og Google Pay, kan opleve problemer med ulovlige gebyrer for deres betalinger. Typisk skyldes det, at betalingerne i de tilfælde fejlagtigt registreres som betalinger med kort udstedt uden for EU, selvom den mobile løsning har tilknyttet et kort udstedt i EU.

Hvis du betaler med Google Pay og Apple Pay, så tjek kvitteringen, når du har betalt. På kvitteringen vil det fremgå, hvis du er blevet opkrævet et gebyr i forbindelse med betalingen.

Hvis du opdager, at du er blevet opkrævet et ulovligt kortgebyr, når du har betalt med fx Google Pay eller Apple Pay, kan du klage til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. Det gør du ved at sende en mail til kfst@kfst.dk. Vedhæft gerne dokumentation fx i form af en regning eller en kvittering.

På kfst.dk kan du se ofte stillede spørgsmål om opkrævning af gebyrer

Gode råd om mobilbetaling:

  • Udvælg det eller de betalingsmuligheder, du vil knytte til mobilen
  • Sæt dig ind i, hvilke regler der gælder for betalingssystemet
  • Vær opmærksom på, om der er trukket et gebyr for betalingen. Hvis betalingstransaktionen er tilknyttet et almindeligt privat betalingskort udstedt i EU, vil det være ulovligt, hvis virksomheden opkræver et gebyr
  • Hold øje med dine konti og dine kvitteringer
  • Gem dine SMS-kvitteringer for dine køb
  • Hav styr på, hvordan du anmelder eventuelt misbrug
  • Sæt tastaturlås på din mobil
  • Sæt saldokontrol på dit barns mobil, og vær særlig opmærksom, hvis du vil knytte en betalingsmulighed til dit barns mobil

Min mobil er blevet misbrugt – hvad gør jeg?

Som hovedregel kan du forvente, at mobilselskabet eller banken hæfter, hvis din mobil bliver misbrugt. Kun hvis der skal benyttes en særlig, personlig kode for at anvende mobiltelefonen, kan du selv hæfte helt eller delvis for et misbrug.

En særlig, personlig kode er en kode, du skal taste ind umiddelbart i forbindelse med et køb. Koden skal desuden tastes ind ved hvert eneste køb. Fuldstændigt som vi kender det fra en dankortterminal. Det er altså ikke tilstrækkeligt, at koden tastes ind en enkelt gang og dermed giver adgang til flere køb.

Tastaturlås på mobilen

En tastaturlås på mobilen kan formentlig ikke anses at være ”en særlig, personlig kode”, da den jo kun skal tastes ind en enkelt gang for at åbne mobilen. Det betyder, at du som udgangspunkt ikke hæfter for et misbrug, selvom tastaturlåsen har været slået til.

Luk straks mobiltelefon eller konto

I det øjeblik du opdager, at din mobil er væk eller har været misbrugt, skal du straks lukke for mobiltelefonen og alle de betalingsmuligheder, der er knyttet til mobiltelefonen.

Hvis du undlader at lukke for mobilen og betalingsmulighederne, selvom du ved, at et misbrug er muligt eller allerede har fundet sted, kan du hæfte helt eller delvis for misbruget.

Henvend dig straks til mobilselskabet eller banken, hvis der er betalinger, du ikke kender til.

Penge overført til en forkert person

Har du ved en fejl gennemført betaling til en forkert person eller virksomhed via en mobilapplikation, fx MobilePay, kan du ikke fortryde overførslen.

Det er dit ansvar at sikre, at telefonnummer, navn og beløb er korrekt, inden du gennemfører betalingen.

Vil du have pengene retur, skal du selv kontakte modtageren. Vil virksomheden eller personen ikke tilbageføre pengene, kan du i sidste ende anlægge en sag mod modtageren.

Læs mere om uønskede køb af apps

Sidst opdateret 22.09.2020

Kunne du bruge siden?