Skip navigation

Betaling med mobilen

Du kan betale via din mobil, fx MobilePay og Apple Pay, i butikker og på nettet. Her kan du læse mere om sikkerheden, når du betaler med mobilen.

mobil

Som hovedregel kan du forvente, at mobilselskabet eller banken hæfter, hvis din mobil bliver misbrugt. Kun hvis der skal benyttes en særlig, personlig kode for at anvende mobiltelefonen, kan du selv hæfte helt eller delvis for et misbrug.

En særlig, personlig kode er en kode, du skal taste ind umiddelbart i forbindelse med et køb. Koden skal desuden tastes ind ved hvert eneste køb. Fuldstændigt som vi kender det fra en dankortterminal. Det er altså ikke tilstrækkeligt, at koden tastes ind en enkelt gang og dermed giver adgang til flere køb.

Tastaturlås på mobilen

En tastaturlås på mobilen kan formentlig ikke anses at være ”en særlig, personlig kode”, da den jo kun skal tastes ind en enkelt gang for at åbne mobilen. Det betyder, at du som udgangspunkt ikke hæfter for et misbrug, selvom tastaturlåsen har været slået til.

Luk straks mobiltelefon eller konto

I det øjeblik du opdager, at din mobil er væk eller har været misbrugt, skal du straks lukke for mobiltelefonen og alle de betalingsmuligheder, der er knyttet til mobiltelefonen.

Hvis du undlader at lukke for mobilen og betalingsmulighederne, selvom du ved, at et misbrug er muligt eller allerede har fundet sted, kan du hæfte helt eller delvis for misbruget.

Pas på din mobil

Selvom du måske ikke selv hæfter for et misbrug, kan du undgå meget besvær, hvis du passer på din mobiltelefon lige så godt, som du passer på dine nøgler og betalingskort.

Sæt tastaturlås på din mobil, så den automatisk låser kort efter brug. Det nedsætter risikoen for misbrug.

Hold løbende øje med din mobilregning og de konti, du har knyttet til mobil, så du kan gribe ind, hvis der bliver trukket beløb, du ikke kender til. Henvend dig straks til mobilselskabet eller banken, hvis der er betalinger, du ikke kender til.

Penge overført til en forkert person

Har du ved en fejl gennemført betaling til en forkert person eller virksomhed via en mobilapplikation, fx MobilePay, kan du ikke fortryde overførslen.

Det er dit ansvar at sikre, at telefonnummer, navn og beløb er korrekt, inden du gennemfører betalingen.

Vil du have pengene retur, skal du selv kontakte modtageren. Vil virksomheden eller personen ikke tilbageføre pengene, kan du i sidste ende anlægge en sag mod modtageren.

Gode råd om mobilbetaling:

  • Sæt tastaturlås på din mobil
  • Sæt dig ind i, hvilke regler der gælder for betalingssystemet
  • Tjek, om du skal betale gebyrer
  • Hold øje med dine konti og din telefonregning
  • Gem dine SMS-kvitteringer for dine køb
  • Hav styr på, hvordan du anmelder eventuelt misbrug
  • Udvælg det eller de betalingsmuligheder, du vil knytte til mobilen
  • Sæt saldokontrol på dit barns mobil
  • Vær særlig opmærksom, hvis du vil knytte en betalingsmulighed til dit barns mobil

Læs mere om uønskede køb af apps

Sidst opdateret 30.01.2020

Kunne du bruge siden?

ANDRE EMNER:


 brev1Få ny viden om forbrugerområdet
 - tilmeld dig vores nyhedsbrev

Facebook Gør som mere end 17.000 danskere
 - følg os på Facebook

Twitter
 Få aktuelle tips, råd og nyheder
 - deltag i debatten på Twitter

hammerSe afgørelser fra Forbrugerklagenævnet