Betalingskort og fjernsalg

Betaler du med betalings- eller kreditkort ved at indtaste kortnummer, udløbsdato og kontrolcifre, skal banken tilbageføre pengene til din konto i en række tilfælde.

  • hvis varen eller ydelsen ikke bliver leveret
  • hvis sælgeren opkræver mere end det aftalte beløb
  • hvis der er hævet på din konto uden din tilladelse

Skal banken tilbageføre pengene, er det vigtigt, at du er aktiv i sagen. Kontakt straks banken, hvis du har problemer med fx at få penge retur ved fortrydelse. Sælgeren bør ikke trække pengene, før varen er afsendt, eller ydelsen er leveret.

Telefonsalg: Betaling med betalingskort

Som forbruger kan du komme ud for, at du skal give oplysningerne om dit kortnummer, udløbsdato og kontrolcifre over telefonen, hvis der er tale om et telefonsalg.

Betalingskortoplysninger står på kortets for- og bagside og betragtes ikke som hemmelige eller fortrolige, men udlevering af betalingskortoplysninger skal ske med varsomhed, da de muliggør gennemførsel af betalingstransaktioner.

Nethandel: Visa-kort og MasterCard

Når du betaler med et Visa/dankort, Visa Electron, MasterCard eller et Maestro-kort, kan du komme ud for, at butikken forlanger, at du har en Verified by Visa-kode eller en MasterCard SecureCode.

Den ekstra kode er en sikkerhedsstandard, der er oprettet af de to internationale kortorganisationer. Koden skal sikre, at fremmede ikke kan misbruge oplysningerne på dit betalingskort.

Du kan selv oprette din kode på Nets’ hjemmeside, hvor du også kan læse mere om ordningen.

Tjek beløbet på din konto

Når du har betalt en vare eller ydelse med dit betalingskort, er det vigtigt, at du tjekker, at det er det rigtige beløb, der bliver trukket på kontoen. Bliver der trukket for meget, skal du kræve pengene retur fra sælgeren og samtidig informere banken om, at du har et problem. Tilbagebetaler sælgeren ikke beløbet, kan banken føre pengene tilbage til din konto.

Bliver netkøbet ikke leveret?

Bliver pengene trukket, men bliver varen ikke leveret inden for den aftalte frist, kan du vælge at bruge din fortrydelsesret. I det tilfælde skal du klart og tydeligt meddele sælgeren, at du ikke længere ønsker at modtage varen. Det kan fx ske i et brev eller via en mail. Når sælgeren har modtaget din besked, skal du inden for en frist på 14 dage have dine penge retur. Sker det ikke, kan banken føre pengene tilbage til din konto.

Det er vigtigt, at du kan bevise, at du aktivt har forsøgt at få dine penge retur, fx ved at fremvise udskrifter af mails eller kopier af breve med kvittering fra postvæsenet, der beviser, at brevene er afsendt.

Husk at reagere

Lader du tiden gå uden at foretage dig noget, eller kan du ikke bevise, at du har foretaget dig noget, kan du risikere, at pengene vil være tabt. Du kan risikere, at banken vil afvise dit krav om tilbageførsel, hvis der er gået for lang tid. Nægter banken at tilbageføre penge, du mener at have krav på, kan du klage til Pengeinstitutankenævnet.

Kunne du bruge siden?