Billetter til sport og kultur

Køb som udgangspunkt din billet hos en autoriseret udbyder. Så er du bedst sikret. Falder du for et godt tilbud fra en billethaj, risikerer du, at det bliver dyrt.

Autoriseret billetbureau

De autoriserede billetbureauer har et vist antal billetter til salg. Køber du din billet der, er du sikker på, at den er ægte, og at den gælder til den plads, du har bestilt.

Når du har købt din billet og står med den i hånden, ophører bureauets ansvar. Du kan derfor kun klage til billetudbyderen, hvis der opstår problemer i forbindelse med bestilling, betaling og levering af billetten.

Kan du ikke blive enig med billetudbyderen, kan du klage til Center for Klageløsning.

Køber du billetten af en privatperson?

Hvis man vælger at købe billetter af en privatperson, skal man tænke sig godt om. Det er fx ulovligt i Danmark at sælge billetter dyrere, end de er købt. Man kan heller ikke bede om hjælp hos Center for Klageløsning, der kun kan tage sager om handler mellem virksomheder og forbrugere.

Pas på billethajer

Når de autoriserede billetformidlere melder alt udsolgt til store koncerter og sportsbegivenheder, er det fristende at prøve at skaffe billetter via andre kanaler. Men vogt dig for billethajerne. Det kan blive både dyrt og ærgerligt at havne i gabet på sådan en.

Billethaj sport

For med jagten efter en eftertragtet billet på det private marked følger risikoen for at betale for meget for den, at få dårlige pladser, ikke at få billetten eller i sidste ende, at billetten er falsk. I så fald har du betalt dyrt for absolut ingenting.

Sørg altid for at få sælgerens kontaktoplysninger, hvis du køber billetter privat.

Og husk, når du handler med en privatperson, kan du ikke klage over salget til Center for Klageløsning, da det ikke behandler klager, hvor sælgeren er en privatperson. I stedet må du gå til domstolene.

Gebyrer på billetkøb

Når du køber billetter til sportsbegivenheder, koncerter og andre arrangementer, vil du ofte blive opkrævet et eller flere gebyrer. Billetudbyderne skal oplyse tydeligt om gebyrerne og deres størrelse. De ligger typisk på 10-20 kroner pr billet.

Antallet af gebyrer og størrelsen af dem afhænger af, hvor du køber din billet, og om du skal have den tilsendt med posten, selv henter den eller printer den ud.

Er gebyret oplyst som en separat post på billetten, vil du ikke få gebyret tilbage, hvis arrangementet bliver aflyst, og du i øvrigt har krav på at få billetprisen refunderet.

Er gebyret inkluderet i billetprisen og ikke oplyst separat, har du krav på at få det fulde beløb retur, hvis arrangementet bliver aflyst, og billetten bliver refunderet.

Vil du sælge din billet?

Ønsker du at sælge din billet, skal du være opmærksom på, at det er ulovligt at videresælge billetter til fx koncerter og sportsbegivenheder i Danmark til en højere pris, end de oprindeligt har kostet. Det gælder inklusive gebyrer og andre udgifter. Overtræder du loven, kan du straffes med bøde.

Er der fx tale om sponsorbilletter, som du har fået gratis, fx en præmie fra en konkurrence, du har deltaget i, må du gerne forære billetterne væk, men ikke videresælge dem.

Billetter og aflysninger

Når det arrangement, du har billetter til, bliver aflyst, har du forskellige rettigheder, afhængig af om årsagen til aflysningen er dårligt vejr, konkurs eller andre forhold.

Arrangørerne af udendørs arrangementer som fx teaterstykker eller koncerter vil normalt tage forbehold, fx på billetten, for at forestillingen kan blive aflyst eller afbrudt, hvis det fx regner eller tordner.

Hvis arrangementet bliver helt aflyst, vil du normalt have ret til at få din billet refunderet eller byttet til en anden dag.

Bliver arrangementet afbrudt efter start, vil dine muligheder for at få pengene retur eller et eventuelt afslag i prisen blandt andet afhænge af, om arrangøren har taget et forhold, og hvad der i øvrigt er aftalt.

Billetkøb og fortrydelsesret

Du har ikke fortrydelsesret, når du køber billetter til sportsbegivenheder, koncerter og andre arrangementer. Heller ikke hvis du har købt dem på nettet, hvor du har fortrydelsesret i en række andre køb.

Klager over koncerter, teaterforestillinger og sportsarrangementer

Er du utilfreds med noget under fx en koncert eller en teaterforestilling, skal du kontakte arrangøren med det samme, så han har mulighed for at løse problemet.

Mens du må acceptere, at der fx er lidt skubben og masen under en koncert, er det ikke alt, du bare skal acceptere. Det kan være, at der står en søjle i vejen, så du ikke kan se scenen, eller at du har fået en ståplads i stedet for en siddeplads. Der er nogle vigtige huskeregler, når du vil klage:

  • Kontakt arrangøren med det samme

Er der problemer med de fysiske forhold under koncerten/teaterforestillingen, er der fx dårligt udsyn til scenen, skal du kontakte en repræsentant for arrangøren, fx en vagt ved indgangen, med det samme.

Arrangøren skal have mulighed for at rette op på problemet hurtigst muligt, fx ved at finde en anden plads til dig.

Hvis du ikke klager til arrangøren undervejs, kan du have mistet din ret til efterfølgende fx at få et afslag i prisen eller dine penge retur.

  • Hvis arrangøren ikke kan hjælpe dig til koncerten/teaterforestillingen

Du kan muligvis være berettiget til at få et afslag i prisen eller at få dine penge retur.

Klag derfor skriftligt til arrangøren, fx per mail, når du kommer hjem. Husk at gemme en kopi af din klage, så du senere kan dokumentere, at du har klaget.

  • Kontakt Center for Klageløsning

Kan du ikke blive enig med arrangøren, har du mulighed for at klage til Center for Klageløsning. Det kræver dog, at din billet har kostet over 1.000 kroner, eller at du har købt flere billetter på én gang, som tilsammen har kostet over 1.000 kroner.

Center for Klageløsning kan kun kan tage stilling til faktiske fejl, fx at du har fået en ståplads i stedet for en siddeplads.

Rejser til fodboldkampe

Skal du fx til koncert eller fodboldkamp i udlandet, kan det være en fordel for dig at bestille en pakkerejse. Det er en rejse, der både omfatter billetter til arrangementet, flyrejse og overnatning.

Køber du en kombineret rejse hos et rejsebureau, kan rejsen være omfattet af reglerne for pakkerejser. Det kræver dog, at rejsen varer mindst 24 timer, eller at den omfatter en overnatning.

Er rejsen omfattet af lov om pakkerejser, er du bedre stillet, hvis der opstår problemer under rejsen, eller hvis dit fly fx bliver aflyst. Du har også lettere ved at afbestille rejsen, end hvis du har købt alle dele separat.

Læs mere om pakkerejser her

Sidst opdateret 19.10.2018

Kunne du bruge siden?

ARTIKLER:

ANDRE EMNER:


nyhedsbrevHold dig opdateret
- abonnér på vores nyhedsbrev

FacebookGør som mere end 16.000 danskere
- følg os på Facebook

TwitterFå aktuelle tips, råd og nyheder
- deltag i debatten på Twitter