Skip navigation

Gaming og pengespil

Køber du og downloader spil på nettet? Så læs mere om, hvad du skal være opmærksom på.

spil

Gaming

Hvis du køber og downloader spil på nettet, skal du først og fremmest være sikker på, hvem du handler med.

Du bør fx tjekke virksomhedens fysisk adresse, mailadresse, telefonnummer, CVR-nummer (Det Centrale Virksomhedsregister) mm. 

Betal dine spil med betalingskort. Hvis spillet ikke dukker op, kan banken føre pengene tilbage på din konto.

Vær opmærksom på, om der kan tilkøbes yderligere effekter til spillet. De bliver som regel betalt med det betalingskort, du brugte, da du købte spillet, og som er knyttet til din konto hos spilvirksomheden. Det kan derfor være svært at overskue, hvor mange penge du bruger på spillet.

Det kan også være svært at håndtere de mulige tilkøb for børn. Læs mere om børn og køb af apps.

Som udgangspunkt har du 14 dages fortrydelsesret, når du handler på nettet i EU. Men når du køber digitalt indhold, så kan din fortrydelsesret ophøre, når du begynder at downloade spillet. Fortrydelsesretten bortfalder dog kun, hvis du har givet samtykke til at begynde at downloade, og at du mister din fortrydelsesret, når downloading begynder.

Hvis spillet ikke virker, når du har downloadet det, skal du først og fremmest kontakte netbutikken. Kan I ikke blive enige, kan du gå videre med din klage til Center for Klageløsning. For at Center for Klageløsning kan behandle din klage, skal spillet have kostet mere end 1.050 kroner.

Læs mere om det offentlige forbrugerklagesystem

Har du købt spillet i en netbutik, som hører hjemme i et andet EU-land, Island eller Norge – men ikke i Danmark – kan du kontakte Forbruger Europa for hjælp og vejledning.

Læs mere hos Forbruger Europa

Nye regler: Levering af digitalt indhold og digitale tjenester

Fra den 1. januar 2022 ændres købeloven, så den fremover også omfatter aftaler om levering af digitalt indhold og digitale tjenester samt varer med digitale elementer.

Digitalt indhold er fx apps, lyd- og videofiler, digitale spil som fx mobilspil, e-bøger mv.

Det digitale indhold skal leveres uden unødig forsinkelse. Det vil sige, at det skal leveres umiddelbart efter købet, medmindre du har aftalt andet med sælgeren. Det er leveret, når det er gjort tilgængeligt for dig.

Hvis det digitale indhold leveres på et fysisk medium, fx på en cd/dvd, skal sælgeren levere salgsgenstanden uden unødig forsinkelse, dog senest inden for 30 dage efter du har indgået købsaftalen, medmindre I har aftalt andet.

Hvis du har købt en vare med digitale elementer, fx en spillekonsol, er varen som udgangspunkt leveret, når du har modtaget den, og de digitale elementer er tilgængelige.

Hvis leveringen bliver forsinket, vil du i sidste ende kunne hæve købet, hvis forsinkelsen fx er væsentlig, hvis sælger ikke reagerer på dine rykkere, eller det tydeligt fremgår, at sælgeren ikke vil levere.

Opdateringer

Hvis du har købt digitalt indhold, som løbende skal leveres, skal sælgeren sørge for, at du i den aftalte leveringsperiode får besked om og får leveret opdateringer, som er nødvendige for, at produktet kan holdes fri for mangler. Det kan fx være sikkerhedsopdateringer.

Hvis der er tale om en vare med digitale elementer, skal du have leveret opdateringerne i den aftalte leveringsperiode – dog i mindst to år.

Opdateringerne skal herudover leveres i en periode, som er rimelig i forhold til, hvilket produkt der er tale om.

Når du modtager opdateringerne, er det vigtigt, at du installerer dem inden for en rimelig frist.

Hvis sælger har oplyst dig om opdateringerne, og om konsekvenserne af, at du ikke installerer opdateringerne, og der ikke er mangler i vejledningen, vil sælgeren ikke være ansvarlig for eventuelle mangler, der skyldes, at du ikke har opdateret produktet.

Nyeste version

Medmindre I har aftalt andet, skal du have leveret det digitale indhold /den digitale tjeneste i den nyeste version på tidspunktet, I indgik aftalen.

Reklamationsfrist

Når du køber en vare, gælder der som udgangspunkt en reklamationsfrist på to år.

Hvis der er tale om digitalt indhold/ digitale tjenester eller digitalt indhold i en vare med digitale elementer, som du løbende får leveret hen over en periode, gælder der dog særlige regler. I disse tilfælde vil du kunne klage over mangler:

  • ved udløbet af leveringsperioden for varer med digitale elementer og
  • i andre tilfælde op til to måneder efter, at leveringsperioden er udløbet.

Det vil sige, er der tale om en vare med digitale elementer, fx en spillekonsol, vil reklamationsfristen for de digitale elementer først udløbe, når leveringen er sket.

Er der tale om løbende levering af digitalt indhold eller digitale tjenester, fx et digitalt spil, vil reklamationsfristen først udløbe, to måneder efter, at sidste levering er sket.

De nye regler for digitalt indhold/digital tjenester gælder for aftaler om levering af digitalt indhold/digitale tjenester, herunder varer med digitale elementer, som du får leveret efter 1. januar 2022, selvom købsaftalen er indgået før den 1. januar 2022.

Læs mere om reklamationsretten

Spil om penge

Spillesider skal have tilladelse fra Spillemyndigheden, der er en styrelse under Skatteministeriet, til at udbyde onlinespil i Danmark, hvor der spilles om penge. Det kan fx være kasinospil (poker, gevinstgivende spilleautomater, roulette osv.). En tilladelse gælder for indtil fem år ad gangen.

På forsiden af spiludbyderens hjemmeside vil det fremgå, om spillesiden har en tilladelse fra og er under tilsyn af Spillemyndigheden.

Læs mere på Spillemyndighedens hjemmeside

  • Personlige oplysninger ved spil på nettet

Du skal typisk give en række personlige oplysninger, når du opretter en spilkonto på nettet, fx navn, adresse og CPR-nummer. Vær altid ekstra varsom med at afgive personlige oplysninger, før du har tjekket, om spiludbyderen har en tilladelse fra Spillemyndigheden.

På flere spillesider skal du som udgangspunkt logge ind med dit CPR-nummer og Nem-ID, når du vil spille. Lovgivningen på spilleområdet kræver, at spiludbyderne skal kunne hente oplysninger om deres kunders identitet.

Spillesiden skal behandle dine personlige oplysninger fortroligt.

  • Spil på nettet og aftalevilkår

Læs aftalevilkårene grundigt igennem, før du deltager i et spil på nettet. Spillesiden skal på en let tilgængelig måde oplyse dig om alle relevante forhold ved spillet.

Ønsker spillesiden at ændre i vilkårene, skal den oplyse dig om det i god tid.

  • Kredit

Spillesiden må ikke lade dig spille på kredit.

  • Markedsføring af spil

Spilleloven stiller krav til, hvordan spillesiden markedsfører sine spil. Blandt andet må gevinstchancen ikke fremstå som om, den er større, end den faktisk er.

Markedsføringen skal fremstille spil som et underholdningstilbud, og den må ikke være målrettet børn og unge under 18 år.

Spillesider, der ikke har en tilladelse fra Spillemyndigheden, må ikke markedsføre sig i Danmark.

  • Markedsføring af bonus ved spil på nettet

Hvis spillesiden tilbyder spilleren en bonus for deltagelse i spil, skal alle vilkår være oplyst på en klar og tydelig måde i umiddelbar tilknytning til tilbuddet. Udbetaling af en bonus til spilleren skal ske uden videre, når vilkårene er opfyldt. Spilleren skal have minimum

60 dage til at opfylde eventuelle vilkår tilknyttet til udbetalingen af en bonus.

  • Ingen fortrydelsesret ved spil om penge på nettet

Du har ingen fortrydelsesret, når der er tale om spil om penge på nettet.

  • Skat og spillegevinster

Du skal i nogle tilfælde betale skat, hvis du vinder i et spil på nettet.

På skat.dk kan du læse mere om, hvornår din gevinst er skattepligtig.

  • Klager over spil om penge på nettet

Spiludbydere er forpligtet til at behandle klager fra spillere vedrørende udbud af spil.

Kan I ikke blive enige, har du følgende klagemuligheder:

Du kan klage til Center for Klageløsning, hvis du har betalt mere end 1.050 kroner i forbindelse med spillet.

Center for Klageløsning kan behandle klager over spillesider, som henvender sig til danske forbrugere. Det kan fx være, at spillesiden er på dansk, og at du har betalt i danske kroner.

Du kan kontakte Forbruger Europa for råd og vejledning, hvis der er tale om en spilleside, som hører hjemme i et andet EU-land, Island eller Norge

Du kan også kontakte Forbrugerombudsmanden

Du kan ikke klage til Spillemyndigheden, som fører tilsyn med spilmarkedet i Danmark. Du kan dog altid henvende dig til Spillemyndigheden, hvis en spiludbyder ikke overholder spilleloven eller de regler, som er fastsat i medfør af loven.

Læs mere om klager over spiludbydere på Spillemyndighedens hjemmeside.

Gratis spil

Nogle hjemmesider reklamerer med gratis spil, hvor man kan vinde store præmier og gratis gaver. Men der kan følge et abonnement med, som kan koste dig dyrt.

Tjek derfor virksomheden grundigt først. Hører den hjemme i EU, Island eller Norge, så skal den give dig en række oplysninger som adresse og mail. Vær selv varsom med at give dine personlige oplysninger fx i forbindelse med at oprette en konto.

Læs betingelserne grundigt. Hvis du vælger at melde dig til, så hold øje med, om der uretmæssigt bliver trukket penge på din konto.

Overvej også grundigt, om du vil give de personlige oplysninger til spillesiden, som den beder om. Fx dit CPR-nummer og navn og adresse.

Du bør også være opmærksom på, hvordan spillesiden markedsfører sig. Overvej grundigt, om du overhovedet vil spille om penge.

Sidst opdateret 01.01.2022

KUNNE DU BRUGE SIDEN?