Gavekort og tilgodebeviser

Gavekort og tilgodebeviser forældes 3 år, efter at de er udstedt, medmindre der er aftalt en anden tidsfrist. Fristen må ikke være urimelig kort.

Der findes ingen fast regel for, hvor kort fristen på gavekortet må være. Som udgangspunkt skal fristens længde være rimelig i den aktuelle situation. Nægter en sælger at indløse et gavekort eller tilgodebevis, der er udløbet inden den almindelige treårige forældelse, har du mulighed for at klage til Center for Klageløsning. 

Gavekort

Gavekort til en bestemt ydelse

Nogle butikker udsteder gavekort til noget ganske bestemt, fx en ansigtsbehandling til en bestemt værdi. Der kan være en forholdsvis kort tidsfrist, fx 6 måneder, på ansigtsbehandlingen, men gavekortet som betalingsmiddel skal fortsat være gyldigt i en rimelig periode.

Får du ikke udført ansigtsbehandlingen, inden fristen udløber, kan virksomheden forlange, at du betaler ekstra, hvis du senere ønsker behandlingen, og prisen i mellemtiden er steget.

Gavekort som præmie

Har du modtaget dit gavekort som en gevinst, skal du være opmærksom på, at der kan være flere begrænsninger for brugen end for et gavekort, du har betalt. Det kan fx være en kort gyldighedsperiode, eller at kortet kun kan indløses ved køb af en bestemt vare.

Du kan forlange at få pengene tilbage på elektroniske gavekort

Får du et elektronisk gavekort, kan du som udgangspunkt forlange at få pengene retur, hvis butikken ikke har noget, du kan lide, eller hvis tidsfristen er ved at udløbe. Et elektronisk gavekort er fx:

  • et gavekort, som du får per mail/SMS
  • et plastickort med magnetstribe

Udstederen af det elektroniske gavekort kan i visse tilfælde opkræve et gebyr for at indløse det. Det skal dog være aftalt på forhånd.

Du kan læse mere om elektroniske gavekort på Forbrugerombudsmandens hjemmeside.

Er gavekortet ikke elektronisk, kan du som udgangspunkt ikke forlange at få pengene retur. Hvis butikken lukker eller ændrer varesortiment til en helt anden type varer, fx fra boligindretning til blomster, kan du i nogle tilfælde forlange at få pengene udbetalt. Nægter sælgeren i den situation at udbetale pengene, kan du klage til Center for Klageløsning. 

Gavekort – butikken går konkurs eller får ny ejer

Skifter butikken ejer eller går konkurs, kan pengene være tabt eller være meget svære at få tilbage. En ny ejer er ikke forpligtet til at indløse gavekort og tilgodebeviser, der er udstedt af en tidligere ejer. Går firmaet konkurs, kan du ikke længere rette dit krav mod sælgeren, men må anmelde kravet i konkursboet

Det er derfor altid en god idé at få brugt et gavekort eller tilgodebevis så hurtigt som muligt.

5 gode råd om gavekort

  • Overvej, om et gavekort er den rigtige gave. Et gavekort skal bruges hurtigst muligt, da pengene kan være tabt, hvis butikken lukker, går konkurs eller får ny ejer, inden kortet bliver brugt.
  • Vær opmærksom på, hvor lang gyldighed gavekortet har. Et gavekort har en gyldighed på tre år, medmindre der er aftalt en kortere frist. Hvis der aftales en kortere tidsfrist, må den ikke være urimelig kort.
  • Sørg for, at gavekortets gyldighed er tilpas lang, så modtageren reelt kan nå at få det brugt.
  • Undersøg, om gavekortet kan indløses til kontanter, hvis modtageren ikke bryder sig om varerne i butikken. Som udgangspunkt kan man ikke få pengene udbetalt, så få det skrevet på kortet, hvis butikken lover dig det.
  • Tænk over, om butikken ligger i nærheden af, hvor modtageren kommer til daglig eller et sted, hvor modtageren nemt kan bruge gavekortet. Mange gavekort bliver ikke indløst, fordi de er for besværlige at bruge og bliver glemt eller bliver væk.

Tilgodebevis eller pengene tilbage?

Butikken må ikke nøjes med at give dig et tilgodebevis, hvis du er berettiget til at få pengene tilbage, fordi den vare, du har købt, har en fejl.

Hvis den vare, du har købt, har en fejl, skal sælgeren reparere, ombytte eller give dig pengene tilbage efter reglerne i købeloven. Er du berettiget til at få pengene tilbage, må butikken ikke nøjes med at give dig et tilgodebevis. I den situation har du ret til at få pengene udbetalt.

Læs mere om dine rettigheder ved mangler 

Når du køber en vare i en almindelig butik, har du som udgangspunkt ikke fortrydelsesret. Nogle butikker giver dog alligevel forbrugeren fortrydelsesret enten i form af en ombytningsret eller en returret.Giver butikken returret, kan du forlange at få pengene tilbage. En ombytningsret giver dig derimod ikke ret til at få pengene retur, men alene ret til at få byttet varen inden for forretningens varesortiment. Hvis du ikke kan finde noget i butikken, vil forretningen ofte udstede et tilgodebevis, som du kan bruge senere.

Læs mere om fortrydelsesret 

Sidst opdateret 28.05.2018

Kunne du bruge siden?


Hold dig opdateret
- abonnér på vores nyhedsbrev

Gør som mere end 15.000 danskere
- følg os på Facebook

Få aktuelle tips, råd og nyheder
- deltag i debatten på Twitter