Guide: Køb af brugte varer på nettet

Køber du også brugt tøj, sko og elektronik af private på nettet? Se her, hvad reglerne er, hvordan du tjekker sælgeren, og hvad du har ret til, hvis den brugte vare ikke er, som du forventede. 

Tjek, om sælgeren er privatperson eller erhvervsdrivende

Der er forskel på dine rettigheder afhængigt af, om du køber den brugte vare af en privatperson eller en virksomhed. 

Når du handler hos en virksomhed, er du altid dækket af købelovens reklamationsret på to år, hvis der opstår fejl på den brugte vare, som du ikke selv er skyld i. Hvis selve aftalen er indgået på nettet, har du desuden 14 dage, hvor du kan fortryde købet.

Nogle sælgere kan ved første indtryk se ud som om, at de er privatpersoner, men de behøver ikke være det. Sælgeren kan for eksempel have det som en hobby at købe varer og sælge dem videre, og så er der ikke længere tale om en privatperson, men en virksomhed. Men sælger personen bare ud af sine egne ting, er der ikke tale om det, man kalder ”erhvervsmæssigt salg”. 

Når du handler med en anden privatperson, afhænger dine rettigheder af, hvad I har aftalt. Har I ikke aftalt noget, har du også her to års reklamationsret – de forbrugerbeskyttende regler for nethandel gælder dog ikke, og du kan ikke gå til Center for Klageløsning, hvis noget går galt. Du har heller ikke fortrydelsesret – medmindre du har aftalt det med sælgeren. 

Køber du brugte varer hos en virksomhed?

Hvis du køber dine brugte varer over nettet, så betal altid med betalingskort, når du handler med en virksomhed. Så kan banken trække pengene tilbage, hvis du ikke modtager din vare. Tjek også sælgeren på nettet og i CVR-registeret.

Køber du brugte varer af en privat?

  • Tjek, hvem sælgeren er

Generelt er det sikkert at købe brugt på nettet, men som med alt andet kan man altid risikere at blive snydt. Tjek derfor, hvem sælgeren er, før du betaler for varen. Det vigtige er, at det er en, du kan stole på. 

Nogle hjemmesider har ordninger, hvor brugerne kan vurdere, hvor tilfredse de er med dem, de har handlet med. Tjek, hvad andre brugere skriver om sælgeren. Har de gode oplevelser med at handle med personen?

Er der ikke en sådan ordning, kan du søge efter personen på nettet. Stemmer navn og adresse overens med de oplysninger, sælgeren har givet til dig om sig selv? 

  • Mød sælgeren face-to-face

Når du handler med en privatperson, har du ingen lovbestemt fortrydelsesret - medmindre du og sælgeren har aftalt det. Du har derimod to års reklamationsret, medmindre I har aftalt andet. 

Du er bedst sikret, hvis du undlader at forudbetale, men i stedet mødes med den, du skal købe varen af. Så kan du både prøve, om den virker og i øvrigt er, som du havde forventet, og du kan samtidig betale – så er du sikker på at få varen. Har du ikke selv mulighed for at møde op, så undersøg, om du kender en, der kan møde op og købe varen for dig. Er det ikke muligt, så bed fx om at se flere billeder eller få mål på varen.

  • Varen er ikke som aftalt – hvad gør du så?

Hvis ikke I har aftalt noget andet, har du to års reklamationsret. Hvis der er tale om en brugt vare, og der er fejl ved den, som sælgeren er ansvarlig for – en såkaldt mangel - har du ret til at få alle dine penge eller en del af dem tilbage. 

  • Du kan ikke nødvendigvis fortryde

Har du handlet med en privatperson, har du ingen lovbestemt fortrydelsesret. Du kan dog forsøge at aftale dig frem til en fortrydelsesret med sælgeren. Men hvis sælgeren ikke vil lade dig fortryde handlen, er der ikke noget, du kan gøre ved det. 

  • Særlige ordninger

Nogle hjemmesider har ordninger, der sikrer, at du kan få dine penge tilbage, hvis varen eksempelvis aldrig dukker op. Du kan læse mere om det på hjemmesiderne.

Gode råd - køb af brugte varer på nettet

  • Lad være med at handle, før du ved, hvem sælgeren er
  • Er den brugte vare urealistisk billig – så vær varsom med at købe den. Det kan fx være en stjålen vare eller en kopivare
  • Lad være med at afgive dine personlige oplysninger, fx dit CPR-nummer, hvis sælgeren beder om det. Det kan blive brugt til svindel
  • Mød, så vidt det er muligt, sælgeren ansigt-til-ansigt, og betal kontant eller via mobilbetaling, hvis det er en privatperson, du handler med. Det er langt det sikreste 
  • Vær varsom med at betale forud. Du kan risikere, at varen ikke dukker op, og så er dine penge måske tabt
  • Undersøg, om hjemmesiden har en ordning, der sikrer, at du kan få dine penge tilbage, hvis varen ikke dukker op eller er uægte
  • Tjek, om den private sælger har mange varer til salg. Måske er sælgeren ikke så privat, som det ser ud til?
  • Hvis du fx vil købe en brugt cykel, så har politiet en app, hvor du kan tjekke, om cyklen er stjålet.

Se også vores artikel om handel på Ebay.

Sidst opdateret 19.02.2018

Kunne du bruge siden?

ARTIKLER:

ANDRE EMNER:


Hold dig opdateret
- abonnér på vores nyhedsbrev

Gør som mere end 15.000 danskere
- følg os på Facebook

Få aktuelle tips, råd og nyheder
- deltag i debatten på Twitter