Netsupermarkeder – dine rettigheder

Se, hvordan du er stillet, når du handler dagligvarer i supermarkeder på nettet. Læs fx om prisen på levering, fortrydelsesret og reklamationsret.

Priser hos netsupermarkeder

  • Levering

De fleste netsupermarkeder tager betaling for levering af dine varer. I nogle tilfælde er leveringen dog gratis, fx hvis du køber for mere end et vist beløb. Prisen kan desuden variere afhængig af, hvornår på døgnet du ønsker at modtage varerne, og hvor i landet varerne skal leveres. 

  • Emballage

Emballagen, fx poser, kan også koste noget. Du skal typisk betale per enhed eller for hver temperaturzone. Nogle firmaer tager ekstra for frostvarer.

Nogle netsupermarkeder bruger returemballage til leveringen. Denne emballage kan være pålagt pant, som du får tilbagebetalt, når emballagen returneres.

  • Pant

Når du køber varer med pant, skal du naturligvis også betale pant i netsupermarkedet. Hvis du ønsker, at firmaet tager den tomme emballage retur, vil de fleste opkræve betaling for det også.

Mange netsupermarkeder har regler for, hvordan returflasker skal pakkes ind. Lægger du en flaske uden returpant i pakken, kan du risikere, at du slet ikke får panten for alle flaskerne refunderet.

  • Abonnement

I nogle netsupermarkeder skal du oprette dig som abonnent, og det kan eventuelt koste et oprettelsesgebyr og depositum.

Netsupermarkeder - det kan du tjekke:

  • Priser hos flere netsupermarkeder
  • Hvilke udgifter der kan komme oven i selve varekøbet
  • Leveringsvilkår og prisen på levering
  • Om du skal oprette et abonnement for at købe i butikken
  • Vilkårene, hvis en vare er udsolgt

Ansvar for levering

Som udgangspunkt har netsupermarkedet ansvaret for varerne under transporten og frem til, at du har modtaget dem. Hovedreglen er, at leveringen er sket, når varerne er overgivet til dig personligt. Bliver varerne leveret ved din dør, når du ikke er hjemme, har netsupermarkedet også ansvaret for varerne - medmindre leveringsmåden på forhånd er aftalt med dig.

Prisen på leveringen

Din adresse er afgørende for, hvilke netsupermarkeder du kan vælge imellem. Start derfor med at undersøge, hvem der leverer i dit postnummer. Hos de fleste netsupermarkeder kan du indtaste dit postnummer og hurtigt få svar på, om de leverer, hvor du bor.

For nogle netsupermarkeder varierer ugedagene, antallet af leveringer samt leveringstidspunkt fra postnummer til postnummer. Du skal derfor sikre dig, at dine ønsker om levering også kan opfyldes, der hvor du bor.

I netsupermarkedernes handelsbetingelser kan du læse mere om levering og priser på det. Prisen kan svinge afhængigt af, hvornår du fx får leveret varerne.

Hos nogle netsupermarkeder får du fri levering, hvis du køber over et vist beløb.

Levering i timeintervaller

Flere netsupermarkeder tilbyder daglevering i timeintervaller. Det vil sige, at du fx kan få varerne mellem klokken 18-19. Men det kræver, at du er hjemme, når de bliver leveret. Det er vigtigt, at du overholder leveringsaftalen. Ellers tager budene varerne med tilbage, og du betaler alligevel.

Netop fordi netsupermarkeder handler med fødevarer, skal levering ske til aftalt tid, da varerne skal have den rette temperatur, når du modtager dem. Varer, der bliver leveret i timeintervaller, bliver ofte leveret i plasticposer, så derfor skal de hurtigt på køl.

Levering i løbet af dagen og om natten

Ved levering i længere tidsrum vil varerne typisk blive leveret foran din hoveddør eller et andet sted, du selv bestemmer – fx under et halvtag i læ og ly for regn. Bor du i en aflåst opgang, tilbyder enkelte netsupermarkeder, at de kan stille varer et tørt sted udenfor, eller at du kan sende en nøgle til din opgang, mens andre stiller krav om, at du er hjemme til at tage imod varerne.

Bestillings- og afbestillingsfrist

Du skal også overveje, om du har brug for at kunne ændre eller afbestille dine varer tæt på leveringstidspunktet. Netsupermarkederne har forskellige frister for bestilling og afbestilling.

Netsupermarkeder - reklamation og fortrydelsesret

Du har som udgangspunkt ikke fortrydelsesret, når du køber dagligvarer i et netsupermarkedet, da du handler fødevarer. Det vil sige, at du ikke kan fortryde hele eller dele af dit køb, hvis du fortryder dine indkøb.

Du kan godt klage over varer, der ikke er i orden. Hvis du får leveret varer, der ikke er i orden, skal du klage til netsupermarkedet med det samme. Ring til netsupermarkedets kundeservice, eller send en mail, og forklar, hvad der er galt. Går der længere tid, kan du ikke gøre dit krav gældende.

I netsupermarkedernes handelsbetingelser finder du deres procedurer for reklamationer.

Netsupermarkedet kan dog også sælge varer, der ikke er fødevarer, fx tekstiler eller køkkentøj, og her kan du fortryde købet inden for 14 dage. Tjek eventuelt netsupermarkedets handelsbetingelser.

Klage over hygiejne med mere

Hvis du oplever uhygiejniske forhold i forbindelse med leveringen fra netsupermarkedet, eller hvis du bliver syg af at spise de fødevarer, du har købt, skal du i første omgang klage til netsupermarkedet, du har handlet hos. Du kan også klage til din lokale fødevareregion.

Klag til din fødevareregion – se oversigten hos Fødevarestyrelsen

Tjek netsupermarkedernes Smiley-rapport hos Fødevarestyrelsen

Læs mere om køb af fødevarer på nettet:

Kunne du bruge siden?


nyhedsbrevHold dig opdateret
- abonnér på vores nyhedsbrev

FacebookGør som mere end 15.000 danskere
- følg os på Facebook

TwitterFå aktuelle tips, råd og nyheder
- deltag i debatten på Twitter