Skip navigation

Dine rettigheder – når du handler på nettet

Når du handler på nettet, afhænger dine rettigheder af, om du handler med en virksomhed eller en privatperson. Hvis du handler via en digital platform, så vær opmærksom på platformens rolle i handlen.

Når du handler på nettet, vil dine rettigheder afhænge af, hvem du handler med – om det er en virksomhed eller en privatperson.

Rettigheder – du handler med en virksomhed

Hvis du handler med en virksomhed på nettet, er du omfattet af reglerne for forbrugerbeskyttelse. Det betyder, at du fx har 14 dages fortrydelsesret.

Du har også 2 års reklamationsret, hvis varen viser sig at have en fejl, der var til stede, eller hvor årsagen til fejlen var til stede, da du fik varen leveret.

Hvis varen har en fejl, og du og sælgeren ikke kan blive enige om en løsning, kan du klage til Center for Klageløsning. Hvis du har handlet med en sælger i EU, kan du kontakte Forbruger Europa.

Rettigheder - du handler med en privatperson

Hvis du har handlet med en privat sælger på nettet, så gælder forbrugerbeskyttelsesreglerne ikke. Du har derfor ingen fortrydelsesret, medmindre I har aftalt det ved købet.

Hvis du har handlet med en privat sælger, har du to års reklamationsret, medmindre I har aftalt andet.

Hvis sælgeren nægter at afhjælpe en fejl på varen, som sælgeren er ansvarlig for, kan du ikke klage til Center for Klageløsning. I stedet er du nødt til at gå rettens vej, hvis du vil indhente dit krav.

Læs mere om køb af brugte varer på nettet

Flere typer af forretningsmodeller

På nettet findes der forskellige typer af forretningsmodeller, og det kan i nogle tilfælde være svært at gennemskue, hvem du handler med.

  • Du handler i en netbutik

Hvis du handler i en netbutik, vil du handle med en virksomhed. Det betyder, at dit køb vil være omfattet af reglerne for forbrugerbeskyttelse, fx har du 14 dages fortrydelsesret. 

  • Du handler via en digital platform (fx en online markedsplads, bookingside mv.)

På nettet findes der mange forskellige typer af handelsplatforme. Det kan fx være digitale markedspladser, bookingsider, opslagstavler, hvor private sætter varer til salg, sociale medier mv.

Handler du via en digital platform, kan det være sværere at gennemskue, hvem du indgår aftalen om købet med – om det er platformen selv, en virksomhed eller en privatperson, som sælger via platformen.

  • Fremgår det ikke på platformen, hvem sælgeren er, så er det ifølge danske regler platformen, du handler med. Du vil være omfattet af reglerne om forbrugerbeskyttelse, da du handler med en virksomhed. Vær opmærksom på, at det kan forholde sig anderledes på udenlandske platforme.
  • Hvis du kender sælgerens identitet, men platformen medvirker aktivt til handlen, kan platformen ud fra en konkret vurdering have et ansvar i forhold til dit køb. Platformen kan deltage aktivt i handlen ved fx at modtage vederlag i forbindelse med den enkelte handel, ved at stille et betalingssystem eller auktionssystem til rådighed eller ved at deltage aktivt i markedsføringen af produktet.
  • Nogle digitale platforme stiller alene hjemmesideplads eller en app til rådighed. Platformen modtager ikke nødvendigvis vederlag fra sælgeren, og betaling og udveksling af varen foregår indbyrdes mellem køberen og sælgeren uden om hjemmesiden/app’en. Hvis du har handlet med en privat sælger på en platform, der bare stiller hjemmesideplads/en app til rådighed for to private handlende, så gælder forbrugerbeskyttelsesreglerne ikke. Hvis sælger er privatperson, har du ingen fortrydelsesret, medmindre I har aftalt det. 

Tre gode råd – når du handler på nettet

  • Tjek sælgeren

Vær opmærksom på, hvem du handler med. Hvis du tror, du handler med en virksomhed, og det viser sig at være en privatperson, har det betydning for dine rettigheder.

  • Læs handelsbetingelserne

Hvis du handler via en digital platform, så læs, hvordan platformen beskriver sin egen rolle i handlen? Hvad står der om fortrydelsesret? Og hvordan skal man forholde sig, hvis der er noget galt med varen?

  • Betal med betalingskort 

Du har mulighed for at få dine penge ført tilbage via banken, hvis sælgeren ikke leverer varen, når du har betalt med betalingskort, hvor du indtaster kortnummer, udløbsdato og kontrolcifre, eller hvis du har betalt med mobilbetaling, hvor betalingen bliver gennemført med et tilknyttet betalingskort.

Få flere råd om sikker handel på nettet

Sidst opdateret 10.11.2020

Kunne du bruge siden?

nethandel helt sikkert

Samlet indgang til information om, hvordan du handler sikkert på nettet, og hvad du kan gøre, hvis det er gået galt.