Skip navigation

Sådan indsamler digitale platforme, fx sociale medier, hjemmesider og søgemaskiner, dine data

Sociale medier, søgemaskiner og hjemmesider, der samler tilbud fra forskellige virksomheder, er eksempler på nettets platforme. Mange af dem indsamler store mængder data om deres brugere, og som bruger kan det være svært at gennemskue, hvordan dine data indsamles, og hvad de bruges til.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har i regi af Konkurrencerådet kigget nærmere på, hvordan nettets platforme indsamler og bruger dine data. Mange digitale platforme indsamler store mængder data om deres brugere.

Når du handler på nettet, kan såkaldte platforme, fx søgemaskiner og hjemmesider, hvor du har mulighed for at sammenligne flere forskellige produkter, gøre det nemmere for dig at gennemskue priser og produkter.

Desuden giver de digitale platforme dig ofte mere at vælge imellem. Og de gør det nemmere via søgning at finde frem til det ønskede produkt.

Platforme indsamler data om dig

Platforme indsamler ofte store mængder data om deres brugere. Fx data om dit udseende (dine billeder), dine tanker (dine søgninger), dit helbred (dine bevægelsesmønstre) og dine præferencer (det, du liker og kommenterer).

Dataene bruger platformene blandt andet til:

  • at udvikle og teste nye produkter
  • at forbedre kvaliteten af platformen
  • at vise relevante søgeresultater til dig
  • at målrette reklamer og andet indhold til platformens brugere

Som bruger af en platform kan det være svært at overskue, hvilke data du afgiver om dig selv, og hvad platformen bruger dine data til.

Vilkår for indsamling af data står i brugerbetingelserne

Typisk vil der i platformens brugerbetingelser være information om indsamling af data. De beskriver ofte:

  • hvilke data den indsamler om dig
  • hvordan data indsamles
  • hvordan data bruges, og hvad data bruges til
  • om data deles med andre tjenester

Hvis platformen fx er et socialt medie, hvor du skal oprette en profil, vil du typisk skulle acceptere platformens brugerbetingelser for at kunne tilmelde dig. Det samme er gældende for nogle handelsplatforme.

Før du tilmelder dig, er det en god idé at læse afsnittene om brug af din data. Platformenes brugerbetingelser er imidlertid ofte meget lange og kan tage tid at læse. En artikel om indsamling og brug af brugerdata på digitale platforme, som Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har udarbejdet viser, at det for flere platforme kræver mere end 20 minutters koncentreret læsning at komme igennem deres brugerbetingelser.

Vilkårene for indsamling og deling af data kan i mange tilfælde desuden være svære at afkode, fordi de kan være skrevet i et tungt, juridisk sprog.

Dataindsamling, når du er på hjemmesiden

Platformene kan bruge flere metoder til at indsamle data om deres brugere. For det første kan platformen indsamle data om dig, mens du bruger hjemmesiden. Det kan fx. være oplysninger om dine kommentarer, billeder, beskeder, chats, mails, likes, hvad du lægger i indkøbskurven mv.

Typisk vil platformene bruge cookies til at spore din adfærd. En cookie er en fil, som automatisk downloades, når du besøger en hjemmeside. Cookien indeholder information om din færden på hjemmesiden, fx hvilke sider du har læst, og hvad du har klikket på.

Hvis du ikke ønsker, at din adfærd bliver sporet, så vær opmærksom på, om du takker ja til cookies, når du besøger en hjemmeside.

Det skal være lige så let for dig at takke nej til cookies, som det er at give samtykke til cookies.

Hos Erhvervsstyrelsen kan du læse mere om, hvordan du blokerer og sletter cookies.

Andre måder at indsamle data på

En undersøgelse, som revisions- og konsulentvirksomheden PwC har lavet for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, viser at flere platforme også løbende indsamler data om brugeren, når vedkommende ikke bruger platformen.

Hvis du fx tilgår platformen via en app på din mobil, kan din adfærd i visse tilfælde spores via en bluetooth-funktion på mobilen eller GPS-lokationer.

Platformene kan også indsamle data om din adfærd via såkaldte tredjepartscookies, som de placerer på andre hjemmesider.

Ligeledes kan eksempelvis det sociale medie Facebook indsamle data om dig, fx dine købsmønstre, hvis du bruger din Facebook-profil til at logge ind på en bestillingsplatform på en anden hjemmeside.

Nogle platforme indsamler også data om brugerens adfærd via styresystemer og browsere. Det giver platformene mulighed for at følge din adfærd, uanset om du skifter mellem din telefon, computer eller tablet, og uanset om du bruger forskellige browsere og forskellige applikationer.

Læs Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens artikel: ”Digitale platformes indsamling af brugerdata

Registrering af personoplysninger – dine rettigheder

Du skal være opmærksom på, at du har en række rettigheder, hvis en virksomhed, fx virksomheden, der ejer den digitale platform, registrerer oplysninger om dig. Du har fx ret til at få besked om, at dine personoplysninger indsamles og behandles, at få rettet urigtige/forkerte oplysninger om dig mv.

Du kan læse mere om reglerne for personoplysninger her.

Du kan også læse mere på Datatilsynets hjemmeside.

Gode råd - det skal du være opmærksom på

Hvis du gerne vil bestemme over dine egne data, så er her nogle gode råd til, hvad du kan være særlig opmærksom på, når du færdes på nettet.

  • Undersøg platformens vilkår for indsamling af data, før du opretter en profil
  • Vurdér, om du vil takke ja til cookies, når du besøger en platform. Det skal være lige så let at takke nej til cookies, som det er at takke ja. Du skal dog være opmærksom på, at der kan være funktioner på platformen, som du ikke kan bruge, hvis du blokerer for cookies
  • Tjek, hvordan du blokerer for cookies i de forskellige browsere. Hos Erhvervsstyrelsen kan du læse mere om, hvordan du sletter eller blokerer cookies
  • Tjek, hvilke apps på din mobil/tablet der har tilladelse til at registrere din placering. Det kan du typisk se under indstillinger på din mobiltelefon
  • Vær opmærksom på, at en app ikke på samme måde som en browser skelner mellem, om den får oplysningerne direkte fra dig eller fra en tredjepart. Når du downloader en app, så undersøg, om du giver udvikleren tilladelse til at dele data, fx lokationsdata eller billeder med en tredjeparter
  • Overvej, om du vil logge ind via din profil på et socialt medie, når du handler på en anden hjemmeside. Hvis du logger ind via din profil, giver det den digitale platform mulighed for at spore din adfærd på hjemmesiden, hvor du handler
  • Tjek, om du er logget ind via et Google- eller Apple-login, når du surfer på nettet. Hvis du er logget ind, så afgiver du data om din færden til Google eller Apple
  • Overvej om det er det værd, hvis du kun kan få adgang til en app eller andre funktioner ved at ”betale” med dine data
  • Vær opmærksom på, at databeskyttelsesforordningen giver dig en række rettigheder, fx retten til at få indsigt i de oplysninger, der behandles om dig selv, til at få rettet urigtige oplysninger om dig og retten til i en række tilfælde at få slettet dine personoplysninger. Læs mere hos Datatilsynet.

Sidst opdateret 22.11.2020

Kunne du bruge siden?

nethandel helt sikkert

Samlet indgang til information om, hvordan du handler sikkert på nettet, og hvad du kan gøre, hvis det er gået galt.