Køb af hårde hvidevarer

Der kan være penge at spare, hvis du tjekker tilbud og forhandler om priser, når du fx skal købe ny vaskemaskine eller køleskab. Der er dog et par ting, du skal være særligt opmærksom på, hvis du køber via nettet. hvidevarer

Det kan betale sig at holde øje med gode, aktuelle tilbud i butikkernes annoncer – også på nettet. Der kan ofte være penge at spare, hvis du tjekker priser hos flere butikker, inden du køber din nye vaskemaskine. Det kan du blandt andet gøre på såkaldte prissammenligningssider.

Nye energimærker fra 1. marts 2021

Fra den 1. marts 2021 vil du kunne møde nye energimærker, når du skal købe fx hårde hvidevarer, tv og elektroniske skærme?

Skalaen vil fremover gå fra A-G, hvor A vil være det højeste energimærke, et produkt kan få. Det vil dermed være slut med fx A+++.

Fra 1. september 2021 gælder de nye energimærker også for lyskilder.

Læs mere hos Energistyrelsen

Sammenlign priser på nettet

Du kan ofte spare penge, hvis du sammenligner priser på fx komfur eller opvaskemaskine.

På nettet findes flere prissammenligningssider, hvor du kan se, hvad de enkelte forretninger tager for en bestemt model i et bestemt mærke. Det er ikke nødvendigvis alle forretninger, som vises på prissammenligningssiden. Vær desuden opmærksom på, hvordan søgeresultaterne rangeres. Er det efter fx popularitet, pris mv. Vær også opmærksom på, at virksomhederne kan betale for at blive fremhævet i din søgning, fx ved at du ser deres produkt øverst.

Du kan også selv sammenligne priserne på et produkt i de enkelte forretninger. Vær opmærksom på, om det vil være billigere for dig selv at hente varen end at få den leveret. Hold øje med, om der bliver brugt markedsføringsgreb som ”tilbuddet varer kun x dage”. Lad dig ikke påvirke af udsagn som disse.

Tjek også, om der kommer gebyrer eller andre ekstra udgifter oven i den pris, du har fundet.

Forhandl om prisen på vaskemaskinen eller køleskabet

Når du har fundet din nye vaskemaskine, så prut om prisen, og prøv at forhandle om vilkår, fx levering.

Undersøg fx, om levering og installation af maskinen kan blive inkluderet i prisen. Undersøg også, om bortskaffelse af den gamle maskine er med i prisen.

Få flere informationer om vaskemaskinen eller køleskabet

Før du køber nye hårde hvidevarer, kan det være en god idé at besøge sparenergi.dk, som Energistyrelsen står bag.

På sparenergi.dk kan du finde gode råd om, hvad du bør være opmærksom på, når du skal vælge nye hvidevarer.

Tillægsforsikringer ved køb af hårde hvidevarer

Når du køber hårde hvidevarer, fx vaskemaskine og køleskab, vil du ofte blive tilbudt at købe en tillægsforsikring. Forsikringen vil ofte have en længere løbetid end den toårige reklamationsret eller den garanti, der muligvis er på varen. Den vil ofte også dække flere skader, end reklamationsretten og en eventuel garanti gør.

• Overvej, om du har brug for mere sikkerhed, end loven allerede giver dig. En tillægsforsikring kan fx være værd at overveje, hvis varen skal bruges af børn, eller der er tale om et dyrt produkt
  • Tjek, om forsikringen dækker de behov, du har
  • Tjek, hvad du bliver tilbudt i tilfælde af skader, hvad forsikringen koster, og om der er undtagelser i forsikringsbetingelserne
  • Undersøg, om din almindelige familieforsikring dækker nogle af de samme skader, som tillægsforsikringen gør
  • Få altid forsikringsbetingelserne på skrift. Du har krav på enten at få dem udleveret eller få dem tilsendt
  • Du har altid 14 dages fortrydelsesret på denne type forsikring. Hvis du ved nærmere eftertanke ikke mener, at du har brug for forsikringen, kan du blot udnytte din fortrydelsesret

Når en forhandler vil sælge dig en tillægsforsikring, har han pligt til skriftligt at give dig en række oplysninger:

• Vejledning om din ret til at få forsikringsbetingelserne på skrift
  • Vejledning om forsikringens dækning og løbetid
  • Vejledning om din mulige dækning af skader af andre forsikringer
  • Oplyse at du har 14 dages fortrydelsesret
  • Oplyse hvordan og hvor du klager
  • Oplyse om butikken modtager provision for at sælge forsikringen

Reklamationsret eller tillægsforsikring?

Opstår der en fejl på varen, mens der stadig er reklamationsret på den, dækker tillægsforsikringen ikke, hvis købelovens regler dækker.

Læs mere om reklamationsretten.

Sidst opdateret 07.06.2021

KUNNE DU BRUGE SIDEN?