Køb af hårde hvidevarer

Der kan være penge at spare, hvis du tjekker tilbud og forhandler om priser, når du fx skal købe ny vaskemaskine eller køleskab. Få tips om køb af hårde hvidevarer.

Det kan betale sig at holde øje med gode, aktuelle tilbud i butikkernes annoncer. Tjekker du priser hos flere butikker, inden du køber din nye vaskemaskine eller køleskab, kan der ofte være penge at spare.

Få flere informationer om vaskemaskinen eller køleskabet

Før du køber nye hårde hvidevarer, kan det være en god ide at besøge sparenergi.dk, som Energistyrelsen står bag. Her kan du finde gode råd om, hvad du bør være opmærksom på, når du skal vælge nye hvidevarer.

Forhandl om prisen på vaskemaskinen eller køleskabet

Når du har fundet din nye vaskemaskine eller dit nye køleskab, så prut om prisen, og prøv at forhandle om vilkår, fx levering.

Undersøg fx, om levering og installation af maskinen er inkluderet i prisen, og om bortskaffelse af den gamle maskine er med i prisen.

Tillægsforsikringer ved køb af hårde hvidevarer

Når du køber hårde hvidevarer, fx vaskemaskine og køleskab, vil du ofte blive tilbudt at købe en tillægsforsikring. Forsikringen vil ofte have en længere løbetid end den to-årige reklamationsret eller den garanti, der muligvis er på varen. Den vil også ofte dække flere skader, end reklamationsretten og en eventuel garanti gør.

• Overvej, om du har brug for mere sikkerhed, end loven allerede giver dig. Det kan fx være en vare, du ikke forventer at have i mange år, en vare der ikke er meget dyr, eller en vare hvor risikoen for skader er meget lille. Omvendt kan en tillægsforsikring være værd at overveje, hvis varen fx skal bruges af børn, eller der er tale om et dyrt produkt
  • Tjek, om forsikringen dækker de behov, du har, hvad du bliver tilbudt i tilfælde af skader, hvad forsikringen koster, og om der er undtagelser i forsikringsbetingelserne
  • Undersøg, om din almindelige familieforsikring dækker nogle af de samme skader, som tillægsforsikringen gør
  • Få altid forsikringsbetingelserne på skrift. Du har krav på enten at få dem udleveret eller få dem tilsendt
  • Du har altid 14 dages fortrydelsesret på denne type forsikring. Hvis du ved nærmere eftertanke ikke mener, at du har brug for forsikringen, kan du blot udnytte din fortrydelsesret.

Når en forhandler vil sælge dig en tillægsforsikring, har han pligt til skriftligt at give dig en række oplysninger:

• Vejledning om din ret til at få forsikringsbetingelserne på skrift
  • Vejledning om forsikringens dækning og løbetid
  • Vejledning om din mulige dækning af skader af andre forsikringer
  • Oplyse at du har 14 dages fortrydelsesret
  • Oplyse hvordan og hvor du klager
  • Oplyse om butikken modtager provision for at sælge forsikringen

Opstår der en fejl på dine vare, mens der stadig er reklamationsret på den, dækker tillægsforsikringen ikke, hvis købelovens regler dækker.

Læs mere om reklamationsretten.

Hold dig opdateret
- abonnér på vores nyhedsbrev

Gør som mere end 15.000 danskere
- følg os på Facebook