Streaming – binding, opsigelse og fortrydelsesret

Et abonnement på streaming, fx tv, musik og bøger, vil typisk løbe, indtil du opsiger det. Før du tegner et abonnement på nettet, så læs vilkårene.

Når du tegner et abonnement på streaming, har du som udgangspunkt 14 dages fortrydelsesret. Men fortrydelsesretten vil som regel ophøre, når du starter streamingen.

Inden du bestiller digitalt indhold, fx en film, tv eller en bog, som leveres digitalt, fx til din computer, tv eller tablet, skal du have oplyst, om fortrydelsesretten ophører, når streamingen sættes i gang.

Du skal give dit samtykke til, at fortrydelsesretten ophører, og det skal du have bekræftet af streamingtjenesten.

I praksis foregår det således:

  • Du modtager oplysning om, at fortrydelsesretten bortfalder, når streamingen startes
  • Du sender et samtykke
  • Du modtager en bekræftelse af dit samtykke
  • Herefter kan du begynde streamingen og kan ikke længere fortryde.

Streaming uden abonnement

Har du ikke et abonnement på streaming, men ønsker du blot at streame en enkelt film eller bog, skal du inden hvert enkeltstående køb samtykke i, at din fortrydelsesret bortfalder, når du sætter streamingen i gang.

Det samme gælder, hvis du har et abonnement, men fx ønsker at se en film, der ikke er en del af abonnementet, og som skal betales særskilt.

Binding på streaming

Ifølge loven kan du opsige aftalen om streaming på fx tv, film og musik, med en måneds varsel til udgangen af en måned. Du kan altså risikere at være bundet til aftalen i seks til syv måneder.

Hos mange streamingtjenester er du ikke bundet af et abonnement i flere måneder. De fleste abonnementer på streaming kan uden videre opsiges med et kortere varsel, fx en måned.

Opsigelse af dit abonnement på streaming

Tjek altid, hvordan du opsiger dit abonnement på streaming. Det kan fx være, at du skal oplyse en adgangskode, eller du kan måske blot kan sende en mail eller et brev. Ofte kan du opsige dit abonnement direkte på streamingtjenestens hjemmeside.

Du undgår nemmest problemer med opsigelse, hvis du følger den metode, som streamingtjenesten anviser.

Lav et screen dump af din opsigelse, så du senere kan bevise, at du har sagt op.

Gebyrer på streaming

Tjek altid, hvilke og hvor store gebyrer streamingtjenesten giver sig selv lov til at opkræve. Tjek, om det er gebyrer, du kan undgå, fx ved valg af betalingsmetode, eller om der er gebyrer oven i dit abonnement, fx administrationsgebyrer.

Ændringer i aftalen om streaming

Undersøg, i hvor høj grad streamingtjenesten giver sig selv lov til at ændre i aftalen. Det kan være udbud af film, serier eller musik, modtagerforhold eller pris. Fx kan du komme ud for, at nogle film og serier kun kan streames i meget kort tid.

En virksomhed må kun ændre i aftalevilkår, hvis det fremgår af aftalen, at den kan ændres.

Hvis det ikke fremgår af aftalen, eller der er tale om væsentlige ændringer, må en virksomhed dog ikke foretage ændringer i aftalen uden at varsle dig. Hvis det sker, skal du have tydelige oplysninger om de nye vilkår i så god tid, at du kan melde dig ud, før de nye vilkår får betydning for dig.

Klager over streaming

Mange streamingtjenester hører hjemme i udlandet. Men når du køber en streamingtjeneste på en hjemmeside, der henvender sig til danske forbrugere, sproget fx er dansk, og du betaler i danske kroner, kan du klage til myndighederne i Danmark. Det gælder uanset, hvor virksomheden hører hjemme.

Du kan klage til Center for Klageløsning, hvis du får problemer med din streamingaftale, du ikke selv kan løse sammen med streamingtjenesten.

Du kan klage til Forbrugerombudsmanden, hvis du mener, at streamingtjenesten markedsfører sig på en måde, du finder urimelig eller vildledende.

Har du derimod købt et abonnement på en udenlandsk tjeneste, der ikke er rettet mod forbrugere i Danmark, skal du klage i det land, hvor tjenesten hører hjemme.


Hold dig opdateret
- abonnér på vores nyhedsbrev

Gør som mere end 15.000 danskere
- følg os på Facebook

Få aktuelle tips, råd og nyheder
- deltag i debatten på Twitter