Skip navigation

Nyt mobilabonnement?

Skal du have nyt mobilabonnement? Her får du en kort guide til, hvordan du finder frem til et tilbud på mobiltelefoni, som passer til dine behov og ønsker.

Gør dig først klart, hvad dine behov er. Taler du meget i telefon? Går du meget på nettet via telefonen? Ringer du meget til udlandet? Vil du fx have abonnement på streaming med i prisen? Dan dig et overblik over dit nuværende forbrug af mobiltelefoni.

Overvej også, om du samtidig vil skifte mobiltelefon.

Priser på mobilabonnementer

Søg på nettet efter produkter og priser. Brug eventuelt prissammenligningssider til at se de forskellige mobilselskabers tilbud. Tjek også priserne på mobilselskabernes egne hjemmesider.

Hvis du bruger en prissammenligningsside, så vær opmærksom på, hvordan søgeresultaterne rangeres. Vises det billigste produkt øverst eller fx et anbefalet? Vær også opmærksom på, at virksomhederne kan betale for at blive fremhævet i din søgning, fx ved at du ser deres produkt øverst.

Kontakt evt. dit nuværende mobilselskab. På dit nuværende mobilselskabs hjemmeside kan du danne dig et overblik over, hvilke produkter de tilbyder, og hvilke priser de tager for dem. Kontakt dit selskab, og bed om et tilbud på et bedre og billigere produkt end det, du allerede har.

Hold øje med reklamer, medieomtale og tests af mobiltelefoner og mobilabonnementer - men vær opmærksom på det, der står med småt, inden du hopper på et tilbud. Hold også øje med, om der bliver brugt markedsføringsgreb som ”tilbuddet varer kun x dage” eller ”din særpris udløber snart”. Lad dig ikke påvirke af udsagn som disse.

Spørg familie, venner og kollegaer, om deres erfaringer med et specifikt mobilselskab. Måske kan det hjælpe dig på vej.

Tjek også øvrige forhold, der har betydning for den samlede pris, fx gebyrer.

Mindsteprisen i bindingsperioden

Tjek altid ”mindsteprisen i bindingsperioden”, og hvor lang bindingsperioden er. I salgsoplysninger for teleprodukter, herunder mobiltelefoner, skal det altid oplyses, hvad mindsteprisen er i bindingsperioden.

Bindingsperioden er den periode, hvor du er bundet til at betale et bestemt abonnement. Det vil ofte være seks måneder.

Mindsteprisen er alle udgifter for selve telefonen og det tilhørende abonnement, som du ikke kan undgå, ved for eksempel at bruge telefonen meget lidt. Det kan være prisen eller afdrag og renter, oprettelsesgebyr, administrationsgebyr og selve abonnementsprisen i bindingsperioden. Angivelse af mindsteprisen betyder, at du nemmere kan sammenligne priser fra forskellige forhandlere.

Tjek, hvilken abonnementstype der er oplyst i mindsteprisen. Måske har du behov for et andet abonnement, der kan være dyrere.

Du skal være opmærksom på, hvor lang bindingsperioden er, og om der kan komme andre udgifter, som fx betalingsgebyr. Det har fx betydning for mindsteprisen, om du kun er bundet af et bestemt abonnement i en måned eller om der er regnet seks måneders abonnement med. Som forbruger kan bindingsperioden maksimalt være på seks måneder.

I abonnementer vil der ofte indgå et vist forbrug, fx taletid og dataforbrug, Men du skal være opmærksom på, at dit forbrug af telefonen, udover det der er med i abonnementet, skal lægges oveni.

Skift af mobilabonnement

Sammenlign de tilbud, du har indhentet. Gør dig klart, hvilke produkter der passer bedst til dine behov. Udvælg to-tre tilbud. Kontakt mobilselskaberne, og hør, om du kan få en ekstra service med oven i prisen.

Tjek forhold, der har betydning for den samlede pris, fx gebyrer.

Hos Energistyrelsen kan du læse mere om valg af mobilabonnement

Læs mere om klager over mobilabonnementer

Sidst opdateret 07.06.2021 

KUNNE DU BRUGE SIDEN?