Skip navigation

Midt- og Nordjylland: Tjek dine tv- og internetaftaler

12. januar 2021

Norlys-kunder i Midt- og Nordjylland, der tidligere kun kunne få tv og internet via fibernettet leveret af Waoo, har fået mange valgmuligheder. Fem tv-udbydere og ti bredbåndsudbydere kæmper i dag om kundernes gunst. Det er resultatet af, at Konkurrencerådet greb ind, da Eniig ønskede at slå sig sammen med SE og blive til Norlys.

Med udgangen af januar har Norlys opsagt sin aftale med Waoo som standardleverandør af tv- og internet via fibernettet. Det kan medføre gener for de kunder, der endnu ikke har valgt ny leverandør, da de risikerer at miste deres tv- og internetforbindelse, når Waoo-aftalen udløber sidst i januar. Nogle kunder har allerede mistet forbindelsen til tv.

”De berørte kunder har ikke tidligere kunnet vælge, hvem der skulle levere deres internet og tv via fibernettet, da de kun har haft én valgmulighed, nemlig Waoo. Nu er der konkurrence om at levere til dem, og det vil alle nyde godt af i det lange løb, om end det kan synes besværligt at skulle tage stilling til sit tv og internet lige her og nu,” siger Søren Bo Rasmussen og tilføjer:

”Konkurrencen mellem leverandørerne viser sig allerede ved, at der i området er favorable introduktionstilbud, som kunderne kan vælge imellem.”

Efter Eniig og SE blev slået sammen til Norlys, er den del af fibernettet, der tidligere tilhørte Eniig, åbnet for en række leverandører af tv og internet. Norlys har samtidig valgt at opsige sit samarbejde med Waoo som standardleverandør for kunderne. Det sker allerede med udgangen af januar og betyder, at de kunder, der ikke allerede har valgt ny leverandør inden da, skal gøre det.

”Vores bedste råd til de kunder, der snart vil stå uden leverandør af tv og internet, er at få undersøgt, hvem der kan levere det eller de abonnementer, som passer bedst til deres behov. Det bør man som forbruger i øvrigt altid gøre og er ikke kun noget, man skal tjekke, fordi situationen tvinger en til det,” siger chef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens fusionsenhed, Søren Bo Rasmussen.

I alt skal over 100.000 kunder i Midt- og Nordjylland tage stilling til deres tv- og/eller internetleverandør, hvor størstedelen allerede har gjort det. Det er en konsekvens af, at Eniig og SE valgte at slå sig sammen og blive til Norlys. Det var et led i parternes fusionsplan, at alle tidligere Waoo-kunder skulle tvangsflyttes til Norlys’ tv- og internetudbyder, Stofa. De to virksomheder kunne dog ikke få Konkurrencerådets godkendelse, fordi sammenlægningen og tvangsflytningen af kunderne kunne skade konkurrencen og dermed forbrugerne.

”Eniig og SE valgte at fastholde deres fusionsplaner og løste så de konkurrencemæssige udfordringer ved blandt andet at forpligte sig til at åbne Eniigs fibernet for konkurrenter, så kunderne fik mulighed for at vælge mellem en række andre leverandører af tv og internet ud over Stofa,” forklarer Søren Bo Rasmussen.

Reglerne er sådan, at Konkurrencerådet skal forbyde sammenlægninger af virksomheder, hvis det vil skade konkurrencen. Har virksomhederne udsigt til et sådan forbud, kan de fremlægge løsninger om eksempelvis frasalg eller som her at åbne fibernettet for konkurrenter. Hvis løsningen, som de præsenterer, indebærer, at konkurrencen ikke længere svækkes ved sammenlægningen, så skal konkurrencemyndighederne godkende virksomhedernes fusion.

Guide: Sådan skifter du tv- og bredbåndspakke

  • Afklar dine behov: Hvor stort et dataforbrug har du? Har du brug for ekstra tjenester, fx musiktjeneste?
  • Skab overblik over dine muligheder. Hvis du er blandt de over 100.000 kunder i Midt- og Nordjylland, som Eniig har lagt fibernet ud hos, har du allerede modtaget et brev fra Eniig Fiber med en liste over udbydere, du kan vælge imellem
  • De bredbåndsleverandører, som de berørte kunder nu kan vælge imellem er: Altibox, BOLIG·NET, Boxer, Fastspeed, Hiper, Kviknet, Stofa, Telenor, Waoo fra Fibia og Yousee.
  • De tv-leverandører, som de berørte kunder nu kan vælge imellem er: Altibox, Boxer, Stofa, Waoo fra Fibia, Yousee.
  • Gå ind på de enkelte udbyderes hjemmesider, og sammenlign priser via linkene i brevet
  • Kontakt selskaberne via telefon eller mail
  • Spørg familie og venner om deres erfaringer på markedet
  • Hold øje med reklamer og medieomtale af produktet

Pressekontakt

Kontakt Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens pressesekretariat: 41 71 50 98

KUNNE DU BRUGE SIDEN?